InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is warmte-uitslag en wat is er aan te doen?

Wat is warmte-uitslag en wat is er aan te doen?

Wat is warmte-uitslag en wat is er aan te doen? Van warmte-, hitte- of zweetuitslag hebben aardig wat mensen last en met het mooie weer (warmte en vocht), zou dit aantal wel weer een toe kunnen gaan nemen. Voorop gesteld dat het relatief onschuldig is, willen we toch weten waar het vandaan komt, kunnen we daar allemaal last van krijgen en is er iets aan te doen? Allemaal vragen die opdoemen bij het fenomeen warmte-uitslag.

Wat is het?

De officiële term is “miliaria rubia” en het is een huidaandoening die ontstaat als zweetkliertjes verstopt raken. Op het moment dat zweet er niet uit kan, hoopt het op en ontstaan er een ontsteking. Vaak is dit waar huidoppervlakten elkaar raken of op er op een andere manier wrijving ontstaat.
Het vocht moet ergens heen en er ontstaan van die kleine blaasjes of bultjes op de huid. Bultjes gevuld met het vocht, wat er dus niet uit kan. Doorgaans wordt de huid ook rood en kan vervolgens ook nog gaan jeuken.

Als je uit de zon gaat of je kunt de temperatuur na verloop van tijd goed hebben (acclimatiseren), zonder bovenmatig te zweten, dan wil de rode huid over het algemeen wel wegtrekken. Maar dit geldt niet voor iedereen. Sommige mensen blijven er last van houden of ze krijgen er zelfs eczeem van.

Hoe krijg je het?

Zoals hierboven aangegeven zijn het opzwellend zweetkliertjes als het vocht er niet uit kan (juist door het overmatig zweten). Vaak gaan de bultjes enig moment toch lekken en het vocht bereikt het omliggende weefsel. In principe kan iedereen er last van krijgen, maar er zijn wel wat risico verhogende facturen te benoemen. Denk hierbij aan:
  • Synthetische kleding dragen
  • Erg strakke kleding dragen
  • Sterk overgewicht
  • Aanhoudende koorts
  • Druk op de huid (bijv. door erg lang te zitten)
  • Slechte persoonlijke hygiëne (waarmee niet gezegd dat je je met een “sopje” moet reinigen)

Baby

Baby’s hebben er sowieso meer last van en dat heeft te maken met de nog niet volgroeide zweetkliertjes. Deze kunnen dus veel sneller verstopt raken dan bij een volwassene.

Wat kan je er aan doen?

Voorkomen

Voorkomen is altijd beter dan genezen, dus let op wat zaken zoals:
  • Draag ademende kleding, zoals katoen of linnen.
  • Reinig je huid met stromend water (eventueel met een “sopje” maar hoeft niet), maar maak de huid daarna in ieder geval goed droog.
  • Voorkom sterk gekruid eten.
  • Net zoals je huid, moet je je leefomgeving ook niet potdicht afsluiten. Zorg dat er verkoeling en/of voldoende ventilatie in huis is.
  • Beperk je fysieke inspanning tijdens grote warmte.
  • Probeer grote warmte (zeker in combinatie met vocht) te vermijden. Denk hierbij aan stoombaden, sauna etc.
  • Voor de bedlegerige mensen, deze moeten regelmatig verlegd worden. Zorg als rolstoeler dat je de juiste kleding draagt.

Genezen

Heb je er toch al last van, dan is het helaas niet echt veel wat je kunt doen. De jeuk kan je wel tegen gaan en dat doe je door iets erop te leggen wat goed koelt. Dit kunnen speciale koude kompressen zijn of er zijn gels die de huid koelen. Verder zijn er antihistaminetabletjes die de jeuk tegen gaan, maar moet je wel via de huisarts verkrijgen.

Heb je ernstige last van ontstekingen door de warmte-uitslag, ga dan naar de huisarts en stem met hem/haar af, want anders kan het erger worden. Crème met corticosteroïden kan de ontsteking tegengaan, maar is een heftig middel.

Tot slot

Vaak is het niet zo heftig, maar je kunt er best last van hebben. Voorkomen is beter, maar neem actie als je er last van blijft houden. Stem af met je huisarts en probeer niet “zomaar” middeltjes bij de drogisterij. Vaak duur en beperkte werking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Warmte-uitslag: behandelen warmte-uitslag op rug en borstWarmte-uitslag: behandelen warmte-uitslag op rug en borstWarmte-uitslag, ook wel miliaria genoemd, is een veelvoorkomende aandoening bij pasgeborenen, maar oudere kinderen en vo…
Warmte-uitslag: wat het is en hoe kom je er vanaf?Warmte-uitslag: wat het is en hoe kom je er vanaf?Als je lichaam warmte kwijt wil, gebeurt dit via de zweetkliertjes. Wanneer deze verstopt raken, kan het zweet niet naar…
Zweetpuistjes behandelen: zweetuitslag op rug, borst & benenZweetpuistjes behandelen: zweetuitslag op rug, borst & benenZweetpuistjes, ook wel bekend onder de naam 'miliaria', 'warmte-uitslag' of 'warmtebultjes', is een vervelende huiduitsl…
Warmte-uitslag: een veelvoorkomende huidirritatieWarmte-uitslag: een veelvoorkomende huidirritatieWarmte-uitslag, ook wel zweetuitslag genoemd, is een verzamelnaam voor verschillende huidirritaties die ontstaan als gev…
Tips voor mensen die niet goed tegen warmte kunnenTips voor mensen die niet goed tegen warmte kunnenDe zomer, de meeste mensen vinden het heerlijk. Het is prachtig weer en er zijn veel mogelijkheden om leuke dingen te do…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is warmte-uitslag en wat is er aan te doen?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!