InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Winterquiz voor kinderen & dementen, hersengym voor beiden!

Winterquiz voor kinderen & dementen, hersengym voor beiden!

Winterquiz voor kinderen & dementen, hersengym voor beiden! Voor ouderen met dementie t.g.v. bijvoorbeeld de ziekte van Alheimer, is het stimulerend als quizvragen hen aan het denken zetten. Vragen over bijvoorbeeld de koude wintermaanden, doen hen denken aan de winters van hun jeugd. Vertellen over hoe het vroeger was in de winter aan kinderen, kan de bejaarde dementen een goed gevoel geven. Het stimuleert hun gevoel aan eigenwaarde. Warme herinneringen aan Sinterklaas, Kerst en Oud- en nieuwjaar, helpen bovendien even om het verwarrende heden even los te laten. Ook kinderen, of het nu kleinkinderen zijn of een schoolklas die op bezoek is, worden door het geven van goede antwoorden in hun eigenwaarde bevestigd.

Quiz over de winter voor mensen met dementie

De winter biedt ouderen die dementeren, of ze nu thuis wonen, in een zorgcentrum of in een verpleeghuis,
talloze kansen om te vertellen over vroeger.

Winterquiz met vragen voor ouderen met bijv. Alzheimer en jonge kinderen

Ouderen praten graag over vroeger. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leergierig. Als u er in slaagt een groep kinderen op bezoek te krijgen bij de dementerenden (bijvoorbeeld een schoolklas), dan kunnen de ouderen en de kinderen samen mee doen aan een en dezelfde quiz.

Het is namelijk mogelijk om een quiz samen te stellen met vragen aan zowel de ouderen wier hersenen zijn beschadigd door bijvoorbeeld Alzheimer, als jonge kinderen. Sowieso vinden senioren die aan dementie lijden de aanwezigheid van jonge kinderen heel leuk.

Voor beide doelgroepen eigen en gemeenschappelijke vragen

Hieronder vindt u voorbeelden van vragen en antwoorden over de winter. U kunt er ongetwijfeld nog meer verzinnen! Sommige vragen zijn voor demente bejaarden geschikt, andere vragen voor jonge kinderen. Ook zijn er vragen te bedenken die voor beide groepen deelnemers gebruikt kunnen worden. De vragen staan opzettelijk door elkaar zodat beide groepen quizdeelnemers regelmatig aan de beurt komen.

  • Wat kan er in de winter uit de lucht vallen? Sneeuw, hagel, regen.
  • Noem eens een wintersport? Langlaufen, skiën, schaatsen, ijshockey.
  • Waarmee stookte je vroeger de kachel op? Kolen, houtjes, krantenpapier.
  • Waar staat de afkorting ‘CV’ voor, als het over verwarmen gaat? Centrale verwarming.
  • Wie klimt er in de winter door de schoorsteen?
  • Wat is ‘koek en zopie’? Eten en drinken dat je op het ijs kunt kopen in de winter tijdens het schaatsen.
  • Welke stamppotten kun je in de winter eten? Zuurkoolstamppot, hutspot, boerenkoolstamppot.
  • Wat stopten mensen vroeger in de winter onder hun jas om warm te blijven? Oude kranten.
  • Wat kun je van sneeuw maken? Sneeuwballen, een sneeuwpop.
  • Wat kun je op het ijs doen? Schaatsen, baantje glijden, sleeën.
  • Welke warme dranken drink je in de winter? Anijsmelk, warme chocolademelk.
  • Welke maanden zijn de wintermaanden? December, januari, februari.
  • Waarvan krijg je wintertenen? Wintertenen krijg je van de kou.
  • Wat voel je als je wintertenen hebt? Pijn en jeuk.
  • Welke kleding helpt in de winter tegen de kou? Muts, sjaal, wanten, truien, maillots, lange onderbroeken.
  • Welke feesten vieren mensen in de wintertijd? Sinterklaas, Kerst, Oudjaar, Nieuwjaar.
  • Met welk feest krijg je cadeautjes? Het Sinterklaasfeest, het Kerstfeest.
  • Wie is er op zes december jarig? Sinterklaas.
  • Op welke datum is het oudjaar? 31 december.
  • Wat is een warmere stof, katoen of wol? Wol.
  • Wanneer gebruik je uierzalf? Als je droge of ruwe handen of handen met kloofjes.
  • Waarom kregen kinderen vroeger levertraan in de wintertijd? Voor hun gezondheid. Er zitten vitamines in.
  • Wat gebeurt er met de klok als de wintertijd in gaat? De klok wordt een uur achteruit gezet.
  • Vul dit spreekwoord aan: zo komt Jan Splinter….? … door de winter.
  • Wat betekent dit spreekwoord? Iemand die arm is, komt de winter door, door zuinig te zijn.

