InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Overmatig transpireren

Overmatig transpireren

Overmatig transpireren Hyperhidrosis is de medische term voor te veel transpireren. Meestal is er geen onderliggende oorzaak te vinden. Er zijn heel veel middelen om het overmatig zweten te verhelpen.

Hyperhidrosis

Transpireren is belangrijk om het lichaam af te koelen. Sommige mensen hebben een zweetklierproductie die hoger is dan nodig om de lichaamstemperatuur op peil te houden. Iemand lijdt aan hyperhidrosis als hij meer dan 100 ml vocht produceert binnen 5 minuten. Het komt meestal voor in de oksels, voetzolen of handpalmen.

Soorten

  • Veralgemeende hyperhidrosis: men zweet over het hele lichaam
  • Plaatselijke hyperhidrosis: men zweet overmatig op slechts één bepaalde zone op het lichaam zoals oksels, voetzolen en handpalmen

Oorzaken

  • Diabetes
  • Slecht werkende schildklier
  • Beschadiging van de wervelkolom
  • Erfelijke bepaalde aanleg
  • Overgewicht
  • Menopauze
  • Kanker
  • Tuberculoze
  • Bepaalde geneesmiddelen
  • Angstaanvallen

Diagnose

De plaats waar je overmatig zweet is makkelijk op te sporen via een eenvoudige jodiumtest. De huid wordt goed afgedroogd en ingesmeerd met jodium. Op de plaats waar je zweet ontstaat een paarse verkleuring.

Behandelingen

Er zijn verschillende mogelijkheden om het probleem op te lossen:

Elektrotherapie

Men laat water of bepaalde medicijnen elektrisch inwerken op de huid. De zweetkanaaltjes worden tijdelijk afgesloten. Deze therapie kan helpen voor lichtere gevallen, maar voor ernstige gevallen is deze niet aan te raden. Ze moet ook dikwijls herhaald worden.

Botulisme

Dit is een lokale inspuiting met botuline. Hierbij wordt de zenuwimpuls naar de zweetklieren lam gelegd. De zweetklier krijgt geen prikkels meer en stopt met werken. Dit is echter een tijdelijke toestand. Na verloop van tijd ontstaan er nieuwe vertakkingen naar de spier of de klier. Er ontstaat een nieuwe zenuwprikkel met als gevolg een herstel van de functie.

Operatie

Door een operatie maakt men de zenuwbanen naar de zweetklieren definitief kapot. Dit wordt vooral toegepast bij overmatig zweten onder de oksels. Men brandt een aantal knoopjes waardoor men niet meer kan zweten op die plaatsen. Voorafgaand aan de operatie doet men een bloedonderzoek. Men gaat kijken of er een onderliggende oorzaak is voor het overmatig transpireren. Als het bloedonderzoek niks aan de oppervlakte brengt, wordt men doorverwezen naar een longchirurg. Deze voert de operatie uit via een kijkoperatie. Om de longen te beschermen wordt er eerst voldoende lucht gepompt rond de longen. Men gaat met een camera in de long kijken. Daarna gaat men op zoek naar de zenuw die verantwoordelijk is voor het overmatig transpireren. Deze zenuw wordt doorgebrand met een elektrische tang. Men maakt een brandwonde doorheen het vlies. De kans op herval is heel klein.

Zweetvoeten

Op je voeten heb je meer dan 250.000 zweetkliertjes. Deze kunnen meer dan een ¼ liter zweet per dag produceren. Het zweet op zich is geurloos. Het zijn de afvalstoffen die zorgen voor stinkvoeten. De vochtigheid samen met deze afvalstoffen zijn de oorzaak van vele kwaaltjes zoals atleetvoeten (voetschimmel), uitgebreide schimmel of kapotte nagel.

Tips om zweetvoeten te vermijden

  • Draag open of lederen schoenen
  • Wissel regelmatig van schoenen
  • Draag katoenen kousen en verander minstens 1 keer per dag
  • Droog je voeten goed af, zeker tussen de tenen, na elke wasbeurt

Lees verder

© 2012 - 2019 Healing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Gezondheid.be
  • Dr-marques.com

Reageer op het artikel "Overmatig transpireren"

Infoteur: Healing
Gepubliceerd: 26-06-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Taboeziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!