InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Naproxen: een pijnstiller en ontstekingsremmend middel

Naproxen: een pijnstiller en ontstekingsremmend middel

Naproxen: een pijnstiller en ontstekingsremmend middel In geval van pijn wordt paracetamol meestal als eerste aanbevolen. Indien er naast pijn ook sprake is van een ontsteking, dan geeft naproxen vaak een betere werking. Dat komt omdat dit middel naast een pijnstillend effect, ook een ontstekingsremmende en koortsverlagende werking heeft. Het vermindert pijnlijke zwellingen en roodheid van de huid. Het kan onder andere worden gebruikt bij gewrichtspijn, jicht, migraine, spierpijn, pijnlijke zwelling na een operatieve ingreep en hevige menstruatieklachten.

Te gebruiken bij welke pijn?

Pijn is een signaal dat het lichaam afgeeft om aan te geven dat er iets niet in orde is. De meest aanbevolen pijnstiller is paracetamol omdat deze de minste bijwerkingen geeft en vaak goed helpt. Mocht paracetamol onvoldoende werken, kan er in sommige gevallen beter naproxen worden ingenomen. Het wordt gebruikt bij pijn waarbij er ook sprake is van een ontsteking, zoals gewrichtspijn, reuma of jicht, maar ook bij hoofdpijn, menstruatieklachten, spierpijn en klachten door griep en verkoudheid. Ook wordt het gebruikt bij pijn na een operatieve ingreep of tandheelkundige ingreep.

Gewrichtspijn

Pijn in de gewrichten kan door allerlei oorzaken ontstaan, zoals door een slijmbeursontsteking, artrose (gewrichtsslijtage), RSI-klachten, jicht, overbelasting, verzwikking of kneuzing. Het gewricht kan beschadigd raken en daardoor gaan ontsteken. Dit veroorzaakt pijn, zwelling en vaak roodheid rond het gewricht. Geef het aangedane gewricht rust en in geval van een kneuzing kun je het beter koelen. Probeer de pijn eerst te bestrijden met paracetamol. Indien dat niet werkt, kan er naproxen worden voorgeschreven.

Reuma

Reuma, ook wel reumatoïde artritis genoemd, is een ontsteking van de gewrichten. Naast pijn, geeft het ook stijfheid en zwelling in het gewricht. Door de ontsteking is het gewricht dik, gevoelig en soms warm. Als er duidelijk sprake is van reumatoïde artritis schrijft de dokter speciale medicijnen voor: de DMARD's. Omdat het even duurt voordat dit werkt, wordt er soms tussentijds bij pijn naproxen aanbevolen. Als het nog niet helemaal duidelijk is of er sprake is van reuma, wordt er vaak een ontstekingsremmer zoals naproxen voorgeschreven.

Hoofdpijn

De hoofdpijn die het meest voorkomt is spanningshoofdpijn. Dit kan allerlei oorzaken hebben zoals: stress, griep en verkoudheid, verkeerde houding, bijwerking medicijnen, overmatig gebruik van alcohol of hoofdpijnmedicatie, menstruatie of slecht zien. Migraine is een speciale vorm van hoofdpijn, waarbij mensen vaak misselijk worden en overgevoelig voor licht en geluid. Als rust en een paracetamol niet werkt, wordt er soms naproxen geadviseerd.

Ziekte van Bechterew

De ziekte van Bechterew, ook wel spondylitis ankylopoetica genoemd, is een reumatische aandoening van de gewrichten van het bekken en wervelkolom. Het geeft pijn en stijfheid in de rug, vooral in de ochtend en weer in beweging komen na een tijd stil zitten. Deze reumatische aandoening moet met medicijnen worden behandeld. Meestal wordt er eerst een ontstekingsremmende pijnstiller zoals naproxen voorgeschreven.

De werking

De werkzame stof van dit middel is naproxen. Deze pijnstiller behoort tot de NSAIDís (non-steroidal anti-inflammatory drugs), een groep van ontstekingsremmende geneesmiddelen. Het heeft naast een pijnstillende werking, ook een ontstekingsremmend en koortsverlagend effect. Daarnaast zorgt het dat zwelling en roodheid minder worden. Naproxen verhindert dat de pijnsignalen vanuit het lichaam aan de hersenen worden doorgegeven. Binnen één uur na inname begint het pijnstillende effect, bij een zetpil is dit binnen anderhalf uur. Het blijft ongeveer 7 uur werken. Bij tabletten met een vertraagde afgifte zal de werking ongeveer 12 uur aanhouden. Indien er roodheid en zwelling is, zal dit na een paar dagen tot een week verminderen.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor alle medicijnen, kunnen er naast het gewenste effect ook bijwerkingen ontstaan. De meest voorkomende bijwerkingen zijn: maagklachten en darmklachten. De maag kan geïrriteerd raken en klachten geven zoals: buikpijn, misselijkheid, gebrek aan eetlust, vol gevoel en zuurbranden. Het medicijn komt via de bloedbaan in de maagwand terecht, waardoor het kan irriteren. Oudere mensen hebben meer kans op bijwerkingen. Het is beter om dit medicijn in te nemen met wat voedsel of melk. Soms wordt er naast naproxen ook een maagbeschermend middel gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijwerkingen van naproxen / naproxennatriumBijwerkingen van naproxen / naproxennatriumNaproxen is in Nederland vrij verkrijgbaar bij de drogisterij en wordt dan ook veel gebruikt ter bestrijding van spierpi…
Pijnstillers, welke te gebruiken?Pijnstillers, welke te gebruiken?In Nederland zijn diverse pijnstillers zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Voor zwaardere pijnstiller…
Gewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijnGewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijnGewrichtspijn kan je dagelijkse leven erg bemoeilijken, zeker wanneer de koude de pijn nog verergert. Vermits gewrichtsk…
Naproxen: bijwerkingen, dosering, alcohol en zwangerschapNaproxen: bijwerkingen, dosering, alcohol en zwangerschapNaproxen wordt gebruikt om pijn te verlichten, koorts te verlagen en ontstekingen te verminderen. Naproxen is een NSAID…
Pijnstillers; wondermiddel of gevaar?!Pijnstillers; wondermiddel of gevaar?!Pijnstillers als Ibuprofin, Aleve en Diclofenac worden ook wel NSAIDís genoemd. Ze verlichten pijn en zijn bovendien ont…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Naproxen: een pijnstiller en ontstekingsremmend middel"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 03-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!