InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Koortslip - koortsblaasjes behandelen

Koortslip - koortsblaasjes behandelen

Koortslip - koortsblaasjes behandelen Koortsblaasjes of ook wel een koortslip genoemd, worden veroorzaakt door het Herpes Simplex virus. Koortsblaasjes verschijnen als open wonden op de lippen. Ze zijn zeer besmettelijk en zorg zal moeten worden genomen wanneer ze uitbreken.

Hoe ontstaat een koortsblaasje?

Net als aften kunnen koortsblaasjes enorm veel pijn doen. Dit is ook alleen de enige gelijkenis met aften. Koortsblaasjes worden veroorzaakt door een virus genaamd herpes simplex en verschijnen meestal buiten in plaats van in de mond. Ook kunnen ze tevoorschijn komen op andere plaatsen in het aangezicht als de neus of wangen.

Koortsblaasjes zijn zeer besmettelijk. Je kan dit oplopen van iemand bij wie de infectie actief is. Dit kan worden overdragen op allerlei manieren als eetgerei, scheerapparaten, handdoeken of directe huidcontact. Er kunnen wel een paar weken overheen gaan voordat je klachten krijgt. Vaak begint het met een brandende, jeukende, tintelende pijn rond de mond of wordt deze streek gevoelloos. Daarna krijg je een kleine blaar, barst en er vormt zich een korst. Deze aandoening kan op alle leeftijden voorkomen maar het meest zal het terug te vinden zijn bij kinderen en tieners.

De pijn snel verlichten

De pijn begint pas te verdwijnen na een aantal dagen en het blaasje zelf verdwijnt normaal na zeven tot tien dagen. Maar de pijn kan verlicht worden en het genezingsproces versneld door volgende tips te volgen:

  • Bestrijk het blaasje meerdere keren per dag met lippenbalsem. Hierdoor kan het koortsblaasje niet droger worden en barsten.
  • Breng een capsule met vitamine E in aan op het koortsblaasje. Vitamine E versnelt het genezingsproces.
  • Raak de geïnfecteerde plek niet aan met je vingers. Peuter en krab vooral niet hieraan.
  • Neem rust en gebruik pijnstillers.

Wanneer naar de dokter?

Als de koortsblaasjes niet verdwenen zijn na twee weken, raadpleeg dan best een dokter. Omdat er een zeer klein risico bestaat op kanker, moet je elk blaasje in of rond de mond waarvan de symptomen na langere tijd niet minderen toch laten onderzoeken door een dokter.

Als een koortslip regelmatig blijft terugkomen kan je naar je huisarts begeven. Deze zal meestal een crème voorschrijven met aciclovircrème. Dit medicijn stopt de groei van herpesvirussen. Aciclovircrème is te vinden onder verschillende namen en verkrijgbaar bij de apotheker.

Koortsblaasjes door stress

Stress kan ook een van de oorzaken zijn waardoor koortsblaasjes te voorschijn komen. Het virus zit meestal altijd eerst in "slapende modus" in je lichaam. Stress kan ervoor zorgen dat deze actief gaat worden. Om koortsblaasjes dus te voorkomen is het best situaties met teveel stress momenten te voorkomen, altijd voldoende te rusten.
Gerelateerde artikelen
Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandelingEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Koortslip: oorzaak, klachten, behandelingKoortslip: oorzaak, klachten, behandelingEen koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Dit virus is erg besmettelijk en veel mensen komen er al op jonge…
Koortslip, hoe komt het en wat doe je eraan?Je lippen zijn het hele jaar door erg gevoellig, zo kunnen ze bij veel zon barsten en droog worden. En in de winter kunn…
Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een h…
Wat te doen met een koortslipEen branderig en zurend gevoel ergens op de lip. Vaak het slechte en weinig plezierige voorteken van een aankomende koor…

Reageer op het artikel "Koortslip - koortsblaasjes behandelen"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 21-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!