InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zomerverhalen en zomergedichten aan dementen voorlezen

Zomerverhalen en zomergedichten aan dementen voorlezen

Zomerverhalen en zomergedichten aan dementen voorlezen De zomer kan een moeilijke tijd zijn in een verpleeghuis of zorgcentrum. Personeelstekorten door de zomervakanties die opgevangen moeten worden met jonge invalkrachten. Veel familieleden op vakantie dus weinig bezoek voor de ouderen met dementie. Koren op vakantie: dus minder makkelijk een voor iedereen geschikte activiteit in te huren... Maar er zijn mogelijkheden. Een luchtig programma waarin voorlezen over de zomer centraal staat, stelt weinig eisen aan de luisteraars. Een ontspannend, herkenbaar, vrolijk thema dat deze bejaarden onder wie er velen zijn met Alzheimer, helpt zich te oriënteren op het actuele seizoen en hen in aanraking kan brengen met de zomerse natuur en de bijbehorende herinneringen.

Voorlezen over de zomer voor mensen met dementie: waarom?

Als u als activiteitenorganisator een bezigheid bedenkt voor senioren met Alzheimer, dan bent u gewend u te laten inspireren door de tijd van het jaar. In het zomerseizoen verzint u dus activiteiten die te maken hebben met de zon, de bloeiende natuur, de vakantie, zomerkleding, uitstapjes… Ten eerste is dat voor u makkelijk verzinnen, want u ziet het om u heen en ten tweede helpt u daarmee de dementerende ouderen door hen bij de tijd te houden: de zomertijd.

Zomer-verhalen, gedichten en wellicht ook een zonnig liedje voorlezen aan mensen met bijv. Alzheimer

Hieronder treft u een lijst met tips voor vertellingen en poëzie over de zomer aan. Het is een voorbeeldprogramma, want u heeft mogelijk niet de hieronder bij de bronnen vermelde boeken bij de hand. Maar misschien heeft u ze thuis of heeft u collega-activiteitenbegeleider deze boeken thuis. Of u haalt ze bij de bibliotheek. Of heel misschien staan ze in de bibliotheek van uw zorginstelling… Of u haalt uw verpleeghuis over een budget beschikbaar te stellen om een kleine bibliotheek in te richten speciaal voor de demente ouderen! Als u de bij de bronnen vermelde boeken aanschaft, bent u al een heel eind op weg.

‘Pas op voor de hitte…’ gedicht van Annie M. G. Schmidt uit 'Ziezo' (De 347 kinderversjes). Een lekker overdreven en luchtig gedicht van de bij de ouderen zo bekende Annie M. G. Schmidt. Het begint met: ‘Denk aan juffrouw Scholten, die is vandaag gesmolten, helemaal gesmolten op de Dam…’

‘Als een koe moet poepen…’ een kort verhaal speciaal voor ouderen met dementie geschreven. Over een meisje uit de stad dat samen met haar moeder op de boerderij van een oom en tante gaat logeren. Uit de bundel ‘Een hart vol verhalen, voorleesboek voor ouderen’.

‘De vlier…’ Een kort gedichtje uit ‘Bloemenkinderen van de bomen’ (alleen nog tweedehands!) over de vlierbloesem. De versjes en tekeningen zijn van Cicely Mary Barker. Haar werk is nog verkrijgbaar: er is een prachtige uitgaven uit 2010 van uitgeverij Ploegsma: ‘Het complete boek van de Bloemenkinderen’. Wie van de ouderen had een vlier in zijn tuin? U kunt met de ouderen wellicht herinneringen ophalen aan pannenkoeken met vlierbloesem of vlierbessensap maken en drinken!

‘Jip spuit ook arme poes nat…’ Een kort verhaal uit de bekende serie over Jip en Janneke van Annie M. G. Schmidt, weliswaar voor kinderen geschreven, maar heel herkenbaar. U kunt de ouderen vragen of ze hun kinderen bij erg warm weer wel eens nat spoten of kun kleinkinderen. En dan is het niet kinderachtig meer. U kunt hen ook vragen wat een mens moet doen om een hittegolf goed te doorstaan.

‘Door de bossen door de heide…’ Een liedje over het ‘zomerdronken land’ te beluisteren op cd 6, nummer 7 van Duo Karst. U kunt de tekst voorlezen of u kunt het lied zingen. Het is heel goed mogelijk dat sommige ouderen gelijk al gaan zingen als u de eerste woorden van de tekst voorleest. Zelfs als u dat niet wilt...

