InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Mammografie: waarom en is het pijnlijk

Mammografie: waarom en is het pijnlijk

Mammografie: waarom en is het pijnlijk Mammografie is het maken van röntgenfoto's van de borst. Dit is soms nodig voor nader onderzoek. Een mammografie kan pijn doen. Een pijnstiller is soms aan te raden. Meestal wordt er voor een mammografie rekening gehouden met de menstruele cyclus, omdat het onderzoek dan beter verloopt. De uitslag wordt vrijwel direct besproken.

Wat is een mammografie?

Een mammografie is een röntgenonderzoek van de borsten. Deze wordt uitgevoerd wanneer er tijdens het bevolkingsonderzoek of bij zelfonderzoek een knobbeltje in de borst wordt gevonden, wanneer de borst plots een afwijking vertoont of wanneer vloeistof uit de tepel loopt. Door middel van dit röntgenonderzoek kan bekeken worden of er sprake is van een kwaadaardige tumor.

Voor een mammografie moet het bovenlijf ontbloot worden. De borsten mogen niet ingesmeerd zijn met een lotion of olie, omdat dit het onderzoek bemoeilijkt. De borst wordt op een plaat gelegd. Vervolgens wordt er een andere plaat bovenop gedrukt. Bij kleine borsten is het soms nodig de borst wat uit te trekken zodat deze goed op de plaat komt te liggen. Door het samendrukken van de borst wordt het klierweefsel wat uit elkaar gedrukt, zodat er een beter beeld verkregen kan worden. Het maken van de röntgen duurt tien tot twintig seconden per borst.

Is een mammografie pijnlijk?

Of een mammografie pijn doet, is afhankelijk van de gevoeligheid van de borsten. Bij veel vrouwen is een mammografie niet pijnlijk, wel wordt deze als onprettig of ongemakkelijk ervaren. Vrouwen met gevoelige borsten kunnen wel pijn ervaren. Door eerst zelf in de eigen borsten te knijpen, kan gevoeld worden of de borsten snel pijnlijk worden. Door flink door te knijpen, kan ingeschat worden hoe pijnlijk een mammografie zal aanvoelen. Doet het flink doorknijpen pijn, dan kan en mag verwacht worden dat een mammografie best pijn gaat doen. Doet het knijpen een beetje pijn, dan zal de mammografie ook wat pijnlijk zijn. Doet het knijpen geen pijn, dan is dit geen garantie dat de mammografie pijnloos is. Er kan evengoed pijn ervaren worden, maar deze zal meevallen. In andere gevallen zal een mammografie pijnloos zijn.

Vrouwen met kleinere borsten kunnen vaak ook meer pijn ervaren dan vrouwen met grotere borsten. Kleinere borsten bevatten nou eenmaal minder vetweefsel. Hierdoor zijn kleinere borsten vaak gevoeliger.

Ook kan de pijn afhankelijk zijn van het ziekenhuis: het ene team gaat nou eenmaal wat voorzichtiger te werk dan het andere team. Er zijn ziekenhuizen die bij kleine borsten minder kracht gebruiken dan gebruikelijk is. Een andere factor is gewenning: vrouwen die vaker een mammografie moeten laten maken, raken als het ware gewend aan het maken van een mammografie. De borsten worden minder gevoelig voor de pijn.

De pijn wordt vooral tijdens het onderzoek ervaren. Bijna de helft van de vrouwen heeft de volgende dag nog pijnlijke borsten. Een gedeelte van deze vrouwen loopt tot vijf dagen na het onderzoek nog met pijnlijke of gevoelige borsten. Hoewel een mammografie als pijnlijk ervaren kan worden, weegt dit niet op tegen het achterwege van een mammografie. Het maken van een röntgenonderzoek van de borsten is zeer belangrijk.

Nieuw apparaat vermindert de pijn

Sinds 2011 is er een nieuw apparaat in gebruik, dat nog op proef is. Een normaal mammografie-apparaat oefent op iedere borst 18 kilo kracht uit, of de borsten nou groot zijn of klein. Het nieuwe apparaat berekent hoeveel kracht er gezet moet worden op de borst, om het botweefsel goed in beeld te krijgen. Door deze berekening wordt er een juiste dosering kracht op de borst gezet. Gevolg is dat veel borsten niet meer onnodig geplet worden, waardoor de pijn minder is.

