InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Overmatig zweten

Overmatig zweten

Overmatig zweten Hyperhidrosis wordt het genoemd: overmatig zweten. Je lichaam moet warmte kwijt als zijn temperatuur te hoog wordt. Dat doet het door te zweten. Vooral onder je oksels, je voeten en in je handen zitten veel zweetklieren. Maar sommige mensen zweten meer dan anderen. Zoveel zelfs, dat het hun leven gaat beïnvloeden.

Hyperhidrosis

Bij sommige mensen is de aandoening aangeboren. Bij anderen ontwikkelt het zich in de puberteit. Zo zijn er ook mensen die over de kwaal heengroeien, en waarbij het nooit meer terugkomt. Anderen hebben het voor het leven. Onder invloed van stress, een infectie, hormonale ziekten, overgewicht of zelfs kanker kan hyperhidrosis ontstaan op latere leeftijd. Als de kwaal op een van deze manieren ontstaat, is het effect vaak ook weer omkeerbaar.

Symptomen

De symptomen zijn duidelijk. Veel zweten bij weinig of geen inspanning. Mensen met hyperhidrosis hebben vaak zweetplekken onder hun oksels of op hun rug, en vochtige handen. Bij sommigen is het zo erg dat ze elke dag enkele keren hun kleding moeten verwisselen. De aandoening kan leiden tot emotionele en psychische problemen doordat mensen met hyperhidrosis zich onzeker voelen. Zij denken dat andere mensen ze vies vinden of vinden stinken. Ook kan de huid gaan irriteren bij overmatig zweten.

Verhelpen

Een deel kan verholpen worden door huis-tuin-en-keukentips. Zo kunnen mensen die overmatig zweten het beste zeer hygiënisch zijn. Zorg dat je elke dag schone kleren aan trekt en trek kleding aan die niet te warm en te strak is. Spoel zeepresten goed van je lichaam af en hou vooral je voeten goed gelucht en schoon, zodat ze niet gaan stinken. Zorg dat je altijd deodorant bij je hebt en probeer een zo koel mogelijke omgeving op te zoeken. Daarnaast zijn er in de apotheek en drogist speciale middelen verkrijgbaar die kunnen voorkomen dat je teveel zweet.

Professionele hulp

Heb je in het dagelijks leven veel last van het zweten, dan kun je overwegen om naar de dermatoloog te gaan. Middelen zoals een ACE-remmer, betablokkers of anticholinergica kunnen je helpen. Er zijn een aantal ingrepen die gedaan kunnen worden om het zweten te verminderen. Enkele van deze ingrepen staan hieronder uitgelegd.
  • Botoxinjecties: met botox wordt de zweetklier (deels) afgesloten, waardoor er geen of minder zweet meer door naar buiten kan.
  • Iontoforese: Het zweetkanaal wordt door deze methode maar enkele dagen afgesloten. De handen of voeten worden enkele tijd in een bakje kraanwater gehouden waardoor een elektrische stroom geleid wordt.
  • Botulinetoxine: met deze stof, die wordt geïnjecteerd, blokkeert de signalen van de zenuwen die de zweetklieren aanzetten tot produceren. Kortom, het zweten stopt. Helaas houdt ook het effect van dit middel maar enkele maanden aan.
  • Oxybutynine: dit is een middel dat je dagelijks inneemt, en dat de zweetproductie behoorlijk vermindert. Wel heeft het medicijn een aantal bijwerkingen waar je je het beste goed over kunt laten informeren.
© 2013 - 2019 Romkes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Overmatig transpirerenOvermatig transpirerenHyperhidrosis is de medische term voor te veel transpireren. Meestal is er geen onderliggende oorzaak te vinden. Er zijn…
Zweet, overmatig zweten en zweethandenIedereen doet het: zweten. Zweten is een nuttige functie van het lichaam. Soms treden er echter problemen rondom zweten…
Last van overmatig zwetenLast van overmatig zwetenVoor mensen die last hebben van overmatig zweten, is dit erg vervelend en schamen zich hier soms voor. Soms komt er met…
Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten kan tot veel frustratie en onzekerheid leiden. "Kan ik dit shirtje wel aan? Heb ik zweetvlekken?" Hoe k…
Ga zweet te lijfGa zweet te lijfIedereen heeft wel eens last van klotsende oksels, klamme handen en onfrisse voeten. Vooral als het zomers warm is, heb…

Reageer op het artikel "Overmatig zweten"

Infoteur: Romkes
Laatste update: 25-07-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!