InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kuitbeen / scheenbeen gebroken, en nu?

Kuitbeen / scheenbeen gebroken, en nu?

Kuitbeen / scheenbeen gebroken, en nu? Na een val, een schop of ander ongeluk kan het gebeuren dat je kuitbeen of scheenbeen is aangetast. In sommige gevallen kan je kuitbeen of scheenbeen zelfs zijn gebroken. Lees hieronder over de symptomen, diagnose, behandeling en het herstel van een gebroken scheenbeen en gebroken kuitbeen.

Scheenbeen en kuitbeen

Het kuitbeen is een bot dat langs het scheenbeen is geplaatst. Het bevindt zich aan de buitenzijde van het onderbeen. Het is verbonden met de boven- en onderkant van het scheenbeen. Bij de enkel komen het kuitbeen en het scheenbeen samen. Aan de bovenkant is het kuitbeen via de kniebanden verbonden aan de knie. Qua lengte zijn het kuitbeen en het scheenbeen vergelijkbaar, al is het scheenbeen iets groter. Het scheenbeen loopt net als het kuitbeen van de knie tot aan de enkel.
Jaarlijks breken ongeveer 1000 voetballers in Nederland hun onderbeen. Het gaat dan met name om een scheenbeenbreuk, maar ook niet zelden om een kuitbeenbreuk of combinatie van beiden. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat er scheenbeschermers gedragen moeten worden in het voetbal.

Symptomen

Een breuk in het onderbeen - dus een scheenbeenbreuk of kuitbeenbreuk - is gemakkelijk te herkennen. De patiënt heeft vrijwel altijd hevige pijn. Deze pijn is niet alleen aanwezig als men op het gekwetste been wil gaan staan, maar ook als men ligt of zit. De pijn wordt meestal erger als de betreffende plek wordt aangeraakt. In de meeste gevallen verkleurd de huid rondom de breuk, hetgeen wordt veroorzaakt door de aantasting van het bloedvatenstelsel rondom de breuk. Daarnaast kan het getroffen gebied opzwellen.

Diagnose

Een diagnose wordt voornamelijk gesteld aan de hand van symptomen van de patiënten en waarnemingen door de artsen. Om met zekerheid te kunnen vaststellen dat er sprake is van een onderbeenbreuk worden er röntgenfoto's gemaakt. Deze foto's geven uitsluitsel over de ernst van de breuk en sturen hiermee de behandeling. Gedurende de diagnose heeft de patiënt nog steeds veel pijn. De patiënt zal daarom meteen pijnstillers toegediend krijgen.

Behandeling

De plaats, ernst en soort breuk bepaalt de behandeling van het scheenbeen of kuitbeen. In sommige gevallen is operatief ingrijpen niet nodig. Men volstaat dan met het aanleggen van een gipsverband of een spalk. Er is echter vaak operatief ingrijpen vereist om de scheenbeenbreuk of kuitbeenbreuk te genezen. De botten worden hierbij teruggezet op hun eigen positie, waarna de normale groei de rest doet. Omdat de botten van hun oorspronkelijke positie zijn gekomen, zijn er meestal hulpmiddelen nodig om ze om hun normale positie te houden. Dit voorkomt dat de botfragmenten tijdens het herstel weer terug schieten. Zulke hulpmiddelen zijn bijvoorbeeld schroeven, pennen en platen en worden via de huid naar de betreffende botten gebracht.

Herstel

Als de breuk volledig genezen is, kan men beginnen met het herstel. Het herstel bestaat in eerste instantie uit rustige sta-oefeningen. Dit wordt aanvankelijk meestal gedaan onder begeleiding van een fysiotherapeut. Hij of zij leert de patiënt het vertrouwen terug te krijgen in zijn been. In verder stadium worden er loopoefeningen gedaan, want de patiënt heeft geruime tijd niet kunnen lopen. Met krachttraining worden de spieren in en rondom het onderbeen weer op het oude niveau gebracht. Zo wordt ook deels het gekwetste gebied ontlast tijdens het lopen. De gehele revalidatie neemt meestal enkele maanden in beslag en kan met gemak meer dan een jaar duren. Dit is echter volledig afhankelijk van de plaats, de ernst en de soort breuk en verschilt van persoon tot persoon. Bij jonge mensen geneest een onderbeenbreuk doorgaans sneller dan volwassenen.
© 2013 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gebroken been: onderbeen en bovenbeenGebroken been: onderbeen en bovenbeenEen gebroken been ontstaat vaak na een val, het uitoefenen van een sport, een klap tegen het been of als gevolg van vers…
Gebroken enkel, en nu?Na een val, verstuiking of een hevige overtreding kan het zijn dat je enkel flink is aangetast. In sommige gevallen is j…
Triggerpoints - Spierknopen in de kuitspierenTriggerpoints - Spierknopen in de kuitspierenTriggerpoints zijn gedeeltes van spiervezels die in elkaar zijn geschoven en die als gevolg van een slechte schakeling,…
Een gebroken scheenbeen of kuitbeen en het herstelEen gebroken scheenbeen of kuitbeen en het herstelEen gebroken bot in het onderbeen, het scheenbeen (tibia) of het kuitbeen (fibula), kan erg veel vervelende gevolgen heb…
Shin splints symptomen, oorzaken, voorkomen en genezenShin splints, scheenbeenvliesontseking, MTSS en springschenen vallen in de volksmond samen onder de noemer shin splints.…
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/%7B234d5a7a-726f-4b5f-a894-0726f3f5a993%7D

Reageer op het artikel "Kuitbeen / scheenbeen gebroken, en nu?"

