InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn en misselijk of braken

Hoofdpijn en misselijk of braken

Hoofdpijn en misselijk of braken Hoofdpijn kan tezamen met misselijkheid of braken voorkomen. Dit kan meerdere oorzaken hebben. De meeste oorzaken zijn onschuldig of van tijdelijke aard. Soms is er sprake van een hersentumor. Hoe herken je hoofdpijn in combinatie met misselijkheid en welke oorzaken zijn er?

Hoofdpijn en misselijkheid komen samen voor

Hoofdpijn komt veel voor. Bijna iedereen heeft wel eens last va hoofdpijn: de een meer dan de ander. Hoofdpijn in combinatie met misselijkheid komt iets minder vaak voor en heeft een aantal oorzaken. Misselijkheid kan gepaard gaan met braken. Braken wordt door het braakcentrum in de hersenen aangestuurd. Voorafgaande aan braken is er meestal; sprake van misselijkheid. Wanneer er alleen sprake is van misselijkheid zonder braken, dan is de prikkel in het braakcentrum net niet sterk genoeg om over te geven, waardoor men zich alleen misselijk voelt.

Hoofdpijn en misselijkheid zijn twee klachten die soms gelijktijdig voorkomen en meerdere oorzaken kunnen hebben, van onschuldig tot vrij ernstig.

Vaak voorkomende oorzaak: migraine

Migraine is een verwijding van de bloedvaten, met verschillende symptomen als gevolg. Kenmerkend is het hebben van een zeer hevige kloppende hoofdpijn, meestal aan één kant van het hoofd maar kan ook dubbelzijdig voorkomen. Daarnaast is er ook sprake van misselijkheid. Overgevoeligheid voor licht, geluiden en geuren komt ook voor. Soms veranderd het zicht door het wazig zien of het zien van flikkeringen. Een migraineaanval houdt enkele uren tot enkele dagen aan.

De meeste patiënten met migraine gaan het liefst in bed liggen met de gordijnen gesloten en niemand om zich heen, Een normaal gesprek voeren is vaak niet mogelijk. Gemiddeld heeft 10 tot 15 procent van de bevolking last van migraine.

Ziekte van pfeiffer

Hoofdpijn en misselijkheid worden ook gezien bij de ziekte van Pfeiffer. Symptomen zijn : hoofdpijn, misselijkheid en braken. Daarnaast ook koorts, opgezette klieren, keelpijn en zweten. Deze ziekte kan zich maandenlang voortslepen. Vooral de vermoeidheid blijft soms langdurig voortbestaan. De ziekte van Pfeiffer wordt overgebracht door een virus en kom vooral voor bij jongeren tussen de 15 en 20 jaar oud.

De ziekte van Lyme veroorzaakt ook hoofdpijn en misselijkheid

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door een bacterie: Borrelia burgdorferi. De teek is de bekendste overbrenger van deze bacterie. Niet iedere tekenbeet veroorzaakt een infectie met de bacterie. In Nederland is gemiddeld een kwart van alle teken besmet met de bacterie. Elders in Europa ligt dit percentage op ongeveer 10 procent.

De eerste verschijnselen van de ziekte van Lyme zijn hoofdpijn, misselijkheid en spierpijn. later gaan deze klachten over in ernstigere klachten zoals haaruitval, gewichtsverlies, concentratiestoornis, hartkloppingen etc. De ziekte is soms zeer moeilijk te behandelen en kan omslaan in een chronische variant. De ziekte is zelden dodelijk maar brengt wel vervelende klachten met zich mee die soms een heel leven kunnen gaan beheersen.

Zwanger en zwangerschapsvergiftiging

Vroeg in de zwangerschap kan misselijkheid optreden, soms gepaard gaan den met braken. Vaak komt dit in de ochtend voor en verdwijnt na de eerste drie maanden. Hoofdpijn kan ook voorkomen tijdens de zwangerschap door de veranderingen in het lichaam. Deze symptomen kunnen gezien worden als zwangerschapsverschijnselen tijdens de eerste drie maanden, maar kunnen ook later in de zwangerschap optreden

Bij een zwangerschapsvergiftiging is er sprake van een laag bloedvolume met een hoge bloeddruk als gevolg. De symptomen zijn vaak duidelijk: misselijkheid en braken tijdens de tweede helft van de zwangerschap, hoofdpijn en problemen met plassen kunnen een zwangerschapsvergiftiging aanduiden. Hoofdpijn, misselijkheid on gezichtsstoornissen kunnen een teken zijn van een dreigende aanval van stuipen. Een zwangerschapsvergiftiging kan zeer gevaarlijk zijn voor moeder en/ of kind.

Hersentumor oftewel kanker van de hersenen

Een hersentumor kan lange tijd onopgemerkt groeien, vooral wanneer zich een tumor bevind in een gebied met minder belangrijke functies. Hoofdpijn treedt vaak op wanneer de tumor al verder is uitgegroeid. Vaak is er sprake van hoofdpijn aan de zijde waar zich de tumor bevindt, maar kan uitstralen naar andere delen. Misselijkheid en/of braken in combinatie met hoofdpijn komt vaak voor bij een hersentumor. De misselijkheid of het braken treedt in de ochtend op, de hoofdpijn is voelbaar gedurende de gehele dag.

