InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een tibiaplateaufractuur

Een tibiaplateaufractuur

Een fractuur in het tibiaplateau is een breuk in het onderbeen in het kniegewricht. Een vervelende breuk die veelal na een ongeluk of val kan voorkomen. Vaak is een operatie nodig waarbij pennen en schroeven in het bot worden geplaatst en duurt het herstel lang.

De anatomie van de knie

De knie is een gewricht, wat betekent dat de verschillende onderdelen van elkaar kunnen bewegen. De knie bestaat uit drie botten: het dijbeen (femur), de knieschijf (patella) en het onderbeen (tibia). Daarnaast wordt het gewricht bij elkaar gehouden door pezen en kniebanden en bevindt zich een grote hoeveelheid kraakbeen in de knie, om het bewegen te versoepelen.

De breuk in het tibiaplateu

Als gevolg van een ongeval kan er een breuk ontstaan in het tibiaplateau, de bovenkant van het onderbeen. Als de schade beperkt is en er bijvoorbeeld enkel een klein scheurtje in het bot zit, kan de breuk behandeld worden door enkel een gipskoker van de lies tot en met de enkel. Vaak zijn breuken in het tibiaplateau echter gecompliceerder en is een operatie noodzakelijk. Bij zo'n operatie wordt het tibiaplateau gereconstrueerd met schroeven, pennen en platen. In sommige gevallen wordt het ijzerwerk enige tijd na de operatie weer verwijderd, in andere gevallen blijft het ijzerwerk zitten. In alle gevallen geldt dat het ijzerwerk verwijderd wordt, wanneer de patiënt hier last van heeft. Omdat de breuk in het tibiaplateau zich bij iedere patiënt anders manifesteert, kan niet gezegd worden welke behandeling het beste is.

De revalidatie

In de meeste gevallen komt er na het breken van het tibiaplateau een lange revalidatieperiode. De revalidatie, onder begeleiding van een fysiotherapeut, begint vaak korte tijd na de operatie. In het begin mag de knie nog niet belast worden, dus is de patiënt afhankelijk van een rolstoel en krukken. Het is belangrijk dat er wel wordt begonnen met het bewegen van de knie, zonder de knie te belasten. Er zullen dus oefeningen gegeven worden voor het optillen van het been en het buigen van de knie. Doordat tijdens de operatie spieren zijn losgemaakt en de knie een tijd niet is gebruikt, zullen deze oefeningen in het begin erg zwaar zijn en veel energie kosten. Na enige tijd oefenen zal het echter steeds beter gaan en zal de spierkracht steeds verder worden opgebouwd.

Wanneer de knie geleidelijk aan meer belast mag worden, zal fietsen ook in het revalidatieprogramma worden ingepast. Fietsen op een hometrainer is namelijk een goede manier om de knie in beweging te houden, terwijl deze zo min mogelijk wordt belast. Wanneer de knie weer volledig belast mag worden, kan er langzaamaan ook weer naartoe gewerkt worden om zonder krukken te gaan lopen. De fysiotherapie gaat zich in deze periode met name richten op het opbouwen van de spierkracht en conditie en het geleidelijk aan weer oppakken van de alledaagse taken. De complete revalidatie van een tibiaplateau fractuur duurt vaak ongeveer een jaar.

Prognose bij breuken van het tibiaplateau

Vaak zijn breuken in het tibiaplateau complex en duurt de revalidatie lang. Daarbij is vaak bij het breken van het tibiaplateau ook het kraakbeen beschadigd, waardoor het gebruiken van het kniegewricht vaak lang pijnlijk blijft. In overleg met de arts en fysiotherapeut kan besloten worden wat de beste behandeling is en hoe de prognose voor de betreffende patiënt eruit ziet.
© 2013 - 2019 Nemesisdivina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Knieschijf gebroken, en nu?Een harde val op de knie kan er toe leiden dat de knieschijf breekt. Dit is erg pijnlijk en is niet zonder gevolgen. Men…
Veel voorkomende botbreuken, en de genezingsduur daarvanBotbreuken zijn veel voorkomend. Omdat er in het hele lichaam botten zitten, kunnen deze ook op veel plaatsen breken. Ma…
Gebroken hiel: intense hielpijn, zwelling, niet kunnen lopenGebroken hiel: intense hielpijn, zwelling, niet kunnen lopenDoor een ongelukkige landing bij het springen kan een hielbeen fractuur worden veroorzaakt. Het gaat gepaard met zwellin…
De Ottawa knee rules - uitsluiten van fracturen (breuken)De Ottawa knee rules - uitsluiten van fracturen (breuken)Net als de Ottawa enkelregels (Ottawa ankle rules) zijn de Ottawa knieregels (Ottawa knee rules) ontwikkeld om in een vr…
Een gebroken scheenbeen of kuitbeen en het herstelEen gebroken scheenbeen of kuitbeen en het herstelEen gebroken bot in het onderbeen, het scheenbeen (tibia) of het kuitbeen (fibula), kan erg veel vervelende gevolgen heb…
Bronnen en referenties
  • www.knie.nl
  • http://tibia-plateau.blogspot.nl
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Een tibiaplateaufractuur"

Reacties

Yollie, 03-11-2016 17:26 #4
Na operatie aan tibiaplateaufractuur x been overgehouden. Hoe komt dat en wat kan daar eventueel aan verbeterd worden?

Betty, 30-12-2014 23:04 #3
Ik wil graag wat weten ik ben 3 maanden geleden aan een tibiaplateaufractuur geopereerd en daar hebben ze een plaat in gezet met schroeven nu hoef niet meer terug te komen en moet zelf proberen te gaan lopen? Zonder fysiotherapie maar ik vind dat erg vreemd je moet toch altijd wel therapie krijgen? Kunnen jullie mij daar advies in geven eventueel.

Hermine, 29-10-2014 00:51 #2
Beste Judie,
In april heb ik bij een auto-ongeluk ook een tibiaplateaufractuur opgelopen. De chirurg heeft er hele lange schroeven ingezet, die kwamen er aan de andere kant weer uit. Deze hebben mijn spieren beschadigd en zorgden ook voor pijn onder mijn voet. Second opinion: schroeven zijn te lang. Nadat deze verwijderd zijn verdween ook de pijn onder mijn voet, revalidatie ging nu opeens heel erg snel. Bij je knokkel is overigens normaal omdat dat hetzelfde bot is als waar de breuk zit. 's avonds kan het ook opzwellen en pijn doen bij belasten. Hoop dat je wat aan het antwoord hebt.

J. van den Brink-Baas, 25-07-2014 13:12 #1
Heer/Damen.
Ik heb in jan. 2014 een tibiaplateaufractuur opgelopen, meteen revalidatie gestart.
Mijn voet blijft pijn doen met belasten, geen verklaring voor gevonden.
Is er misschien iets bekend hierover bij jullie?
Met vr. gr. Judie van den Brink-Baas.

Infoteur: Nemesisdivina
Gepubliceerd: 14-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!