Pijn verminderen

Vrouwen die tijdens de menstruatie gevoelige en /of pijnlijke borsten hebben, kunnen beter wachten met het maken van een mammografie totdat deze periode voorbij is. Hierdoor kan er minder pijn ervaren worden. De beste periode voor een mammografie is tussen de vijfde en twaalfde dag na het begin van een nieuwe cyclus. Een nieuwe cyclus begint op de eerste dag van een menstruatie.

Wanneer verwacht wordt dat een mammografie pijnlijk gaat worden, kan vooraf een pijnstiller geworden nomen. Twee tabletten paracetamol zal de scherpe randjes van de pijn afhalen. Pijnstilling als ibuprofen is wat sterker, deze mag ook vooraf ingenomen worden.

De uitslag wordt in de meeste gevallen direct besproken met de patiënt. De huisarts ontvangt de uitslag ook. Soms wordt er na de mammografie nog een echo genomen indien men dit nodig acht. Ook hiervan is de uitslag direct te bespreken.
Gerelateerde artikelen
Mammografie: Röntgenfoto borsten voor opsporen borstkankerMammografie: Röntgenfoto borsten voor opsporen borstkankerEen mammografie is een röntgenfoto van de borsten (mamma), wat nodig is bij vrouwen alsook mannen om tijdig borsttumoren…
Mammografie: uitslag en is een mammografie pijnlijk?Mammografie: uitslag en is een mammografie pijnlijk?Is een mammografie pijnlijk en wat is de uitslag? Een mammografie is een röntgenfoto van je borst om te checken op weefs…
Dicht borstweefsel: Verhoogd risico op borstkankerDicht borstweefsel: Verhoogd risico op borstkankerBorsten bestaan uit klierlobben, melkkanalen en vet- en vezelig bindweefsel. Vooral vrouwen voor de menopauze hebben een…
Ademtest om borstkanker op te sporenAdemtest om borstkanker op te sporenEen ademtest kan net zo effectief als een mammografie of mammogram borstkanker signaleren, en dat in slechts zes minuten…
Preventieve onderzoeken op jonge en oudere leeftijdEen ziekte voorkomen is beter dan een ziekte genezen. Daarom is het noodzakelijk om vanaf een bepaalde leeftijd preventi…
Bronnen en referenties
  • Kwfkankerberstrijding.nl

Reageer op het artikel "Mammografie: waarom en is het pijnlijk"

Reacties

Debora, 23-04-2019 14:59 #7
Zojuist borstonderzoek gehad en ook bij mij is onder beide borsten de huid kapot getrokken tot bloedens toe. En nee, dit is niet normaal.
De druk is wel te handelen maar het kapot trekken van de borsten is zeer pijnlijk. Dit is al de 2e keer dat dit gebeurt.

Wilma Duijf Snijder, 25-01-2019 21:01 #6
23 jan Mammo gehad. Druk op borsten viel wel mee maar zo hard aan borsten getrokken dat onderkant van beide borsten gescheurd is tot bloedens toe. Is dit normaal?

Jenny, 03-11-2017 11:19 #5
Ik loop al ruim 2 maanden na het maken mammografie met vreselijke pijn aan de linkse kant borst, onder aan de rib. Na een maand naar de huisarts, heb ik een gekneusde rib. Nog steeds vreselijke krampachtige stekende pijn. Heb besloten: geen mammografie meer. Het deed deze keer ook vreselijke pijn. Jenny.

Jolanda, 19-08-2017 01:15 #4
Vanmorgen voor een mammografie geweest in het ziekenhuis ik moest andere onderzoeken hebben ivm vergrote bijnieren, maar dit onderzoek zat er standaard bij in (ik ben 43). dus nu zelf ondervonden wat ik van zoveel vrouwen hoorde en idd het is zeer zeker geen prettig gevoel, maar het is wel heel erg belangrijk dat er wordt gecontroleerd. ik kreeg gelijk de uitslag en die was goed er was niks aparts te zien op de foto's, dus gelukkig maar dat ik dit onderzoek er bij kreeg.

