InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Bloemenquiz bij dementie prikkelt zintuigen en geheugen

Bloemenquiz bij dementie prikkelt zintuigen en geheugen

Bloemenquiz bij dementie prikkelt zintuigen en geheugen Een quiz over bloemen is een goede zomeractiviteit voor ouderen met een vorm van dementie, bijvoorbeeld Alzheimer. Vragen functioneren als geheugentraining. Als vanzelf zoeken de deelnemers in hun geheugen naar antwoorden. Bloemen zijn een positief en vrolijk onderwerp. Een vraag- en antwoordspel over bloemen kan ook een uitstekende aanleiding zijn om te reminisceren over bloemen. Reminisceren wil zeggen dat u met de bejaarden met Alzheimer of vasculaire dementie doelbewust positieve herinneringen ophaalt. Onderstaande quiz bevat voorbeelden hoe u van een quizvraag overstapt op het ophalen van een herinnering en hoe u daarover kunt praten. Een quiz over bloemen is ook een zintuiglijke activiteit: zien, ruiken en voelen kunnen aan bod komen. Het gebruik van zoveel mogelijk zintuigen stimuleert deze ouderen extra.

Bloemen die voor veel senioren bekend zijn, ook bij ouderen met dementie

Het is belangrijk u te realiseren dat een quiz over bloemen met ouderen met een vorm van dementie, moet gaan over bloemen waarvan u denkt dat alle ouderen ze kennen. Als u meer inspiratie zoekt, kijk dan eens rond in een bloemenzaak. Ik noem u er vast een aantal:
  • Tulp
  • Roos
  • Narcis
  • Lelie
  • Fresia
  • Margriet
  • Chrysant
  • Gerbera
  • Zonnebloem
  • Anjer

De activiteit aanbieden aan mensen met Alzheimer in een geschikte omgeving

Het is belangrijk dat de omgeving waarin u een activiteit doet, past bij de activiteit zelf. Zorgt u dus als het even kan voor een mooi boeket met bloemen op tafel. Het leukste is in dit geval een gevarieerd boeket, waarin bloemen zitten die in de vragen voorkomen. U kunt ervoor naar de markt gaan of naar een bloemenzaak waar u wellicht zelf een bos kan samen stellen. Of, als u een tuin hebt, kunt u bloemen plukken in eigen tuin. Helemaal fijn is het als het zorgcentrum een terras of tuin met bloemen heeft, waar u de activiteit kunt houden. Natuurlijk kunt u ter aanvulling ook foto’s gebruiken van bijvoorbeeld de Keukenhof of de bollenvelden of ansichtkaarten, tuinbladen of mooie tuinboeken.

Quizvragen over bloemen

  1. Hoe heet een aantal bloemen bij elkaar? Een bos.
  2. Weet u een ander woord voor een bos bloemen? Een boeket.
  3. Kunt u dit spreekwoord aanvullen? Er zijn geen rozen… zonder doorns.
  4. Welke bloemen komen uit een bol? Tulp, narcis, krokus, chrysant, druifjes, hyacint
  5. Om welke bloem is Nederland in het buitenland heel beroemd? Tulpen.
  6. Kunt u een beroemde attractie noemen waar u in het voorjaar veel bloemen kunt zien? De Keukenhof.
  7. Hoe gaat dit lied verder: ‘Klein, klein kleutertje…’? wat doe je in mijn hof, je plukt er alle bloempjes af…
  8. Welke bloemen geuren sterk? Fresia’s, lelies, seringen.
  9. Wat moet je met bloemen doen voor je ze in een vaas zet? Schuin afsnijden.
  10. Van welke bloemen kun je lelijke vlekken op je kleding krijgen? Lelies: het stuifmeel geeft erg af.
  11. Welke bloem heeft dorens? Een roos.
  12. Noem een bloem met een M: margriet. (Op deze vraag kunt u uiteraard gemakkelijk variëren als u extra vragen nodig hebt)
  13. Welke bloem is een symbool van de liefde? De roos.
  14. Wat was de favoriete bloem van Prins Bernhard? Een witte anjer.
  15. Waar kunt u bloemen kopen? In een bloemenwinkel of op de markt
  16. Hoe gaat dit liedje verder ‘Als de lente komt dan stuur ik jou…'? tulpen uit Amsterdam

Zintuigen

Om alle zintuigen aan bod te laten komen, kunt u behalve het stellen van vragen (het horen), uiteraard de bloemen of foto’s van bloemen tonen (het zien). Heeft u sterk ruikende bloemen, dan kunt u ze laten ruiken.

Reminisceren n.a.v. de bloemenquiz

Om het stellen van vragen af en toe te onderbreken, kunt u naar aanleiding van een vraag even een kort gesprek aan gaan met de ouderen met Alzheimer. Zo kunt u vragen:
  1. Kreeg u wel eens een bos bloemen?
  2. Van wie kreeg u dan bloemen?
  3. Wanneer kreeg u bloemen?
  4. Gaf u wel eens een bos bloemen cadeau?
  5. Wanneer gaf u bloemen aan iemand?
  6. Had u een trouwboeket?
  7. Welke bloemen zaten er in uw trouwboeket?
  8. Droegen uw bruiloftsgasten een corsage?
  9. Wat zijn uw favoriete bloemen?

Conclusie

Een vraag- en antwoordspel over bloemen kan een leuke, vrolijke zomeractiviteit worden waaraan veel ouderen met dementie deel kunnen nemen. Vragen en antwoorden kunnen worden afgewisseld met gesprekjes en het bekijken van bloemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een bruidsboeket makenEen bruidsboeket makenAls u gaat trouwen is het natuurlijk ook belangrijk om een bruidsboeket te hebben. Dit moet natuurlijk ook bij de rest v…
Frankrijk-quiz: eenvoudig vragenspel voor dementerendenFrankrijk-quiz: eenvoudig vragenspel voor dementerendenDe oudere met dementie van nu, of die nu door Alzheimer is veroorzaakt of door een andere ziekte, ging ook al op vakanti…
Hersengym bij dementie: quizvragen over wijn, met tipsHersengym bij dementie: quizvragen over wijn, met tipsEen quiz, zoals deze wijnquiz, kan voor ouderen met dementie een goede activiteit zijn, mits u een thema kiest waar alle…
Quiz voor dementen over het Koningshuis en NederlandQuiz voor dementen over het Koningshuis en NederlandEen quiz voor mensen met dementie over ons Koningshuis en Nederland kan dezelfde vragen hebben als een vraag- en antwoor…
Braintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizBraintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizActiviteiten voor ouderen met een vorm van dementie zoals Alzheimer, zijn van groot belang voor hun welzijn. Activiteite…

Reageer op het artikel "Bloemenquiz bij dementie prikkelt zintuigen en geheugen"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 01-06-2016
Subrubriek: Ziekten
Special: Hersengymnastiek: natuur
Medische informatie…
Schrijf mee!