InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Berg op het hoofd

Berg op het hoofd

Berg op het hoofd Berg wordt ook wel seborroïsch eczeem genoemd, maar is in de volksmond toch het meest bekend onder de benaming 'berg'. Het komt voornamelijk bij baby's en peuters voor, maar ook volwassenen kunnen er last van krijgen. Hoe ziet berg eruit, is het besmettelijk en hoe verwijder je berg het makkelijkst?

Wat is berg?

Berg is een vorm van seborroïsch eczeem bij baby's. De eerste vier weken na de geboorte wordt deze aandoening berg genoemd, daarna gaat het verder onder de naam seborroïsch eczeem. Toch blijven heel veel mensen het ook na de eerste vier weken berg noemen. Dit maakt voor de behandeling verder niks uit, als maar duidelijk is waar het om gaat. Berg wordt namelijk ook wel eens verward met melkschurft. Melkschurft is vaak een symptoom van neurodermitis, ook wel Constitutioneel of atopisch eczeem genoemd. Hierbij gaan allergieën mee gepaard.

Berg is dus een andere vorm van eczeem, dat is nu duidelijk. Het ontstaat vaak al bij zeer jonge baby's, zelfs tijdens de eerste week na de geboorte. Berg is niet besmettelijk. Baby's of kinderen kunnen elkaar dus niet besmetten met berg. Ook is berg geen ernstige aandoening. De baby wordt er niet ziek van, krijgt geen koorts en kan gewoon normaal functioneren. Wel ziet het er vaak wat vies uit. Over het algemeen accepteren we berg bij baby's nog wel als een normale en tijdelijke kwaal. Oudere kinderen en volwassenen met berg worden daarentegen vaak vies aangekeken. Men denkt vaak dat er een gebrek aan hygiëne is, terwijl dit niet het geval is.

Berg makkelijk herkennen bij baby, peuter en volwassene

Het is vaak niet moeilijk om berg te herkennen: er is een opeenstapeling van een vette laag op de hoofdhuid. Vandaar de benaming berg. De vette laag kan gaan schilferen. Wie over de laag heen wrijft, voelt ook duidelijk dat deze vet is en soms zelfs kan plakken. De kleur is geel tot bruin. Berg vormt meestal een korst op de hoofdhuid. De wenkbrauwen kunnen ook aangedaan zijn door berg. De hoofdhuid ziet er bovendien vaak rood uit. Er is meestal een duidelijk grens tussen behaarde en onbehaarde hoofdhuid.

Peuters kunnen ook nog last hebben van berg, maar vaak verdwijnt dit weer snel. Kleuters, het oudere kind en volwassene met berg hebben vaak meer problemen om van berg af te komen. Soms is het ook niet altijd duidelijk omdat het haar eroverheen valt. Door de korsten die gevormd worden kan het haar in plukjes uitvallen. Hoewel dit onschuldig is, is het wel vervelend want er ontstaan zo soms zichtbare kale plekken. Het haaruitval is niet blijvend: het haar groeit gewoon weer terug wanneer de berg op die plek verdwenen is.

Verwijderen en verdere behandeling

Bij baby's is de behandeling vaak zeer eenvoudig. s'Avonds kan de hoofdhuid ingesmeerd worden met wat babyolie. De volgende dag kan met een (ansicht)kaart de hoofdhuid makkelijk ontdaan worden van de korsten en schilfers die door de olie zijn opgelost. Je kan ook een kammetje gebruiken. Spoel daarna de olie weg mat lauwwarm water. Was het babyhoofdje alleen met milde babyshampoo. Er zijn ook bergpads verkrijgbaar. Deze schijnen onvoldoende te werken. Zonder behandeling verdwijnt berg ook vaak uit zichzelf.

Bij volwassenen is het vaak moeilijk om berg te verwijderen. Het wordt nu geen berg maar seborroïsch eczeem genoemd. Het is een milde vorm van eczeem. Naast aantasting van de hoofdhuid en de wenkbrauwen, wordt het ook vaak in de neusplooien aangetroffen. Ongeveer 5% van de bevolking heeft last van seborroïsch eczeem. Het kan tijdelijk zijn en weer spontaan verdwijnen, maar ook langere periode blijven bestaan. De oorzaak is waarschijnlijk een gist. De behandeling bestaat uit een gistdodend middel dat verkrijgbaar is via de huisarts. Ook kan er corticosteroïden worden voorgeschreven. De middelen moeten net zolang gebruikt worden totdat de symptomen verdwenen zijn, dan is de gist ook vaak weg.

Voorkomen van berg

Berg is niet te voorkomen. Wat de precieze oorzaak is bij baby's, is nog onduidelijk. En waarom de een het krijgt en de ander niet is ook onduidelijk. Berg is niet besmettelijk, dus weghouden van de baby bij andere baby's met berg heeft totaal geen nut. Gelukkig is berg geen gevaarlijke aandoening en in de meeste gevallen slechts tijdelijk. Dat het onfris uitziet en niet altijd even prettig ruikt, is een bijkomstigheid die we maar moeten accepteren. Behandeling versnelt het proces van verdwijnen van berg.
Gerelateerde artikelen
Berg of seborroisch eczeemBerg of seborroisch eczeemBerg, seborroe, seborroisch eczeem of schalp, allemaal benamingen voor een en dezelfde aandoening: een vette gelige laag…
Seborrhoïsch eczeem (juveniele vorm) en bergDe juveniele vorm van seborrhoïsche eczeem komt voor bij kinderen van 4 weken tot negen maanden oud. Je ziet deze vorm v…
Seborroïsch eczeem (hoofdroos): symptomen en behandelingSeborroïsch eczeem (hoofdroos): symptomen en behandelingSeborroïsch eczeem symptomen zijn schilfering van de huid en rode en jeukende plekken, vooral op de hoofdhuid, het gezic…
Berg op de hoofdhuid: symptomen, oorzaak en behandelingBerg op de hoofdhuid: symptomen, oorzaak en behandelingWat is berg en hoe kun je berg verwijderen bij je baby, dreumes, peuter of kleuter? Seborroïsch eczeem is een chronische…
Berg bij je baby; schilfers op de hoofdhuidBerg bij je baby; schilfers op de hoofdhuidAls je baby een droge en vlokkerige huid heeft, dat een beetje op roos lijkt, of dik, olie-achtig, gele of bruine schilf…

Reageer op het artikel "Berg op het hoofd"

Reacties

Wienie Roossink-Tombal, 08-12-2018 17:10 #4
Vraag aan de huisarts Ketoconazol shampoo. Na een paar keer wassen is het weg. Dit is alleen op recept te verkrijgen,
Succes Groetjes Wienie

Riky Heerkens, 29-08-2018 21:08 #3
Ik heb regelmatig Berg, of huidschilvers op mijn hoofdhuid. Die zijn wit van kleur. Is het misschien slim om een anti-roos shampoo te gebruiken.

Lydia, 18-11-2016 21:05 #2
Ik heb er al 15 tot 20 jaar last van, gaat dus nooit meer weg. Had oogzalf ervoor en dat maakte 't erg rustig. Wordt niet meer gemaakt en heb er weer erger last van. Er is geen middel wat helpt.

J. Veenstra, 01-04-2014 22:09 #1
Heb regelmatig een vette hoofdhuid is dit berg of dat talg klieren te veel werken?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 08-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!