Maud, 28-06-2017 17:54 #3
Voor de eerste maal een mammografie gehad. Ik zat er nogal mee vanwege de verhalen die je hoort. Ondanks dat ik weinig vetweefsel in mijn borsten heb (kleine borsten/B-cup), vond ik het meevallen. Het was onaangenaam, maar zeker niet zo pijnlijk dat het mij "bij zal blijven" (ondanks dat ik altijd wat last heb van mijn linkerborst). Dit komt ook door de respectvolle benadering door de radiolaborante. Zij legde uit waarom het onderzoek moet gebeuren zoals het gebeurt (en ook onaangenaam aan kan voelen). Ik was vooraf echt nerveus, overwoog ook niet te gaan, maar achteraf gezien geheel onnodig. Nu alleen nog wachten op een (waarschijnlijk) goede uitslag. Dus aan iedereen die dit leest: bij bevallingen hoor je alleen de horrorverhalen, bij mammografieën helaas ook. Vanuit dat oogpunt verstandig je niet te veel aan te trekken van alle negatieve verhalen. Ik lees ook over pijnklachten tot 5 dagen na het onderzoek. Ik draag vandaag een stevige BH. De borsten neigen naar ietsje gevoelig, maar eerlijk is eerlijk: vooraf aan de menstruatie heb ik er vele malen meer last van. Dus nogmaals: laat je niet gek maken. In de meeste gevallen en met een beetje begrip tussen patiënt en laborant hoeft het echt geen drama/trauma te zijn.

Ineke, 03-07-2016 10:02 #2
Ik doe om de 2 jaar een preventieve mammografie wegens kans op erfelijkheid. Ik heb er nu 3 gedaan. Voor de eerste was ik ook heel erg bang, door de verhalen. Daar voelde ik helemaal niks van. Ik was er zelfs zo verbaasd over dat ik dacht dat ze het niet goed hadden gedaan. 2 jaar later werden de borsten al iets meer ingedrukt. Maar nog steeds goed te doen. De laatste keer vond ik wel heel vervelend. Ik ben in de laatste 2 jaar 10 kilo afgevallen dus mijn borsten zijn afgenomen in volume. Daardoor konden ze de borsten dus verder indrukken. Ik voelde geen pijn in de borsten, maar de huid boven en onder de borst werd ook naar elkaar toe getrokken. Dat deed wel heel erg pijn, maar op het moment dat je die pijn voelt maken ze gelijk de foto dus dat duurt nog geen 5 sec. De plaat laat gelijk los en de pijn is gelijk weg. Alle uitslagen zijn tot nu toe allemaal goed geweest en dat is me veel meer waard dan die paar seconden pijn. Onzekerheid en angst wordt in 1x weggenomen, dus zeker doen als je nog twijfelt!

Ananda, 24-02-2016 11:56 #1
Ik heb vandaag mijn eerste mammografie en echo gehad ivm een knobbeltje in mijn borst en ik ben 32. En ik wil mijn ervaring delen. Omdat ik gister op zoek was naar de ervaringen van andere en ik heel veel negatieve verhalen las dat het heel pijnlijk is bij kleine borsten (ik heb een kleine b cup). Dus ik heb me ontzettend druk lopen maken over de mogelijke pijn en natuurlijk ook de uitslag. Maar goed ik vond het onderzoek echt 100 % meevallen. Ik sprak mijn angst meteen uit en het vrouwtje was heel lief. Het deed geen zeer en het voelde voor mij ook niet als iets onaangenaams, echo viel ook mee. En de uitslag gelukkig ook. Was een klierknobbeltje. Dus zo'n onderzoek kan ook een positieve ervaring zijn. Dus als ik straks 50 ben ga ik zonder angst een mammografie laten doen.Ik hoop dat als er vrouwen zijn die dit nog moeten ondergaan ook de positieve verhalen lezen. Het is toch voor iedereen anders. Wat voor een ander als heel pijnlijk wordt ervaren hoeft voor jou niet pijnlijk te voelen.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 29-04-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!