InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gehoorschade leidt tot slecht kunnen verstaan

Gehoorschade leidt tot slecht kunnen verstaan

Gehoorschade leidt tot slecht kunnen verstaan Gehoorschade wordt door iedereen die ermee te maken heeft als zeer vervelend ervaren. In veel situaties is gehoorschade er de oorzaak van dat je iemand niet of slecht verstaat. Het is heel gênant om dichtbij iemand te zitten en dan toch niet alles te verstaan. Telkens om herhaling vragen is ook vervelend maar helaas dikwijls noodzakelijk om het gesprek te kunnen volgen. Helaas is aan gehoorschade weinig te doen waardoor preventie van het grootste belang is. Stoornissen of beschadigingen van het gehoorstelsel kunnen beter worden voorkomen.

Stoornissen of beschadigingen van gehoorstelsel

Gehoorschade heeft meestal te maken met mechanische stoornissen of beschadigingen van het gehoorstelsel. De meest voorkomende zijn:

Een mechanische stoornis in

  • het oorkanaal
  • het middenoor

Een beschadiging van

  • het middenoor
  • het binnenoor
  • de gehoorzenuw
  • het gehoorzenuwtraject naar de hersenen

Oorzaken van stoornissen of beschadigingen

Deze mechanische stoornissen of beschadigingen kunnen talrijke oorzaken hebben. Een aantal veel voorkomende oorzaken zijn:

Gebruik van koptelefoon met te harde muziek

De muziek die via een koptelefoon het gehoorstelsel bereikt is veelal te hard. Vooral jongeren vinden het prettig om het geluid hard in te stellen maar dit is zeer schadelijk voor het gehoor. Natuurlijk is dit een kwestie van zelf instellen waardoor de mogelijkheid bestaat rekening te houden met het aantal decibellen.

Gebruik van sommige medicijnen

Er zijn medicijnen die effect hebben op het gehoor. Tot die medicijnen behoren sommige pijnstillers, antibiotica en kankermedicatie. Bij niet meer gebruiken van die medicijnen stopt ook het effect op het gehoor.

Gezwellen

Gezwellen als een goedaardige tumor of een poliep kunnen de gehoorgang blokkeren waardoor het gehoor vermindert. Soms kan zon gezwel worden weggehaald waardoor het probleem voorbij is.

Harde knallen

Explosies met krachtige geluidsgolven kunnen worden veroorzaakt door vuurwerk of schoten. Door daar aan blootgesteld te worden kan het binnenoor beschadigd raken of het trommelvlies scheuren.

Harde muziek

Te lang naar harde muziek luisteren mond vaak uit in het voortdurend horen van een piepgeluid of suizen dat enkele dagen kan aanhouden. Langdurige blootstelling aan geluid van meer dan 80 decibellen kan tot gehoorschade leiden. Een rockconcert of disco kan wel tot 110 decibellen geluid produceren dat al na korte tijd gehoorschade kan aanrichten.

Hogere leeftijd

Gehoorverlies bij het ouder worden is een veelvoorkomend verschijnsel. De oorzaak is afname van haarcellen in het binnenoor.

Lawaai op het werk

Gehoorschade kan ontstaan door zonder gehoorbescherming te werken met machines of bepaalde gereedschappen of door voortdurend blootgesteld te worden aan lawaai van motoren.

Letsels

Zodra het trommelvlies trilt bewegen in het middenoor drie botjes waardoor het geluid wordt versterkt. Door zwaar hoofdletsel kunnen die botjes verschuiven waardoor gehoorverlies kan ontstaan

Plotseling drukverschil

Door plotseling drukverschil kan het trommelvlies, binnenoor of middenoor beschadigen. Drukverschil ontstaat bijvoorbeeld tijdens het duiken of in een vliegtuig. Een beschadiging als een gaatje of scheurtje herstelt vanzelf maar daardoor gaat wel de kwaliteit van het trommelvlies achteruit.

Sommige chronische ziektes

Als de bloedtoevoer naar het binnenoor of de hersenen blokkeert kan dit gehoorschade tot gevolg hebben. Dergelijke situaties zijn mogelijk bij een beroerte, diabetes, hartproblemen of hoge bloeddruk. Ook reumatoïde heeft verband met gehoorverlies.

Sommige kinderziektes

Enkele kinderziektes kunnen het gehoor aantasten zoals de bof, griep, mazelen en waterpokken. Het gehoorverlies is dan meestal slechts tijdelijk. Ook kan een oorinfectie bij kinderen leiden tot vocht in het middenoor waardoor het kind slechter hoort.

Teveel oorsmeer

Oorsmeer kan zich ophopen en hard worden en daardoor een blokkerende werking hebben. Oorsmeer kan eenvoudig door een huisarts of assistente worden verwijderd wat altijd aan te raden is boven zelf met een wattenstokje te prutsen.

Hoorapparaten als oplossing voor slecht verstaan

Een oplossing om toch aan gesprekken mee te kunnen doen en op de juiste manier te kunnen reageren is in veel gevallen het dragen van hoorapparaten. Minder leuk maar meestal kan dan het gesprek weer goed worden gevolgd tenzij iedereen door elkaar praat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De proef van Rinne en de proef van WeberHet menselijk oor is opgebouwd uit drie belangrijke onderdelen: het uitwendige oor, het middenoor en het binnenoor. In e…
Het gehoor (de zintuigen)Het gehoor (de zintuigen)Dankzij geluidsgolven die onze hersenen opvangen en omzetten kunnen we horen. Het orgaan dat we gebruiken om te horen is…
Downsyndroom en het gehoorKinderen met het Syndroom van Down hebben vaker gehoorproblemen dan normaal ontwikkelende kinderen van dezelfde leeftijd…
Akoestische therapie helpt tegen blijvende gehoorschadeSteeds meer landgenoten worden geconfronteerd met ernstige, dikwijls zelfs blijvende gehoorschade. Vooral jongeren worde…
De oren van het menselijke lichaamDe oren van het menselijke lichaamDe oren zijn een ingenieus orgaan, want de geluidsgolven die opgevangen worden, worden aan de hersenen doorgegeven en om…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gehoorschade leidt tot slecht kunnen verstaan"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 27-03-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gehoor
Medische informatie…
Schrijf mee!