Reacties

Esther, 23-09-2019 16:56 #10
November vorig jaar heeft mijn zoon (toen 16) bij een beknelling zijn scheen en kuitbeen gebroken. Vorige week sprong hij van een stapeltje pallets, hooguit een meter hoog. Nu zit er een zeer harde zwelling op de plek van de breuk in zijn scheenbeen. Wat zou dit kunnen zijn?

Anissa, 17-04-2019 06:11 #9
Ik heb 1 maand geleden mijn scheenbeen gebroken. Alleen ik heb veel pijn bij mijn enkel en tenen dus mijn hele voet inprisipe. Ik ben nu 1 maand later en heb nog steeds zoveel pijn dus de dokter weet zelf ook niet waarom. Weet iemand wat dat is en als mijn gips uit gaat zal ik nog zoveel pijn blijven hebben bij mn voet of zal het overgaan?

Ellie, 04-09-2017 16:26 #8
Ik heb 29 juli kuitbeen gebroken en ze kwamen er pas door mri 4 weken later achter, heb heel veel pijn en wat is het beste voor snel herstel?

Bianca Berkhout, 11-08-2017 20:21 #7
Ik heb mijn kuitbeen gebroken het hoefde gelukkig niet geopereerd worden. Heb nu voor nog 3 weken onderbeen gips. Krijg je na het gips nog een brace?

Ad Woudenberg, 08-08-2016 11:37 #6
Op 18 juli heb ik zowel kuit- als scheenbeen links gebroken als gevolg van een ongeval. Stalen platen met een totaal gewicht van 700 kg zijn omgevallen en terecht gekomen op mijn linker- en rechter onderbeen. De breuken zijn vrij 'recht', wel zijn op de foto losse botfragmenten te zien. De chirurg in Durban (Zuid-Afrika) heeft de breuk m.b.v. een plaat gefixeerd. Er is geen gips aangebracht. Welke oefeningen kunnen in de komende periode worden gedaan; het advies is om het been voor tenminste 4 weken niet te belasten (daarmee druk vanaf de voet bedoelend).

Met een vriendelijke groet

Carl Holvoet, 27-07-2015 14:32 #5
Op 9 juli laatstleden brak ik mijn rechterscheenbeen op 2 plaatsen. Er was geen botversplintering. Sinds een week heb ik een polyester verband. Wij plannen een reis van één week naar Noord-Holland. Mijn vraag is : ga ik al een stukje kunnen wandelen, ja dan nee?
Het waren 'nette' breuken.
De behandelende arts is met vakantie.

Alvast bedankt voor een antwoord Reactie infoteur, 14-08-2015
Beste,

Dit is heel lastig om aan te geven. Ik heb daarvoor iets te weinig informatie. Als het kleine breuken zijn geweest, dan is het mogelijk dat u een maand na dato weer kunt lopen. Bij wat heftigere breuken kan dit echter niet.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Zineb, 16-12-2014 20:18 #4
Hallo, ik heb mijn kuitbeen al bijna 6 weken gebroken ( 7 november 2014) tijdens mijn voetbaltraining. Er is nu winterstop en mijn vraag is of ik dan gelijk weer kan voetballen na de winterstop?

Rickkert, 30-10-2014 10:54 #3
Hallo, ik heb 4 weken geleden mijn scheen en kuitbeen gebroken. Ik ben geopereerd en er is een pen in m'n scheenbeen geplaatst. Ik loop op krukken en mag er al een beetje oplopen. Het probleem is dat als ik lig, mijn kuit zeer doet. Zijn dit de spieren? Of ligt dat aan het bot. En wat kan ik er aan doen?

Suelman, 23-10-2014 14:50 #2
Mijn kuitbeen was 4 weken geleden (26-09) gebroken en arts dacht dat het niet gebroken was.
Na de 1e 2 weken(09-10) pijn ben ik doorgestuurd, en was het op 2 plekken gebroken( net onder de aanhechting van de knie en een paar cm ervan af een schuine breuk.
Heb zinkverband erom gekregen en nu na 2 weken(23-10) verband eraf, wordt mij verteld dat ik er rustig op moet proberen te lopen, zonder nog weer een foto te hebben gemaakt of de breuk geheeld is. Wel een steunkous gekregen voor stevigheid.
Het komt mij enorm vreemd over dat een dubbele breuk na 2 weken geheeld kan zijn, zonder het na te kijken.
Is dit normaal?

Goossens, 03-09-2013 14:00 #1
Wat moet er gebeuren: mijn kleinkind van 5j en half ligt al 8 weken in een plaaster van de voet tot haar dijbeen. Ze maakt volgens de dokter niet genoeg bot aan. Nu komen er nog 2 weken bij. Medicatie is dit nodig. dank u Reactie infoteur, 19-03-2014
Beste Goossens,

Op jonge leeftijd genezen breuken aanzienlijk sneller dan op oudere leeftijd. Dit geldt ook voor deze breuk. Er zijn enkele aspecten waar men op dient te letten. Men moet er voor zorgen dat de botten recht groeien. Kinderen groeien heel snel en een kleine scheefheid in de botten kan dit proces beïnvloeden.
Wat betreft het aanmaken van botmateriaal. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zorg ervoor dat uw kleinkind voldoende calcium binnenkrijgt. Dat is een basisvereiste voor een goede botontwikkeling. Daarnaast kan er sprake zijn van botziektes zoals broze botten, maar daarvoor dient u bij een specialist te zijn. Deze kan hier meer uitsluitsel over geven.

Sterkte ermee!

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 12-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!