InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is Q koorts

Wat is Q koorts

Q-koorts komt voornamelijk voor in het Zuiden van Nederland. Mensen kunnen via dieren besmet raken met deze bacterie. Mensen kunnen elkaar niet besmetten met de bacterie. Voor veel mensen is Q-koorts misschien nog vrij onbekend.

Wat is Q koorts.

Dit is een infectieziekte die door een bacterie wordt veroorzaakt. Het is een zoönose. Mensen kunnen besmet worden door dieren die deze bacterie bij zich dragen.
In het zuiden van Nederland komt Q-koorts regelmatig voor. Soms kan deze ziekte ernstige gevolgen met zich meedragen, dit is vooral het geval als het hart is aangetast.

Wat zijn de verschijnselen van Q-koorts.

Meestal verlopen besmettingen zonder klachten of lijkt het op een milde griepachtig beeld.
Doordat de bacterie zich via het bloed verspreid, kan het bij alle organen terecht komen.

Als de ziekte ernstiger verloopt zijn dit de meest voorkomende klachten

  • acuut ziek met hoge koorts en heftige hoofdpijn
  • koude rillingen
  • spierpijn
  • misselijkheid en braken
  • longontsteking, droge hoest die pijnlijk is op de borst.
  • ontsteking van de lever. Dit gebeurt vaak ongemerkt. De klachten hierbij zijn: buikpijn, misselijk, diarree en braken.

Meestal verschijnen er na twee a drie weken na besmetting de eerste ziekteverschijnselen. Soms kan een besmetting tot een chronische infectie leiden. Vaak is er dan een ontsteking aan het hart. Als het om een chronische besmetting gaat, kan het zo zijn dat mensen pas 10 jaar na besmetting ziek worden. Dit gebeurt voornamelijk bij mensen die een verminderde weerstand hebben of al een langer bestaande hartklepafwijking.
In sommige gevallen is Q-koorts dodelijk als er geen behandeling plaats vindt.

Hoe kun je Q-koorts oplopen

De belangrijkste bron van de ziekte zijn melkgeiten, schapen en koeien. Maar ook andere dieren zoals konijnen, honden, katten en vogels kunnen besmet zijn. Ook kan de ziekte door teken van het ene dier op het andere dier worden overgedragen. Meestal zijn dieren die besmet zijn met de bacterie niet ziek. Wel geven ze de bacterie af in de urine, ontlasting, moederkoek, vruchtvliezen en vructwater en melk.
De bacterie kan naar de mens worden overgebracht via de lucht. Het stof dat in de lucht hangt kan met de bacterie besmet raken. Dit wordt door de mens ingeademd, zo raakt de mens besmet. Ook kan het drinken van rauwe melk besmettelijk zijn.
De ziekte is voor mensen niet besmettelijk. De ene mens die Q-koorts krijgt kan het dus niet overdragen aan een ander mens.

Wat kun je doen om Q-koorts te voorkomen.

  • Zorg dat u voedingsmiddelen zoals rauwe melk of rauwe melkproducten vermijd. Door pasteurisatie of koken wordt de bacterie onschadelijk gemaakt.
  • Vrouwen die zwanger zijn kunnen het best geen contact met schapen en geiten in de lammerperiode hebben.
  • Er is in Nederland geen vaccin voor mensen beschikbaar, wel voor dieren.

Behandeling Q-koorts

Q-koorts geneest meestal binnen 1 a 2 weken. In sommige gevallen is een antibiotica nodig. Maar dan moet eerst de ziekte door middel van bloedonderzoek vastgesteld zijn.
Bij acute Q-koorts moet een behandeling 3 weken worden voortgezet en een aantal jaar als er sprake is van een chronische vorm van besmetting.
Gerelateerde artikelen
Verschijnselen bij het optreden van koortsBij een lichaamstemperatuur van 38 graden en hoger is er sprake van koorts. Koorts is zelf geen ziekte, maar een symptoo…
Koorts bij volwassenenKoorts bij volwassenenBij koorts is je lichaamstemperatuur gelijk of hoger dan 38 graden, rectaal gemeten. Andere manieren van de temperatuur…
Symptomen q-koorts en mexicaanse griepSymptomen q-koorts en mexicaanse griepZiek door de Q-koorts of de Mexicaanse griep. En er zijn zeker overeenkomsten tussen beide ziekten. Maar hoe weet u wat…
Q-koorts: longontstekingQ-koorts: longontstekingQ-koorts is een ziekte die de laatste jaren steeds vaker opduikt. Vooral in het zuiden van Nederland komt Q-koorts relat…
Virusinfecties: griepGriep, ofwel influenza is een virusinfectie van de bovenste luchtwegen. Griep is een zeer besmettelijke virusziekte, die…

Reageer op het artikel "Wat is Q koorts"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 06-11-2009
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!