InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brucellose (maltakoorts)

Brucellose (maltakoorts)

Brucellose (maltakoorts) Brucellose is een infectieziekte welke verspreid over de hele wereld voorkomt. Andere namen voor deze ziekte zijn: Middellandse-Zee-koorts, Malta-koorts en Gibraltar-koorts.

Maltakoorts

Brucellose

Brucellose is een ziekte welke onder dieren wordt verspreid en overgebracht kan worden op de mens. Het is nog niet bewezen dat deze ziekte verspreid kan worden van mens op mens. Een mens kan wel zo een 150 ziekte verschijnselen vertonen van deze ziekte. Mensen kunnen de ziekte krijgen door direct in contact te staan met een geïnfecteerd dier, of door geïnfecteerde melk/melkproducten. De ziekteverschijnselen welke als eerst optreden, treden zo rond de 5 - 30 dagen na de besmetting.

Symptomen

Eerste fase:
  • Ziek gevoel
  • Afwisselend koorts
  • Rillingen
  • Hoofdpijn
  • Diarree
  • Gewrichtspijnen

Tweede fase:
  • Verstopping
  • Verminderde eetlust
  • Rugpijn
  • Geïrriteerdheid
  • Slapeloosheid
  • Depressie
  • Emotionele stoornissen
  • Zwellingen van lever, milt en lymfeklieren
  • Uitputting

Complicaties

Als je tijdig bent begonnen met de behandeling van Brucellose, dan treden er geen complicaties op. Bij een zwangere vrouw kunnen er wel complicaties optreden, zoals een miskraam. Brucellose kan alle delen van het lichaam aantasten. Zo ook het hart, de longen en de hersenen. Indien dit het geval is, kunnen er levensbedreigende complicaties optreden. Soms is het zelfs zo dat Brucellose telkens terugkeerd.

Diagnose

Artsen kunnen niet makkelijk aantonen bij bepaalde ziekteverschijnselen dat iemand echt Brucellose heeft. De enige manier hoe artsen kunnen aantonen dat het om Brucellose gaat is:
  • Via kweek aantonen van de infectieverwekkers in het bloed
  • De liquor cerebrospinalis
  • De ontlasting

Gevolg

Bij ongeveer 15 tot 50% van de besmettingen blijven de gevolgen van de ziekte 3 maanden lang bestaan (dit kan ook ook jarenlang duren). Dit houdt in: Psychische veranderingen (in de vorm van depressies) en lusteloosheid.

Behandeling

Bij de behandeling van deze infectieziekte bestaat uit het toedienen van antibiotica. Binnen 4 tot 14 dagen zou de antibiotica aan moeten slaan en worden de milt en lever kleiner. Tijdens de koortsperiode is het zeer belangrijk om ook voldoende rust te houden en gezond te eten. Het is belangrijk voor de patiënt om na de behandeling van antibiotica gedurende 2 jaar iedere 3 maanden langs de arts te gaan om verdere verslechteringen tegen te gaan / te voorkomen.

Bij welke dieren komt Brucellose voor

  • Koeien
  • Geiten
  • Schapen
  • Varkens
  • Paarden
  • Honden
  • Katten
  • Gevogelte
  • Dieren in het wild
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/%7B90c1e820-266d-4629-bd81-0ab87c0913bb%7D
  • http://www.menselijk-lichaam.com/algemeen/maltakoorts
  • http://www.consumed.nl/ziekten/3117/Brucellose

Reageer op het artikel "Brucellose (maltakoorts)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 07-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!