InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Overgevoeligheid voor eten

Overgevoeligheid voor eten

Overgevoeligheid voor eten Je zult het maar hebben… overgevoelig zijn voor voedingsmiddelen die er voor moeten zorgen dat je blijft leven. Misschien iets genuanceerder dan dat - en met het huidige aanbod van tegenwoordig keuze genoeg - maar je moet er wel op letten. Dat enorme aanbod zorgt er vervolgens ook weer voor dat keuzes maken niet gemakkelijk is.

Intolerant of toch allergie

Vooropgesteld dat het in veruit de meeste gevallen om intolerantie gaat, zit het verschil hem in het gegeven dat bij een allergie de symptomen binnen afzienbare tijd - meestal een paar uur - duidelijk worden. Dit is veelal op de huid zichtbaar en deze kan verkleuren, bultjes of jeuk geven. Soms worden mensen misselijk en een enkele keer kan het leiden tot een anafylactische shock. Dit laatste kan absoluut gevaarlijk zijn.

Intolerantie daarentegen is veel lastiger ter herleiden, want dat proces gaat veel geleidelijker. Bovendien zijn de uitingen veel meer divers. De buik is wel vaak de pineut, want je krijgt een vaag ongedurig gevoel in de buik/darmstreek wat samen gaat met obstipatie of juist diarree en wat vervolgens weer een opgeblazen gevoel kan geven. Verder kan je er hoofdpijn van krijgen, een niet te traceren vermoeidheid of spierpijn en soms neemt je gewicht er van toe. Slechts in enkele gevallen uit het zich ook via de huid (bultjes of eczeem). Het na het verschijnen van de uiteenlopende klachten terugbrengen tot de oorzaak, je intolerantie voor een bepaalde stof, is dan ook niet eenvoudig. Het type klachten kan overigens ook duiden op andere aandoeningen en dus van belang de huisarts te raadplegen.

Oorzaak

Bij intolerantie kan de oorzaak divers zijn en bovendien de meningen lopen uiteen. Toch worden er door verschillende deskundige een aantal oorzaken genoemd die relatief veel voorkomen. Enkele zijn hieronder opgesomd.
  • Erg vaak wordt geconstateerd dat disbalans in de darmen de basis vormt voor intolerantie. Disbalans ontstaat vaak door chronische stress. Chronische stress is een “sluiper” en zal je, gewoon met een drukke baan en niet de meest uitgelezen leefstijl, wellicht ook niet direct herkennen. Stress voelt als iets wat opkomt en wat je direct merkt, een onprettig gevoel. Maar chronische stress geeft niet direct die pieken, maar sluimert altijd en kan een gevoelig punt in je lichaam aanpakken (zoals wel meer aandoeningen doen). Als dat je darmen zijn, kan een intolerantie voor bepaalde voedingsstoffen ontstaan.
  • Een andere oorzaak wordt ook wel eens gezocht bij zeer intensief sporten en dit niet combineren met het juiste dieet. Je denkt goed bezig te zijn met intensieve sport, maar een lichaam wat intensief sport moet ook op de juiste wijze gevoed worden met gevarieerde producten die op de juiste manier geproduceerd zijn. Als deze combinatie niet goed gemaakt wordt, kan het op je darmen werken.
  • Veel mensen met en burn-out zorgen niet goed voor zichzelf en als er dan niemand in de buurt is die voor hen kan en wil zorgen - om zo toch de juiste stoffen binnen te krijgen - dan kan ook een disbalans van de darmen ontstaan. Vanwege de psychische klachten zijn mensen met een burn out in de ochtend vaak al niet goed bezig … weinig eetlust en dus wordt het ontbijt bijvoorbeeld overgeslagen. Daar begint het foute voedingspatroon al.
  • Een andere, steeds meer voorkomende, oorzaak is de toenemende mate waarin we geraffineerde koolhydraten tot ons nemen. Nadat de slechte vetten uit ons eetpatroon bleken geschrapt, leek het vooruit te gaan. Inmiddels lijken geraffineerde koolhydraten die plaats ingenomen te hebben en niet iedereen tolereert ze goed genoeg. Gegeven het feit dat ze wel een prettig vol gevoel geven, eten we ze zo graag.

Bron: Passion Pics Roben / PixabayBron: Passion Pics Roben / Pixabay

Wat te doen?

Spreekt voor zich dat het van belang is dat de darmen tot rust komen en weer het werk gaan doen waar ze voor zijn. Maar dan moeten de darmen ook wel gezonde producten te verwerken krijgen. Als je er niet zelf uitkomt, raadpleeg dan een diëtist. Hij/zij kan je helpen om tot een verantwoord voedingspakket te komen. Spreekt voor zich dat dit alles naast het oplossen van je stessprobleem, waarbij soms ook professionele hulp nodig is, toegepast wordt.

Verder zijn er wat kleine zaken die je kunt doen en helpen je darmen vroeg in de morgen op een gezonde wijze op gang te brengen. Denk hierbij aan een glas lauwwarm water drinken, voordat je wat dan ook naar binnen werkt. Kan je wat zuur hebben, doe in het glas water dan het sap van één citroen erbij. Dit is bij uitstek geschikt om de lever met het ontgiftingsproces te helpen, bovendien is het uitermate goed voor de stofwisseling.

Verder zijn er nog de zogenaamde probiotica die in allerlei kleine drankjes te koop zijn. Strikt genomen zou je zonder moeten kunnen, maar als je terugkomt van een disbalans kan het helpen in het proces om tot gezonde darmen te komen. Maar ga vooral niet zomaar allerlei producten proberen. Stem desgewenst met de specialist af.

Tot slot

Als je niets kunt achterhalen als oorzaak, kan je altijd zoeken naar de betreffende voedingsstof die de disbalans met zich meebrengt.

Maar wat je ook doet, het staat of valt met gezond in je bovenkamer. Dus zorg dat je een gevarieerd leven hebt, met voldoende beweging, uitdagingen en ruimte voor ontspanning. Hoe leuk je je baan ook vindt … zorg voor de afwisseling. Goed voor lichaam en geest!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedselovergevoeligheid bij de katVoedselovergevoeligheid bij de katVoedselovergevoeligheid kan variëren van enkele onderdelen uit de voeding die niet goed vallen tot een zware allergie vo…
Voedselintolerantie: We eten ons ziek!Voedingsintolerantie: ook wel voedselallergie type 3 genoemd, komt veel voor. Het wordt soms verward met een voedsel'all…
Voedselallergie: Vormen, symptomen en behandelingHet aantal mensen met een voedselallergie neemt toe. Voedselallergieën kunnen tijdens je leven spontaan ontstaan en veel…
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…
Pijn in de buik na het etenPijn in de buik na het etenBuikpijn tijdens en na het eten komt bij ruim de helft van de bevolking wel eens voor. Oorzaken kunnen onschuldig zijn z…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Overgevoeligheid voor eten"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!