Kauwgom doorslikken, gevaarlijk of onschuldig

Kauwgom doorslikken, gevaarlijk of onschuldig Kauwgom behoort tot het snoep en geeft een frisse smaak in de mond. Daarnaast vinden veel mensen het prettig om op kauwgom te kauwen. Het stimuleert de speekselproductie en wordt vaak als vervanging van ander snoep gekauwd. Het is de bedoeling dat kauwgom niet doorgeslikt wordt. Maar wat als je dit wel doet? Dit kan per ongeluk, maar ook met opzet gebeuren. Dat kauwgom zeven jaar in de maag blijft zitten is onzin, maar het kan wel degelijk een gevaar voor de gezondheid opleveren.

Wat is kauwgom?

Kauwgom is een voedingsmiddel dat bedoeld is om op te kauwen, niet om te eten. Kauwgom wordt gemaakt van gom, dit is het sap dat bomen produceren. Niet iedere boom is hier geschikt voor. Er zijn ruim 20 soorten bomen die geschikte gom hebben. Door een snee in de stam van de boom te maken, gaat deze 'bloeden': gom stroomt uit de bast. Dit wordt opgevangen en verwerkt in een fabriek. Tegenwoordig wordt gom ook synthetisch gemaakt.

In de fabriek wordt de gom verhit, waardoor deze smelt. Ingrediënten als smaak-en kleurstoffen, suiker of zoetstof worden toegevoegd. Zoetstoffen bestaan vaak uit sorbitol of xylitol. De gom wordt gekoeld waarna er een lint ontstaat. Dit lint wordt geplet en gesneden tot kauwgompjes. Ieder kauwgompje wordt voorzien van een glanzende laag, waardoor de kauwgom aantrekkelijk uit gaat zien.

Kauwen

Op kauwgom kauw je. Het lijkt heel logisch, maar voor kleine kinderen is dit niet het geval. Kleine kinderen mogen niet zomaar aan kauwgom worden blootgesteld: ze slikken dit door. Een kind moet leren dat kauwgom uitgespuugd moet worden. Ouders moeten hierop toezien. Ook mogen kleine kinderen niet rondrennen of spelen met kauwgom: de kans is groot dat de kauwgom de keel in schiet.

Door t kauwen op kauwgom wordt de speekselproductie gestimuleerd. Mensen met een droge mond hebben hier baat bij. Speeksel is bovendien goed voor het gebit: het beschermd en reinigt. Daarnaast bevatten veel soorten kauwgom tegenwoordig stoffen als xylitol, dat een beschermende werking heeft en helpt tegen gaatjes (cariës).

Veelvuldig kauwen op kauwgom heeft ook nadelige gevolgen. Er zijn mensen die er stijve en pijnlijke kaken van krijgen. Ook kan hierdoor het TMDJ syndroom (kaakdysfunctie) ontstaan. Daarnaast werken de stoffen sorbitol en xylitol laxerend.

Is doorslikken gevaarlijk?

De meeste mensen spugen hun kauwgom gewoon uit. Toch zijn er mensen die de kauwgom doorslikken. Dit kan per ongeluk gaan, maar ook met opzet. Per ongeluk kauwgom doorslikken kan geen kwaad, omdat dit slechts sporadisch voorkomt. De kauwgom wordt niet afgebroken in de maag. Het maagzuur is hier niet toe in staat. De kauwgom doorloopt het gehele spijsverteringsstelsel zonder afgebroken te worden. Ingrediënten als xylitol, sorbitol, suikers en geur-en smaakstoffen worden wel afgebroken in de darmen.

Veelvuldig inslikken van kauwgom kan gevaar opleveren voor de gezondheid. De kauwgom kan soms in de maag blijven hangen, of ergens in de darmen. Wanneer er meerdere stukken kauwgom ingeslikt worden, hechten deze zich aaneen. Ze vormen op deze manier een blokkering in de maag of in de darmen. Vooral kinderen hebben de neiging om kauwgom door te slikken. Ook is bij kinderen het spijsverteringskanaal smaller, waardoor er makkelijker een verstopping ontstaat. Door een bepaalde ziekte of tumor kunnen de darmen ook vernauwd zijn, wat eerder een verstopping als gevolg heeft.

Bij een verstopping ontstaan er klachten als hoesten, moeite met slikken, weinig eetlust, buikpijn, slechte stoelgang. De klachten zijn afhankelijk van de plaats van verstopping: de maag of de darmen. Bij een verstopping veroorzaakt door kauwgom moet de verkleefde kauwgom operatief worden verwijderd. Uit zichzelf verdwijnt deze niet meer. Het doorslikken van kauwgom is dus wel gevaarlijk, vooral bij mensen die een vernauwd spijsverteringskanaal hebben.

Zwanger en kauwgom doorslikken

Kauwgom dat per ongeluk tijdens de zwangerschap wordt doorgeslikt, zal gewoon het maag-darmkanaal via de normale weg verlaten. Het met opzet doorslikken van kauwgom wanneer je zwanger bent kan wel gevaarlijk zijn. Tijdens de zwangerschap werkt de spijsvertering vaak trager, waardoor zwangere vrouwen eerder last hebben van verstopping (obstipatie). Kauwgom zal dus sneller vast gaan hangen in de darmen. Buiten het gevaar voor verstopping, zijn er geen andere gevaren wanneer kauwgom wordt doorslikt. De ingrediënten worden afgebroken, wel kunnen ze laxerend werken. Hoewel een laxerende werking wel fijn is wanneer je last hebt van verstopping, is het niet de bedoeling om dit middels kauwgom op te lossen. Eet voldoende vezels en fruit tijdens de zwangerschap.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken met behulp van nicotine kauwgomStoppen met roken met behulp van nicotine kauwgomOndanks dat het slecht voor je gezondheid is zijn er nog veel mensen die roken. Mensen roken vooral uit gewoonte, omdat…
Kauwgom - geschiedenisKauwgom bestaat al heel lang in heel veel verschillende vormen. En nog steeds is het een populair product. Maar hoe lang…
Kauwgom verwijderen uit kleding, vloerbedekking en het haarKauwgom verwijderen uit kleding, vloerbedekking en het haarKauwgom, of ook wel kauwgum genoemd, is één van de meest geliefde snoepsoorten ter wereld. Alleen al in Nederland wordt…
Stoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje van goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…

Ik heb een metaalsmaak in de mond, wat is het?Ik heb een metaalsmaak in de mond, wat is het?Normale voeding zorgt ervoor dat we een variatie aan smaken binnenkrijgen, waardoor we lekker kunnen eten. Ook buiten de…
Jongeren en depressiviteitJongeren en depressiviteitRelatief veel jongeren zijn depressief en het aantal stijgt, wereldwijd is het zelfs de grootste veroorzaker van school-…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kauwgom
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/9/Gezondheid

Reageer op het artikel "Kauwgom doorslikken, gevaarlijk of onschuldig"

Reactie

A', 12-07-2015 14:51 #1
Hallo, ik heb vandaag perongeluk een kauwgom doorgeslikt tijdens dat ik met mn broertje zat te spelen, en nu ben ik bang kan dr wat ergs gebeuren? toen ik nog heel klein was had ik ook een kauwgom doorgeslikt maar het is niet zovan dat ik 100 kauwgoms heb doorgeslikt, ik heb het jaren niet meer gedaan & dit keer gebeurde het gewoon. ;( zou u mij advies kunnen geven over wat ik het beste zou kunnen doen, of is dat niet nodig? veel groeten van mij.♥

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 15-05-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!