InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bowentherapie, tamelijk onbekend maar zeer heilzaam

Bowentherapie, tamelijk onbekend maar zeer heilzaam

De Bowentherapie is een zeer speciale en pijnloze behandeling om een groot aantal aandoeningen te verhelpen. De techniek bestaat uit het maken van rolbewegingen met duim en wijsvinger over spieren, pezen, huid en bindweefsel. Na een serie rolbewegingen wordt telkens een pauze ingelast. Tijdens die pauze, van enkele minuten, kan de prikkel die veroorzaakt is door de rolbewegingen inwerken. De heilzame therapie is overigens nog tamelijk onbekend maar kan met succes toegepast worden bij talrijke klachten en aandoeningen.

Bowentherapie ontwikkeld door Thomas Bowen

De Bowentherapie is ontwikkeld door Thomas Bowen (1916-1982) vanuit zijn grote belangstelling voor lichaamswerk. De therapie was vooral in het begin populair in Australië en Nieuw-Zeeland. In 1990 waaide de theorie over naar Amerika en daarna in 1993 naar Europa.

Herstel van balans door rolbewegingen

Een onderliggend uitgangspunt van de Bowentherapie is dat elke lichaamscel op een unieke wijze trilt. Zodra de energie voor die trilling geblokkeerd of op raakt kan een verstoring of onbalans ontstaan waardoor zich een kwaal of ziekte ontwikkelt. Die balans kan hersteld worden door de zachte rolbeweging van de therapie waarmee een signaal aan het lichaam wordt gegeven en uiteindelijk de trilling van de lichaamscel wordt aangepast.

Zelfgenezend vermogen

De Bowentherapie is gebaseerd op het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Het zelfgenezend vermogen is de mogelijkheid die het lichaam heeft om bij verstoringen weer een gezond evenwicht te verkrijgen. Meestal gebeurt dit zonder dat iemand zich daar echt bewust van is zoals bij kleine blessures of herstel van stijfheid maar ook het herstellen van griep komt door het zelfgenezend vermogen.

Herstel en versnelling van herstel

Het komt echter ook voor dat het zelfgenezend vermogen niet in staat is het evenwicht te herstellen bijvoorbeeld na een traumatische gebeurtenis of door genetische aanleg. Ook een verkeerde lichaamshouding, jarenlange verkeerde voeding of stress kunnen de oorzaak zijn dat het lichaam zichzelf niet kan herstellen. In die gevallen kan de Bowentechniek de klachten sterk verminderen en is het lichaam na drie tot vijf behandelingen vaak grotendeels hersteld. Ook het herstel van een blessure kan met de Bowentechniek dikwijls versneld worden.

Veilige techniek voor iedereen met bevordering bloedsomloop

Door de Bowentherapie toe te passen wordt het zelfgenezend vermogen geactiveerd. Tevens ontstaat er door de behandeling ontspanning van lichaam en geest zowel emotioneel als fysiek en mentaal. Ook wordt de bloedsomloop bevorderd waardoor afvoer van afvalstoffen ontstaat en opname van voedingsstoffen. De Bowentechniek is een veilige techniek voor zowel baby´s als ouderen en iedereen daar tussenin. Zelfs verzwakte mensen maar ook topatleten kunnen de behandeling ondergaan.

Intake en onderzoek

Voorafgaand aan de behandeling vindt een intake plaats waarbij gegevens over de ziektehistorie en klachten worden opgenomen. De behandeling moet op die gegevens worden afgestemd. De intake word gevolgd door een lichamelijk onderzoek tijdens welke de lichaamshouding, spierfuncties, gewrichtsfuncties en de aanwezigheid van triggerpunten wordt onderzocht.

Succes afhankelijk van persoonlijke reactie

Bij bezwaar tegen behandeling direct op de huid kan door dunne kleding heen worden gewerkt. Ook kan van de meest gebruikelijke houding, namelijk liggen op een tafel, worden afgeweken. Als daar redenen voor zijn kan zittend of staand worden behandeld. De duur van de behandeling varieert van soms een kwartier tot maximaal een uur. Of de Bowentherapie succes zal hebben kan niet tevoren worden gegarandeerd omdat iedereen er op zijn eigen wijze op reageert. Wel kan reeds na enkele behandelingen worden geconstateerd of de behandeling aanslaat.

Behandeling van klachten en aandoeningen

Voor een groot aantal klachten en aandoeningen is gunstig resultaat in de praktijk bewezen zoals:
  • Ademhalingsklachten
  • Bewegingspijn
  • Gewrichtspijn
  • Heuppijn
  • Hoofdpijn
  • Ischias
  • Nekpijn
  • Reumatische pijn
  • Rugpijn
  • Schouderpijn (Frozen shoulder)
  • Sportblessures
  • Tennisarm
  • Wervelkolomproblemen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte van Bowen: symptomen, oorzaak en behandelingZiekte van Bowen: symptomen, oorzaak en behandelingDe ziekte van Bowen of morbus Bowen is een langzaam groeiend voorstadium van het plaveiselcelcarcinoom, een type huidkan…
Ziekte van Bowen: Huidaandoening (voorstadium huidkanker)Ziekte van Bowen: Huidaandoening (voorstadium huidkanker)De ziekte van Bowen is een veel voorkomende vorm van huidkanker die zich ontwikkelt door een overmatige blootstelling aa…
Films over hondenDit is een lijst met films over honden. Hierin zijn zoveel mogelijk films opgenomen die over honden gaan, of waarin een…
Ziekte van Bowen: omrande rode huidvlek kan kanker wordenZiekte van Bowen: omrande rode huidvlek kan kanker wordenVeel mensen houden ervan om langdurig in de zon te liggen of met een onbeschermde huid veel buiten te werken. Zonnestral…
De rol van Jezus in het Thomas EvangelieDe rol van Jezus in het Thomas EvangelieIn het Egyptische plaatsje Nag Hammadi werd in 1945 een oude kruik gevonden met zeer oude geschriften, waaronder ook het…
Bronnen en referenties
  • Bowenpraktijken.nl
  • Bowentherapie-denhaag.nl
  • Iocob.nl

Reageer op het artikel "Bowentherapie, tamelijk onbekend maar zeer heilzaam"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 26-03-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Therapie
Medische informatie…
Schrijf mee!