InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Een salmonella besmetting

Een salmonella besmetting

Een salmonella besmetting Er zijn wel 1500 soorten salmonellatypen. Deze bacterie is ontdekt door de Amerikaanse bioloog dr. Salmon. Hij was bezig met een onderzoek naar de varkenspest en ondekte deze bacterie bij toeval. Een besmetting met deze bacterie hoeft niet zulke grote effecten te hebben, maar kan ook dodelijk zijn.

Hoe ernstig is een besmetting?

Sommige besmettingen verdwijnen na enkele dagen en hebben daardoor geen behandeling nodig. Maar er zijn er ook die een mens erg ziek kunnen maken en wel degelijk behandeld moeten worden. Salmonella zit voornamelijk op dieren. En dan eigenlijk meer in de darmen van de dieren. Door contact met dieren ontstaat niet zomaar een besmetting. Wel door het eten van besmette dierlijke producten. En bij slechte hygiënische omstandigheden is de kans op besmetting nog groter.

Een salmonellabacterie ziet er als volgt uit:
Bron: US gov, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: US gov, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De besmetting door dierlijke producten, zit voornamelijk in rauwe kip of varkensvlees, eieren, rauwe melk, vis en garnalen. Een salmonellabacterie die zich op deze producten vermeerdert, doordat ze niet goed verhit of juist gekoeld worden, kan pas worden gedoodt als het product tot 70 graden Celsius verhit wordt. Dat geldt dan ook voor de binnenkant. De salmonellabacterie kan overleven in water, op insecten en vochtige gebieden. De bacterie groeit dan ook snel op bijvoorbeeld vochtige keukenbladen en voedsel.

Symptomen.

Indien er een besmetting heeft plaatsgevonden en het eigen immuunsysteem kan deze niet opruimen, ontstaan er na een halve dag, tot twee dagen klachten. Deze klachten uitten zich in misselijkheid, overgeven, diarree (doordat de bacterie een ontsteking veroorzaakt in de dunne darm), hoofdpijn, buikkrampen en koorts. Soms gaat de diarree gepaard met bloed en/of slijm. Bij erg hevige klachten wordt er ook wel gesproken van buiktyphus en kan zelfs dodelijk zijn als een patiënt uitdroogt en daarbij de nierfunctie uitvalt. Bij mensen met een verminderde werking van het immuunsysteem, zoals chemotherapeutische behandelde patiënten en aids patiënten, kan de salmonellabesmetting chronische klachten geven, zoals gewrichtsklachten, buikkrampen en diarree. Dat komt dan omdat de bacterie zich in de bloedbaan heeft gedrongen. Maar ook kinderen tot 5 jaar, ouderen en algemeen zieke mensen zijn extra vatbaar voor deze bacterie.

Een salmonellabesmetting kan geconstateerd worden door een onderzoek van de ontlasting. Door ontlasting op kweek te zetten, wordt er ook gekeken voor welke antibiotica deze gevoelig is. Deze zal ingezet worden als het eigen immuunsysteem de besmetting niet aan kan. Verder is het van belang om veel te drinken om niet uit te drogen door het braken en de diarree. Mogelijk is dit nodig in een ziekenhuis middels een infuus.

Hoe voorkom je een kruisbesmetting?

Om in de eigen keuken een besmetting te voorkomen is de noodzaak het voedsel goed te verhitten of goed te koelen. Vlees door en door gaar braden. Handen wassen na contact met besmet voedsel zorgt ervoor dat bacteriën niet via de vuile handen op een ander voedingsmiddel terecht komen. Snijplanken en bestek die gebruikt zijn voor de bereiding van vlees/vis, niet weer gebruiken voor groentes of andere voedingsmiddelen. Rauwe groentes, kiemgroentes, zoals taugé, even kort onderdompelen in kokend water. En vooraf goed onder stromend water wassen.

Voor vakanties naar landen die minder hygiënisch zijn, is er een vaccinatie te halen bij de GGD tegen buiktyphus. Ze kan een besmetting niet volledig voorkomen, maar het risico is met 70% verminderd. De statistieken laten zien dat het aantal besmettingen met salmonella wel afneemt. Dat komt door de hygiënemaatregelen die de voedselindustrie zijn gaan hanteren.
© 2012 - 2018 Lotjetikt, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Folder van de Maag Darm en Leverstichting.
  • Voedingscentrum.
  • Afbeelding bron 1: US gov, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Een salmonella besmetting"

Infoteur: Lotjetikt
Gepubliceerd: 22-10-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!