InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zomerquiz: brainjoggen voor dementerenden

Zomerquiz: brainjoggen voor dementerenden

Zomerquiz: brainjoggen voor dementerenden Een zomerquiz is een manier om de zomer het zorgcentrum en het verpleeghuis in te halen. Ouderen met dementie, van wie velen lijden aan Alzheimer, kunnen zo, ook zonder vakantie, even een zomers vakantiegevoel krijgen. Nodig, want juist in deze tijd is veel familie van deze cliënten naar het buitenland of in elk geval van huis. De vragen over de zomer kunnen prettige herinneringen roepen aan vroegere uitstapjes, stedentrips of kampeervakanties uit betere tijden. Ook voor het zorgpersoneel, dat vaak juist nu extra druk is, is het een laagdrempelige activiteit, die gemakkelijk en snel te organiseren is. Een quiz, u heeft er weinig voor nodig: vragen en antwoorden, een zonnig humeur en als het kan een bloemetje op tafel of een zomerjurkje aan.

Een zomerquiz voor ouderen met dementie: een goed thema

Een quiz over de zomer is een goede keus. Immers: alle ouderen die dementeren hebben zomers meegemaakt. Iedereen kan er dus aan meedoen. Zomers waren er ook in hun jonge jaren waaraan ze de meeste herinneringen bewaren. De zomer en de vakantie zijn over het algemeen positieve ervaringen: prettig dus om over te praten en te mijmeren.

Roep een zomers gevoel op

Voor een aan de echte quiz begint, is het goed eerst de aandacht van de senioren met geheugenproblemen, op het onderwerp te richten. Dat kan verbaal, maar beter nog ondersteund met iets dat op een andere manier de aandacht vestigt op het thema van het vraag- en antwoordspel. Denk aan aan bloemetje op tafel. Of een cd met een zomers liedje, zoals; 'De paden op, de lanen in, vooruit met flinke pas...'. Of 'Door de bossen, door de heide, door het zomerdronken land...'. U vindt zulke liedjes vooral op de serie van Duo Karst via www.dukarec.nl. Een alternatief is nog een gedicht of kort verhaal over de zomer voor te lezen.

Vragen over de zomer aan mensen met bijv. Alzheimer

  1. Wat is de kortste nacht van het jaar? 21 juni
  2. Wat betekent de term 'Bouwvakkersvakantie'? De periode waarin alle bouwvakkers tegelijkertijd op vakantie gaan.
  3. Noem een ander woord voor zwempak? Een badpak.
  4. Hoe heet een tweedelig badpak? Een bikini.
  5. Wat is een ander woord voor zomervakantie? Grote vakantie.
  6. Noem een koude lekkernij? IJs.
  7. Wat zijn de verschijnselen die bij onweer horen? Donder, bliksem (eventueel nog regen, blikseminslag).
  8. Wat betekent logies in logies met ontbijt? Logies is verwant aan logeren en betekent overnachten.
  9. Wat heb je nodig om een tent op te zetten? Tent, scheerlijnen, haringen, tenthamer, grondzeil.
  10. Wat is goedkoper: een pension of een hotel? Een pension.
  11. Hoeveel maanden duurt de zomer? Drie maanden.
  12. Wat zijn de 'hondsdagen'? Broeierig, warm weer (tussen 19 juli tot 18 augustus).
  13. Noemt u eens goedkope manieren om op vakantie te gaan? Kamperen, logeren,trekken met de caravan, fietsen, wandelen, in pension.
  14. Wat bekent 'pootje baden'? Met je blote voeten in het water gaan, meestal in zee.
  15. Welke ingrediënten kunnen er in ijs zitten? Melk, water, room, suiker.

Zomerse pauze in de quiz

Om te voorkomen dat een zomerquiz vooral een cerebrale activiteit wordt, is het goed een zomerse pauze in te lassen.
'Gedronken' moet er toch! Let u wel op mensen die slikproblemen hebben of op dieet zijn. Heerlijk is natuurlijk een ijsje, liefst in een schaaltje met een lepeltje. Dat eet gemakkelijk en voorkomt gemors en geknoei, waarover mensen zich vervelend zouden kunnen voelen. Een goed alternatief is aardbeien met of zonder suiker.

Een zonnige afsluiting

U doet er goed aan een activiteit voor ouderen die dementeren goed af te ronden en af te sluiten. Even samen vatten wat u heeft gedaan en kort noemen welke leuke opmerkingen er langs kwamen. En nogmaals een liedje zingen zodat ook mensen die met de vragen niet zo goed uit de voeten konden, nog weer even aan bod komen. Meezingen of luisteren: het kan en mag alle twee. Veel ouderen met dementie zullen zich het liedje 'Slaap met open ramen', nog wel kunnen herinneren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Frankrijk-quiz: eenvoudig vragenspel voor dementerendenFrankrijk-quiz: eenvoudig vragenspel voor dementerendenDe oudere met dementie van nu, of die nu door Alzheimer is veroorzaakt of door een andere ziekte, ging ook al op vakanti…
Sintquiz over liedjes voor kinderen en dementerendenSintquiz over liedjes voor kinderen en dementerendenHet Sinterklaasfeest is van origine vooral een decemberfeest voor de kinderen. Met ouderen met dementie door bijvoorbeel…
Hersengym bij dementie: quizvragen over wijn, met tipsHersengym bij dementie: quizvragen over wijn, met tipsEen quiz, zoals deze wijnquiz, kan voor ouderen met dementie een goede activiteit zijn, mits u een thema kiest waar alle…
Bronnen en referenties
  • -www.dukarec.nl: cd 4 nr. 2: De paden op, de lanen in of cd 6 nr. 7: Door de bossen door de heide of cd 1 nr. 4 'Slaap met open ramen'
  • -Verhalen over de zomer: 'Een hart vol verhalen, voorleesboek voor ouderen', www.hetverhalen-rijk.nl

Reageer op het artikel "Zomerquiz: brainjoggen voor dementerenden"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 31-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hersengymnastiek: natuur
Medische informatie…
Schrijf mee!