InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Artritis: Rugpijn

Artritis: Rugpijn

Artritis: Rugpijn Artritis kan invloed hebben op elk gedeelte van je lichaam, maar heel aantal gedeeltes van je lichaam kunnen niet zo beschadigd raken als je rug. Ondanks dat het heel gewoonlijk om artritis in je rug te hebben (of beter gezegd in je wervelkolom). Tevens is je rug één van de belangrijkste plekken in je lichaam en ook de gevoeligste plek. Artritis in je rug kan ook verder invloed hebben op andere lichaamsdelen, zoals bijvoorbeeld je benen.

Last van je rug? Ga naar je huisarts

Misschien dat je nu ook een onherkenbare en stekende pijn in je rug hebt, ik zou je dan aanraden om zo spoedig mogelijk naar je huisarts te gaan, hij/zij kan je eventueel doorverwijzen. Het is belangrijk om een juiste diagnose te krijgen van een specialist. Je zult een aantal routine testen ondergaan om te kijken waar het probleem precies ligt. Wellicht dat het meevalt en je enkel rust moet houden in je rug. Heb je twijfel bij je rugklachten? Doe dan deze zelfdiagnostiek bij rugpijn.

Het behandelen van je rugpijn

Je hebt heel wat verschillende manieren waaruit je kan kiezen om je rugpijn op de juiste wijze te behandelen. Er zijn verschillende soorten therapie en deze kunnen in combinatie zijn met een vorm van medicatie. Een voorgeschreven geneesmiddel kan de symptomen als gevolg van de aandoening flink verlichten. Let wel goed op en neem een juiste afweging van de potentiële bijwerkingen van het geneesmiddel.

Bron: Julos, RgbstockBron: Julos, Rgbstock

Verander je levensstijl als je rugpijn hebt

Er zijn daarnaast ook nog meerdere natuurlijke manieren om deze pijnlijke ziekte te behandelen. Een verandering in je levensstijl zal de eerste stap moeten zijn, en het meest belangrijkste is wanneer je last heb van artritis om elke dag genoeg water te drinken. Ook is het zeer goed om een goed uitgebalanceerd dieet te volgen met voldoende omega-3 en calcium. Als je er niet zeker van bent dat dit in je dieet zit gebruik je extra supplementen om ze toe te voegen. Roken en het drinken van alcohol is uit den boze en zorg ervoor dat je voldoende beweging krijgt. Zelfs even de hond uitlaten of met je Wii spelen kan je als fitter maken dat je bent.

Stel een plan van aanpak op met je huisarts of specialist bij rugklachten

Je zal continu in contact moeten blijven met je huisarts of specialist. Laat hen exact weten hoe het met je gaat, zodat zij hier duidelijk en snel op in kunnen spelen en een juiste diagnose kunnen stellen. Zij kunnen dan de juiste behandeling en medicatie geven. Vertel ze hoe je jezelf voelt. Laat ze weten hoe goed of slecht je slaapt, hoe intens de pijn is en waar de pijn exact voelbaar is. Laat ook weten of er nog bijwerkingen zijn op de medicatie en uiteraard of je ook hersteld.

Bron: Vivekchugh, RgbstockBron: Vivekchugh, Rgbstock

Verander je levensstijl voor de rest van je leven bij rugklachten

De veranderingen in je levensstijl die je zou moeten maken zijn niet voor de korte termijn, maar moeten duidelijk een verandering in je leven geven op de lange termijn. Voor de rest van je leven dus! Als je weer terugvalt in je oude routine dan zal dat op ten duur weer dezelfde problemen gaan geven en ben je weer terug bij af.

Manieren om van je rugklachten af te komen

Er zijn verschillende manieren van behandeling tegen artritis, zorg ervoor dat je genoeg informatie vind hierover op de websites. Hoewel de beste manier toch blijft om een juiste diagnose te laten stellen door een gespecialiseerd iemand en goed contact te houden met diegene over het verloop hiervan. Deze specialist kan jouw op deze manier goed in de gaten houden en je wijze op de gevaren en bijwerkingen van elke fase van het proces. Hieronder lees je een aantal manieren om van je rugklachten af te komen en te voorkomen.

  • Let op je lichaamsgewicht
  • Til voorzichtig voorwerpen op
  • Kies een juist matras voor in je bed
  • Zorg voor een goed stoel (ook op je werk)
  • Zorg voor voldoende beweging
  • Zorg voor een goede voeding
  • Zorg dat je voldoende water drinkt
  • Vermijd bukken en onnodig draaien
  • Een warme douche of bad kan de stijve en pijnlijke spieren versoepelen
  • Zorg voor voldoende geestelijke inspanning
  • Niet te lang in je stoel blijven zitten
  • Gebruik paracetamol als pijnstiller en geen andere werkzame stof
  • Neem voldoende rust

Bron: Dolar, RgbstockBron: Dolar, Rgbstock
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Patkisha, Rgbstock
  • www.lage-rugpijn.nl
  • www.rugklachten .nl
  • www.gezondheidsplein.nl
  • Afbeelding bron 1: Julos, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Vivekchugh, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Dolar, Rgbstock

Reageer op het artikel "Artritis: Rugpijn"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 25-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!