InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijn

Het medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijn

Het medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijn Trachitol is een veelgebruikt medicijn tegen keelpijn. Dit medicijn is vooral aan te raden bij beginnende keelpijn. Trachitol is een zelfzorg medicijn. Dit houdt in dat het zonder recept verkrijgbaar is bij de apotheek of drogist. Trachitol kan zonder problemen worden gebruikt tijdens zwangerschap, en het geven van borstvoeding. Ook heeft het medicijn geen invloed op de rijvaardigheid.

wat is Trachitol?

Trachitol is een zelfzorg medicijn tegen beginnende keelpijn. Het medicijn is zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Trachitol is uitsluitend verkrijgbaar in de vorm van een tablet. Het medicijn is verpakt in een opvallend doosje, dat oranje met paars van kleur is. Trachitol is te koop in verpakkingen van 20 stuks, en verpakkingen van 30 stuks.

De samenstelling van het medicijn is als volgt:
  • 1 mg lidocainehydrochloride (Zorgt voor een verdovend effect)
  • 1 mg kaliumaluminiumsulfaat (Laat slijmvlies samentrekken)
  • 1,8 mg propyl-4-hydroxybenzoaat (Heeft een ontstekingsremmend effect)

De hulpstoffen die zijn toegevoegd zijn: Magnesiumstearaat, paraffine, pepermuntolie en sorbitol. Deze zijn toegevoegd voor het uiterlijk en de smaak van het tabletje. Mensen die overgevoelig zijn voor één van deze bestanddelen, wordt afgeraden het medicijn te nemen.

Het gebruik van Trachitol

Een Trachitol tablet kan zonder water ingenomen worden. Het is een zuigtablet, die je kunt laten smelten in de mond. Een volwassen persoon mag iedere 2 uur een tablet, met een maximum van 8 tabletten per dag. Voor kinderen geld een maximum van 6 tabletten per dag. het is belangrijk dat deze dosis niet wordt overschreden. Bij een (zeer grote) overdosis kunnen de volgende verschijnselen optreden:
  • Gapen
  • Rusteloosheid
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid en braken
  • Storingen van het gehoor- en het gezichtsvermogen.

Bovenstaande verschijnselen zullen zich hoogstwaarschijnlijk alleen voordoen na een grote overdosis. Echter wanneer er een overdosis van het medicijn is ingenomen, dien je altijd contact op te nemen met een arts. Neem altijd de bijsluiter mee wanneer je de arts hiervoor bezoekt.

De werking van Trachitol

Trachitol zorgt ervoor dat de zwelling in de keel licht wordt verdoofd, zodat deze minder pijnlijk is. Ook zal het keelslijmvlies hierdoor minder gevoelig zijn voor pijn. Trachitol wordt aangeraden bij lichte keelpijn. Wanneer de keelpijn ernstiger wordt, of na 3 dagen niet afneemt is het raadzaam om een arts te raadplegen.

Veel mensen die het medicijn gebruiken of gebruikt hebben, geven aan dat de keel, en soms zelfs de tong, verdoofd aanvoelt na het innemen van een tablet. Dit zorgt ervoor dat de pijn verminderd.

Het gebruik van Trachitol tijdens zwangerschap en borstvoeding

Trachitol kan gewoon gebruikt worden tijdens de zwangerschap, en borstvoedingsperiode. Echter het is altijd aan te raden om dit in overleg met een arts te doen.

Het gebruik van Trachitol in het verkeer

Er zijn geen nadelige gevolgen bekend van het gebruik van Trachitol in combinatie met het verkeer. Je kunt dus gewoon autorijden, en machines bedienen wanneer je Trachitol gebruikt.

Bijwerkingen

Zoals bij vrijwel ieder medicijn, kunnen er bijwerkingen optreden bij het gebruik van Trachitol. De meest voorkomende bijwerkingen zijn huidirritatie en overgevoeligheid voor één van de bestanddelen. Deze bijwerkingen komen voor bij 1 tot 10 op de 10.000 mensen.
Gerelateerde artikelen
Bijwerkingen van de pil LovetteBijwerkingen van de pil LovetteÉén van de populairste anticonceptiepillen is de Lovette. De Lovette is een combinatiepil en een lichte pil. Ondanks het…
Naproxen: een pijnstiller en ontstekingsremmend middelNaproxen: een pijnstiller en ontstekingsremmend middelIn geval van pijn wordt paracetamol meestal als eerste aanbevolen. Indien er naast pijn ook sprake is van een ontsteking…
Bijwerkingen MarvelonMarvelon is een anticonceptiepil die al sinds 1981 op de markt is. Zoals alle anticonceptiepillen kan het gebruik van Ma…
Beginnende keelpijn: wat te doen bij opkomende pijn in keel?Beginnende keelpijn: wat te doen bij opkomende pijn in keel?Beginnende keelpijn of opkomende keelpijn kun je vaak nog in de kiem smoren. Keelpijn zijn klachten over pijn in de keel…
Bronnen en referenties
  • Bijsluiter Trachitol

Reageer op het artikel "Het medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijn"

Reactie

Margreet, 13-02-2016 09:31 #1
In de bijsluiter staat dat het tijdens de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding niet gebruikt mag worden.

Infoteur: Denn
Laatste update: 06-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!