InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gynaecomastie (grote borsten) jongens en mannen: operatie

Gynaecomastie (grote borsten) jongens en mannen: operatie

Gynaecomastie (grote borsten) jongens en mannen: operatie Gynaecomastie is zwelling van het borstweefsel of borstvergroting bij jongens of mannen, welke wordt veroorzaakt door een te hoge oestrogeenproductie. Een man produceert ook het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen, maar slechts in een geringe hoeveelheid. Een te hoge oestrogeenproductie kan leiden tot borstvergroting, meestal aan beide zijden maar het kan ook aan een zijde optreden. Pasgeborenen, pubers en oudere mannen kunnen gynaecomastie ontwikkelen als gevolg van normale veranderingen in de hormoonspiegel, hoewel andere oorzaken ook aanleiding kunnen geven tot borstvergroting. Gynaecomastie is normaal gesproken geen ernstig probleem, maar de aanwezigheid van teveel borstklier en/ of vetweefsel is voor veel mannen een storend probleem waarbij schaamte om de hoek komt kijken. Gynaecomastie kan spontaan verdwijnen. Als het aanhoudt, kan medicatie of een operatie helpen.

Gynaecomastie

Grote borsten bij mannen of jongens: oorzaken

Gynaecomastie kan optreden in allerlei situaties waarin de balans tussen oestrogene en androgene activiteit verstoord raakt. Bij baby’s treedt dit verschijnsel op wanneer de foetus in de baarmoeder blootgesteld is geweest aan oestrogeen van de moeder. Bij een groot deel van de jongens in de puberteit krijgen gedurende enige tijd te maken met ontwikkeling van borstklierweefsel als gevolg van een verhoogd oestrogeengehalte. Dit is een normale situatie welke na enkele maanden tot een jaar vanzelf verdwijnt.

Bij volwassen mannen treedt het vooral op als gevolg van overgewicht of alcoholmisbruik. Ook kunnen een aantal medicijnen die het niveau van de vrouwelijke geslachtshormonen beïnvloeden, aanleiding geven tot gynaecomastie. Zo kan hormonale therapie bij prostaatkanker gynaecomastie geven door blokkade van de androgeenreceptor, met als gevolg stijging van de LH-, oestrogeen- en testosteronconcentraties via negatieve feedbackmechanismen.¹ Voorts kunnen verschillende aandoeningen leiden tot gynaecomastie doordat het de normale hormoonbalans beïnvloedt. Voorbeelden van deze aandoeningen zijn:

Gynaecomastie symptomen

Symptomen die kunnen optreden zijn onder meer:
  • Gezwollen borstklierweefsel aan één of beide zijden;
  • Gevoelige borst(en);
  • Stevige of rubberachtige knobbel in het onderhuidse weefsel, welke voelbaar is onder de tepel;
  • Afscheiding uit de tepel.

Bij bovenstaande symptomen moet je altijd contact opnemen met de huisarts om borstkanker uit te sluiten.

Gynaecomastie behandeling

De meeste gevallen van gynaecomastie verdwijnt na verloop van tijd zonder behandeling. Indien echter gynecomastia wordt veroorzaakt door een onderliggende aandoening, dan zal behandeling volgen. Als het samenhangt met medicijngebruik, kun je met je arts overleggen of je kunt overstappen naar een ander medicijn. Stop nooit op eigen houtje met het gebruik van medicijnen.

Wanneer er echter geen aanwijzingen worden gevonden die wijzen op één bovenstaande aandoeningen of medicamenteuze oorzaak, dan zal de huisarts volstaan met geruststelling en eventuele controle na drie tot zes maanden. Bij meer dan 90% van de jongens verdwijnt gynaecomastie spontaan binnen twee jaar. Als de afwijking langer aanhoudt dan twee jaar, kan zo nodig nader onderzoek of verwijzing naar een specialist plaatsvinden.

Op oudere leeftijd treedt géén spontane regressie op. Fysiologische gynaecomastie kan in dat geval medicamenteus behandeld worden. Ook kan chirurgische therapie uitkomst bieden: er bestaan allerlei behandel technieken om de aanwezigheid van teveel borstklier en/of vetweefsel te behandelen.

Gynaecomastie operatie

Een operatie vindt normaal gesproken onder algehele narcose plaats en duurt ongeveer 1 uur. De chirurg maakt een halvemaansnede aan de onderzijde van de tepelhof. Daarna wordt een gedeelte van de (overtollige) borstklier verwijderd. Alleen wanneer er een duidelijke overtollige hoeveelheid vet over de gehele borstregio aanwezig is, wordt dit teruggebrcht door middel van liposculptuur. In geval van ernstige borstvorming kan het nodig zijn om overtollige huid te verwijderen, wat meer littekens achterlaat. Soms worden drains achtergelaten waarmee je meestal naar huis gaat en die na enkele dagen eruitgehaald worden. Na de operatie worden je borsten verbonden met een zelfklevende tape en als je liposculptuur hebt laten verrichten met een elastisch corset. De hechtingen liggen onderhuids en lossen vanzelf op. Je kunt dezelfde dag nog naar huis. Deze ingreep wordt niet altijd door je ziektekostenverzekeraar vergoed.

Noot:
  1. Harm Westdorp, G.E. (Mette) Benoist, Henk J. Schers, P.H. (Nielka) van Erp, Winald R. Gerritsen, Peter F.A. Mulders en C. (Kees) Kramers. Hormonale therapie bij prostaatkanker - Een farmacotherapeutische uitdaging. Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:A9250

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke borsten – Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten – Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten is een klacht die veel voorkomt bij vrouwen. Men noemt het vaak ook gevoelige borsten. De pijn concent…
Pijnlijke gevoelige borsten, wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke gevoelige borsten, wat kan de oorzaak zijn?Borsten kunnen regelmatig pijn doen of gevoelig zijn. Heb je last van pijnlijke of gevoelige borsten dan kan dit verschi…
Gezondheid: BorstenGezondheid: BorstenDe borsten van de vrouw zijn veelbesproken, zoniet het meest besproken van alle lichaamsdelen. Dat de man daar voor een…
Mammografie: waarom en is het pijnlijkMammografie: waarom en is het pijnlijkMammografie is het maken van röntgenfoto's van de borst. Dit is soms nodig voor nader onderzoek. Een mammografie kan pij…
Knobbeltjes in de borstKnobbeltjes in de borstSommige vrouwen hebben van nature knobbelige borsten. Dit is te wijten aan de opbouw van hun borstweefsel en meestal gee…
Bronnen en referenties
  • Harm Westdorp, G.E. (Mette) Benoist, Henk J. Schers, P.H. (Nielka) van Erp, Winald R. Gerritsen, Peter F.A. Mulders en C. (Kees) Kramers. Hormonale therapie bij prostaatkanker - Een farmacotherapeutische uitdaging. Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:A9250
  • T.O.H. de Jongh: Borstzwelling bij mannen/ gynaecomastie, in: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.528-531.
  • www.blecourt.nl
  • Afbeelding bron 1: Tefi/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Gynaecomastie (grote borsten) jongens en mannen: operatie"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!