InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > ALS (Amyotrofe laterale sclerose)

ALS (Amyotrofe laterale sclerose)

ALS (Amyotrofe laterale sclerose) ALS, ook wel Amyotrofe laterale sclerose genoemd, is een aandoening waarbij de spieren niet of onvoldoende functioneren. Lees hieronder meer over deze aandoening.

ALS

ALS, ook wel Amyotrofe laterale sclerose genoemd, is een aandoening waarbij de spieren niet of onvoldoende functioneren. Lees hieronder meer over deze aandoening.

De ziekte ALS

Een patiënt die aan deze aandoening leidt, gaat steeds verder achteruit. Deze aandoening veroorzaakt in de meeste gevallen geen pijn en het verstand gaat er ook niet door achteruit. Zintuigen, darmen en blaas blijven allemaal in tact. Het enige wat niet in tact blijft zijn de spieren. De coördinatie van de spieren in de armen en benen valt weg doordat de aansturing vanuit de zenuwen naar de spieren weg valt. Hierdoor ontstaat er spierzwakte van armen en benen.
Aansturing van de spieren in de mond/keelholte valt ook weg. Hierdoor ontstaan er:
  • Problemen met slikken
  • Problemen met spreken
  • Problemen met de ademhaling

Verloop van de ziekte

Tijdens de ziekte worden er steeds meer spieren aangedaan. Behalve de hartspier, deze blijft intact. Het uitvallen van de ademhalingsspieren zijn in de meeste gevallen de oorzaak van het overlijden van een patiënt. Hoe snel de ziekte verloopt, is per patiënt verschillend. De levensverwachting van een ALS patiënt is 3 tot 5 jaar.

Oorzaak van ALS

Er is momenteel nog geen oorzaak bekend hoe de ziekte van ALS ontstaat. Ook zijn er geen medicijnen die de ziekte kunnen stoppen of genezen. Het enige medicijn wat de ziekte iets kan vertragen met 3 tot 6 maanden is ‘Riluzol’ (merk: Rilutek).

Leren omgaan met de achteruitgang

Het verschilt per patiënt hoe snel de ziekte verloopt. Omdat er steeds minder mogelijkheden zijn, is het belangrijk om er mee om te leren gaan. Het is zeker geen makkelijke taak om dit te leren. Het advies en de begeleiding van maatschappelijk werk/psycholoog kunnen je helpen bij dit gehele proces.

Vormen van ALS

Typische ALS

Motorische zenuwcellen in hersenen en ruggenmerg vallen uit.

Progressieve Spinale Musculaire Atrofie

Vooral de motorische zenuwcellen vallen uit in het ruggenmerg. In de hersenen is het minder.

Progressieve bulbaire paralyse

Alleen de functie van de spieren van keel/het gezicht verminderen of verlammen.

Primaire Laterale Sclerose

Deze aandoening leidt tot stijfheid en spasticiteit. Soms spraak/slikstoornissen. Deze aandoening komt het meeste voor bij mensen na de leeftijd van 30 jaar. Deze ziekte verkort de levensduur niet.
Gerelateerde artikelen
ALS: wanneer je spieren één voor één uitvallenALS: wanneer je spieren één voor één uitvallenAmyotrofische Laterale Sclerose (ALS) is een neuromusculaire aandoening: het is een spierziekte van de zenuwcellen die d…
Sterven en doodSterven en doodWe moeten er allemaal vroeg of laat aan geloven, we gaan allemaal een keer dood. Vrouwen hebben geluk, die leven gemidde…
SMA, Spinale musculaire atrofie, type I, II en IIISMA, Spinale musculaire atrofie, type I, II en IIISpinale musculaire atrofie (SMA) is de benaming van een aantal typen neuromusculaire aandoeningen. Deze aandoeningen heb…
ALS: een progressieve spierziekteALS: een progressieve spierziekteALS is een progressieve ziekte waarbij de zenuwcellen die de spieren aansturen zijn aangetast. Signalen vanuit de hersen…
EHBO - Oorzaken van stoornissen in de vitale functiesIn dit artikel gaan we verder in op de vitale functies van de mens, en wat eventueel de oorzaken kunnen zijn wanneer er…
Bronnen en referenties
  • http://www.als-centrum.nl/voor-patienten/wat-is-als/

Reageer op het artikel "ALS (Amyotrofe laterale sclerose)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 07-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!