Winterquiz voor jong en oud afwisselen met schoolliedjes over de Winter

Schoolliedjes over de winter voor mensen met dementie

In de serie Cd's met ' oude schoolliedjes' over de winter van Duo Karst, vindt u bekende liederen van vroeger:
  • De witte wereld: Cd 5 nummer 5
  • Des winters als het regent: Cd 9 nummer 9
  • Het had wel wat gevroren: Cd 13 nummer 8

Schoolliedjes over de winter voor jonge kinderen

Als u ook de kinderen wat winterse liedjes wil laten zingen, dan vindt u die bijvoorbeeld op sites met kinderliedjes.
Erg leuk is het ook als de ouderen en de kinderen een lied samen kunnen zingen. Samen zingen verbindt.
Voor de kinderen betekent dat wellicht dat er een liedje met de leiding wordt ingestudeerd.

Voorlezen over de winter

Wilt u even wat rust inbouwen, overweeg dan een winterverhaal voor te lezen, dat begrijpelijk is voor jong en oud!
Speciaal voor ouderen met dementie is er een verhalenbundel met de titel 'een hart vol verhalen, voorleesboek voor ouderen.
Deze bundel bevat drie verhalen over de winter, die kinderen kunnen begrijpen en waarin ouderen zich zullen herkennen.

Conclusie over de winterquiz voor dementerende ouderen en kinderen

Als je de juiste vragen stelt kunnen kinderen en demente ouderen beiden meedoen aan een winterquiz.
Samen aan zo’n quiz meedoen is voor beide groepen deelnemers stimulerend. Beide groepen kunnen door de juiste antwoorden te geven, worden bevestigd in hun gevoel van eigenwaarde.

NB: Het blijft voor deze ouderen belangrijk, ook al kunnen ze niet of moeilijk naar buiten, toch met de natuur mee te leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Quiz voor dementen over het Koningshuis en NederlandQuiz voor dementen over het Koningshuis en NederlandEen quiz voor mensen met dementie over ons Koningshuis en Nederland kan dezelfde vragen hebben als een vraag- en antwoor…
Frankrijk-quiz: eenvoudig vragenspel voor dementerendenFrankrijk-quiz: eenvoudig vragenspel voor dementerendenDe oudere met dementie van nu, of die nu door Alzheimer is veroorzaakt of door een andere ziekte, ging ook al op vakanti…
Herfstquiz of najaarsquiz bij dementie: oefen het geheugen!Herfstquiz of najaarsquiz bij dementie: oefen het geheugen!Vaak wordt in de zorg voor ouderen met dementie, aan hersengymnastiek gedaan. Geschikte onderwerpen waarover u als vrijw…
Dierentuinquiz & natuurbeleving bij dementie in verpleeghuisDierentuinquiz & natuurbeleving bij dementie in verpleeghuisMensen met dementie, bijvoorbeeld t.g.v. Alzheimer, in contact met de natuur houden en brengen, klinkt vanzelfsprekend.…
Bronnen en referenties
  • www.dukarec.nl
  • www.kinderliedjes.info

Reageer op het artikel "Winterquiz voor kinderen & dementen, hersengym voor beiden!"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 31-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hersengymnastiek: natuur
Medische informatie…
Schrijf mee!