Andere symptomen zijn gedeeltelijk verlies of verandering van het zicht, druk op de ogen, verlies of verandering van het gehoor, ontstekingen aan meestal één oog, gedragsveranderingen, vermoeidheid, later epilepsie-aanvallen. Een hersentumor kan soms operatief verwijderd worden maar komt in 98 procent van de gevallen weer terug. Bij plotseling ontstane en aanhoudende of terugkerende hoofdpijn, gezichtverlies, gehoorverlies of andere veranderingen is het raadzaam om een arts te bezoeken.
Gerelateerde artikelen
Hoofd gestoten: hoofdpijn en bloedverliesHoofd gestoten: hoofdpijn en bloedverliesHet overkomt iedereen wel eens: het stoten van het hoofd. Dit kan behoorlijk pijn doen. Soms ontstaat er een bloeding na…
Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan zijn dat je hoofdpijn hebt omdat je ziek wordt/be…
Soorten hoofdpijnIedereen heeft wel eens hoofdpijn gehad. Hoofdpijnen zijn er in verschillende vormen met verschillende klachten. Een enk…
Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn, de meeste mensen hebben er wel eens last van. De oorzaken van hoofdpijn kunnen verschillend zijn: zo kan hoof…

Reageer op het artikel "Hoofdpijn en misselijk of braken"

Reacties

Nikki, 25-11-2014 19:24 #4
Ik heb nu 3 maanden last van vage hoofdpijn achter me ogen ook mijn zicht is achteruit gegaan in korte tijd soms wat misselijk in de ochtend. Hoofdpijn is niet heftig of geen aanvallen. Zit nu ook in zware tijd en gaan over een week verhuizen dus kan ook gewoon stres zijn. Maar toch ben ik bang om naar de dokter te stappen voor slecht nieuws.

Lise, 07-02-2014 15:42 #3
Onze dochter van ruim 9 jaar heeft nu al bijna een jaar hoofdpijn, licht tot wat zwaarder gedurende de hele dag(dat wisten we tot voor kort niet!),
En soms gaat het gepaard met misselijkheid, ook afhankelijk van de plaats waar ze zich bevind en de drukte om haar heen.
ze is hooggevoelig(HSP) vooral op geluid, geur enkleding die knelt, labeltjes etc. meer-paranormaal begaafd.

We denken eraan om ons te laten doorverwijzen naar een neuropsycholoog/neuroloog en haar homeopatische druppels te geven via een klassiek homeopaat.

Voor nu hebben we hoofdpijn olie die ook al ene beetje helpt, de hoofdpijn mindert, maar niet wegneemt als er drukte is in de schoolklas of op een druk volwassen/kinder-feestje.
We denken er ook over ev naar een parapsycholoog te gaan, we willen geen onnodige onderzoeken, ik maak me toch wel zorgen en wil ernstige oorzaken uitsluiten.

Wat zou de eerste goede stap zijn via de huisarts?.
Wie weet er een juist stappenplan, we willen hetnatuurlijk niet tegelijkallemaal, wie heeft hier ervaring mee?

De schoolvisie is ook dat het (alleen) aan de gezinssituatie ligt, er is ons systeemgerichte therapie geadviseerd.
Hier gaan we met de huisarts en een *psycho-sociaal hulpverlener naar kijken, die meestal verbonden is aan de huisarts
en gratis zorg kan geven op maat.wat de beste stapp[en zijn en in welke volgorde.
Zodat dit tot een goed behandelplan leidt voor onze dochter, we hebben het aardig op een rijtje, nu nog hetgehele proces aangaan, het is spannend en moet leiden tot een goede afloop voor ons meisje.
We zullen haar goed voorbereiden en ik heb als moeder al regelmatig gesprekjes met haar over haar hoofdpijn en we gaan ook een** hoofdpijndagboek bijhouden via school.( Misschien ook iets voor jullie, ook voor thuis en elders gedurende de dag?)
**Dit is al besproken met haar juf, waar we goed contact mee hebben.

SUXES EN BETERSCHAPVOOR ALLEMAAL

Misschien ook *iets voor jullie?

We zijn nog niet zo ver dat we een second opinion willen. er is nog een hele weg te gaan en we gaan ervanuit dat het goed komt!
Onze meningen zijn verdeeld hierover, inhoudelijk ga ik erin deze reactie niet op in, dat voert op deze site te ver.

Jasmijn, 02-12-2013 09:01 #2
Beste,

Ik heb nu al een aantal maanden last van ochtendmisselijkheid, pijn achter mijn rechteroog en overdag soms hevige hoofdpijn. Ik weet niet zeker wat ik hiermee moet. Mijn ouders nemen mij niet serieus als ik zeg dat het misschien wel wat ernstigs is.

A. Kir, 13-03-2013 14:15 #1
Beste,

Mijn dochter van 9 jaar kampt al 1,5 jaar met hoofd, buik pijn wat gepaard gaat met misselijkheid en braken. Arts zegt continu virus, ze kunnen maar niks achterhalen. HELP mij weet geen raad meer, zij is meer ziek dan gezond laatste maanden. Ik wil een second opinie aanvragen gezien men hier in Nederland geen raad mee weet.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 02-12-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!