Pauze in het zomerprogramma

Het is na een vijftal verhalen en/ of gedichten hoog tijd voor een korte pauze. De kelen moeten gesmeerd. Het is belangrijk genoeg te drinken, zeker voor de dementerende ouderen die het zelf vergeten of liever niet drinken omdat naar het toilet gaan zo’n onderneming voor hen is, waar ze dan vaak ook nog hulp voor moeten vragen. En al helemaal bij erg warm weer.

Zomerse traktatie

Denk bij een zomeractiviteit aan een zomerse, zonnige traktatie. Bijvoorbeeld zomerfruit: kersen, liefst zonder pit. Wie weet kunt u wel vlierbessensap maken of kopen. Of trakteren op ijs!

‘Een vers dat als een nachtkaars uitgaat…’ Een lang en niet zo eenvoudig, maar erg leuk gedicht waarin allerlei verschillende mensen op een karakteristieke manier reageren op de hitte. Een uitdaging om goed voor te dragen. Het is geschreven door een niet zo bekende dichter: E. Laurrillard

‘Het boerenleven...’ Een kort verhaal, ook uit de bundel ‘Een hart vol verhalen’: een moeder vertelt haar stadse kinderen over haar jeugd op de boerderij. Ouderen van boerenafkomst kunnen vast zelf ook vertellen over het melken van de koeien.

‘De kersenboom…’ een kort gedicht over kersen als traktatie. Voor mensen en vogels! U vindt het in het nog verkrijgbare boek ‘Het complete boek van de Bloemenkinderen’. Praat over kersenbomen, kersen plukken, kersen eten, de kersenboomgaard en wie het verst kon spugen met de kersenpitten… Een spelletje van alle tijden.

Een zonnig lied tot slot

‘Het zonnetje gaat van ons scheiden…’ Een echte klassieker uit de jeugd van bejaarden. Op een cd van ‘Duo Karst’ (cd 4,3) te beluisteren. Ook nu kunt u de tekst lezen en het lied zingen. Door de inhoud van het lied, kan het een mooie afsluiter zijn van een zomerse voorleesactiviteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dementerenden zeeverhalen, -gedichten en –liedjes voorlezenDementerenden zeeverhalen, -gedichten en –liedjes voorlezenZeeverhalen voorlezen aan mensen met dementie zal zeker stimulerend zijn. De zee is zo verweven met de Nederlandse gesch…
Interactief voorlezenHet onderwijs van nu is interactief. Zelf bij het voorlezen is interactiviteit belangrijk. Het blijkt dat kinderen meer…
Voorlezen bij peuters en kleutersVoorlezen bij peuters en kleutersVoorlezen is goed voor kinderen. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon heel leuk. Voorlezen kan een feestje zijn voor z…
Verhalen vertellen of voorlezen in het BasisonderwijsVerhalen vertellen of voorlezen in het BasisonderwijsAls je in het Basisonderwijs een verhaal hebt, kun je dat dan beter voorlezen of vertellen aan je leerlingen? Voorlezen…
Voorlezen en vertellen met alle zintuigen: redenen en tipsVoorlezen en vertellen met alle zintuigen: redenen en tipsWanneer je als verhalenverteller een verhaal voorbereidt om het later aan je publiek te gaan vertellen, is het goed om d…
Bronnen en referenties
  • ‘Pas op voor de hitte’: 'Ziezo, De 347 kinderversjes', uitgeverij Querido 2007
  • ‘Als een koe moet poepen’ en ’Het boerenleven’: ‘Een hart vol verhalen’ uitgeverij SWP Amsterdam 2010
  • ‘Het complete boek van de Bloemenkinderen’, Cicely Mary Barker, uitgeverij Ploegsma 2010
  • ‘Jip en Janneke’, deel 1, Querido 2003
  • ‘Door de bossen…’: www.musicfrom.nl/songteksten/duo_karst/door_de_bossen_door_de_heide.html
  • CD Duo Karst: www.dukarec.nl
  • ‘Een vers dat als een nachtkaars uitgaat’: www.gedichten.nl/nedermap/poezie/poezie/118700.html#.Ue5-L4PCSow
  • ‘Het zonnetje gaat van ons scheiden…’ www.liedjeskist.nl/liedjes_a-z/z-liedjes/t_zonnetje_gaat_van_ons_scheiden.htm

Reageer op het artikel "Zomerverhalen en zomergedichten aan dementen voorlezen"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 31-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Dementie en zomer
Medische informatie…
Schrijf mee!