U hebt recht op inzage van uw gegevens bij de arts
Inzage van uw gegevens is altijd mogelijk. Elke arts, zowel de huisarts als de specialist in het ziekenhuis, slaat uw gegevens op. Daar is niets mis mee. Het is vaak enorm gemakkelijk voor de behandelende arts of specialist om een betere diagnose te kunnen maken als er gevolg problemen zijn. Soms vertrouwt u de gegevens die daarin staan echter niet helemaal. Een arts kan immers een heel ander idee hebben van wat u mankeert en van het effect van de gegeven behandeling, dan uzelf. Als u het niet vertrouwt, vraag dan inzage in uw gegevens en vraag om aanpassing daarvan als u het er helemaal niet mee eens bent. Ga in gesprek met de desbetreffende arts.
Vraag om inzage van de gegevens als u niet tevreden bent over de behandeling
Het gebeurt regelmatig dat patiënten niet helemaal tevreden zijn met de behandeling van hun operatie, botbreuk of andere gezondheidsproblemen. Niet altijd is echter te bewijzen dat er iets misgegaan is en nog steeds houden specialisten elkaar graag de hand boven het hoofd als er problemen met patiënten zijn.
U hebt altijd recht op inzage van uw gegevens
Hebt u echter het gevoel dat er echt iets niet klopt, onderneem dan altijd actie. Vraag om de gegevens van uw dossier in te mogen zien en vraag bewijzen in de vorm van foto’s of andere kopieën. Alleen dan kunt u daarmee verder gaan om uw gelijk te halen. Vraag desnoods een tweede opinie van een andere specialist.
Een voorbeeld van behandeling van een breuk van een pols in een ziekenhuis
Stel dat u in Zwitserland tijdens een wintersportvakantie uw pols gebroken hebt. U gaat naar de plaatselijke arts die uw pols volgens de regels van de kunst recht zet. Hij zet uw pols in het gips, maar zegt er wel bij dat u thuis toch even naar het ziekenhuis moet om de zaak te laten controleren. U doet wat hij zegt, maar in het ziekenhuis is de behandelende jonge arts “niet helemaal tevreden” met de zetting van de pols.
Opzettelijk de pols opnieuw breken
Hij breekt hem meteen opnieuw (wat overigens ook met plaatselijke verdoving enorm pijn doet) en er wordt een nieuw gipsverband aangelegd. Na vier weken worden er foto’s gemaakt en wordt het gips eraf gehaald. Na het verminderen van de zwelling blijkt de pols verkeerd te staan. Een leek kan het aan de buitenkant al zien, want de pols is totaal verschillend van de andere pols, maar de artsen beweren dat alles goed genezen is.
Ga in discussie als u de indruk hebt dat u in het ziekenhuis niet goed behandeld bent
In het bovenstaande geval protesteert u dus. Als echter alle artsen van het team volhouden dat de pols goed staat, hoewel het aan de buitenkant zelfs voor leken goed te zien is dat het bot scheef zit, mag u extra informatie vragen. U hebt in elk geval recht op inzage van uw dossier en kunt (vaak tegen een betaling van enkele euro’s,) vragen om de gegevens en/of eventuele foto’s op een cd te zetten, zodat u deze mee kunt nemen naar een andere zorgverlener.
Foto's kunnen ook helpen bij een nabehandeling
Foto's van een breuk zijn niet alleen te gebruiken als bewijs, maar tevens vaak handig voor onder anderen de fysiotherapeut om zijn/haar behandeling daarvan beter op af te kunnen stemmen. Fysiotherapeuten moeten immers meestal afgaan op de schaarse informatie van een arts en/of de verhalen van hun patiënt.
Een foto kan ook andere hulpverleners helpen om goede beslissingen te nemen
Een foto geeft informatie over de manier waarop het bot gebroken is en de wijze waarop die breuk gezet en behandeld is in het ziekenhuis. De fysiotherapeut kan dan beter inschatten op welke plaatsen er gemasseerd moet worden.
Spieren activeren
Soms kunnen spieren om een probleemzone heen zo geactiveerd worden dat bepaalde pijnpunten minder pijnlijk worden. Een fysiotherapeut met een eigen praktijk buiten het ziekenhuis, wordt meestal niet direct en vaak niet uitgebreid door het ziekenhuis ingelicht over een verdere behandeling. In veel gevallen ontstaat er immers door vastgehouden vocht een verdikking rond de breuk die de normale bewegingen belemmert en is nabehandeling noodzakelijk.
Als hulp bij een second opinion is die inzage van gegevens noodzakelijk
In het hier bovenstaande voorbeeld is het handig om foto’s of informatie over een breuk, een scheur in een spier, een Whiplash of een operatie, door het ziekenhuis te laten kopiëren en op een cd te laten zetten, zodat u deze mee kunt nemen naar een andere zorgverlener.
Maak thuis altijd een kopie van de gegevens
Vermoedt u dat er iets met een operatie of breuk niet goed gegaan is, neem dan een kopie van de foto’s en de informatie daarover mee naar een ander ziekenhuis voor een tweede diagnose (second opinion). De tweede diagnose is dan vaak sneller gesteld. Die kopie is nodig, omdat u bij het kwijtraken van de gegevens bij de nieuwe zorgverlener in elk geval thuis nog de originele gegevens hebt liggen.
U hebt maar een lichaam, een arts heeft diverse patiënten
Artsen hebben veel patiënten, maar u hebt slechts een enkel lichaam en daar moet u het een leven lang mee doen. Het is dan ook belangrijk om dat lichaam zo lang mogelijk en zo goed mogelijk in stand te houden. Uw arts zal u daarbij helpen, maar het is in uw eigen belang om daarbij zelf goed in mee te denken.
Moeilijke diagnoses
Neem bijvoorbeeld een mogelijke blindedarmontsteking. Die is ook voor artsen en specialisten niet altijd goed te vinden. Het schijnt vaak een heel lastige diagnose te zijn. Toch moet een arts bij een onzekere aanduiding een bloedonderzoek laten doen of een echo laten maken.
Bloedonderzoek of echo
Bij een bloedonderzoek kan men vaststellen of er verhoogde ontstekingswaarden in het bloed aanwezig zijn. Via een echo kan men soms direct een aanwezige ontsteking vaststellen. Wordt een patiënt echter met de diagnose "verstopping" en wat pijnstillers naar huis gestuurd, dan kan een verborgen blindedarmontsteking springen. Dat kan heel gevaarlijk zijn.
Er kan altijd een fout gemaakt worden
Iedereen kan natuurlijk fouten maken, maar als u en uw arts goed samenwerken, is daar meestal wel uit te komen. Het wordt echter lastiger als de arts, zoals in bovenstaand voorbeeld, gewoon weigert om toe te geven dat er wat verkeerd gegaan is. Dan is het fijn om te weten dat u recht hebt op uw gegevens, zodat daar iemand anders mee aan de slag kan.
Lees verder