Pijn rechter bovenzijde buik vrouw door opstijgende infectie

Pijn rechter bovenzijde buik vrouw door opstijgende infectie Heftige buikpijn kan iedereen overkomen. Denk aan ontregelde darmen, diarree, blaasontsteking of aandoeningen aan de schede en baarmoeder. Door onveilige geslachtsgemeenschap kan men met de chlamydia of gonorroe bacterie worden besmet. Normaal uit het zich in overmatige en/of stinkende afscheiding en lage buikpijn. Soms stijgt de bacterie verder op, zonder dat men in eerste instantie klachten heeft. Wat houdt het syndroom van Fitz-Hugh-Curtis in en waarom leidt het tot hoge buikpijn aan de rechterzijde zonder overmatige afscheiding?

Fitz-Hugh-Curtis syndroom

Invloed van SOA infectie

Heeft men onbeschermde geslachtsgemeenschap gehad, dan is er altijd de mogelijkheid dat bacteriën of virussen worden overgedragen. Oftewel de persoon raakt aan de slijmwegen geïnfecteerd. Normaal krijgt men door Chlamydia of Gonorroe overmatige afscheiding. Denk aan een vloed van wit-gele vloeistof of groenachtige stinkende slijmen. De infectie zorgt ervoor dat de slijmklieren in de vagina en baarmoeder ontstoken zijn. Soms kan een SOA naar binnen slaan en opstijgen, zonder dat er veel afscheiding van toepassing is. Wat houdt het syndroom van Fitz-Hugh-Curtis in en hoe is het gerelateerd aan Chlamydia of Gonorroe?

Veroorzaker Fitz-Hugh-Curtis syndroom

Door toedoen van de Chlamydia trachomatis of Gonorroe bacterie kan inwendig veel schade worden aangericht. Naar aanleiding van geslachtsgemeenschap dringt het virus geleidelijk aan verder het lichaam binnen. Het gaat meestal gepaard met veel afscheiding, waarbij verklevingen ontstaan. Zeker in de eileider kan het tot pijnlijke ontstekingen leiden, waardoor de vrouw deels of geheel onvruchtbaar kan worden. Soms kan de bacterie ongemerkt verder opstijgen, waardoor het in de buikholte terechtkomt. Vanaf die positie kan het uiteenlopende complicaties en klachten geven.

Symptomen Fitz-Hugh-Curtis syndroom

Meestal start de aandoening met acute buikpijn geconcentreerd aan de rechter bovenzijde. Dat is dus rechts boven de navel net onder de eerste ribben. Die pijn kan zeer heftig zijn en verergert door bewegingen van het middenrif. Oftewel ademen, lachen en hoesten zorgen ervoor dat de vrouw pijnlijke steken in de buik heeft. Bij een normale infectie zal men eerder veel afscheiding, vaginale klachten en onderbuikpijn hebben. Bovendien heeft men geen heup of bekkenpijn. In dit geval is het dus hoger op in het lichaam gecentreerd, waarbij de pijn lokaal uitstraalt naar omringend weefsel. Vaginale afscheiding is dus minimaal, waarnaast schedespieren normaal functioneren. Die combinatie leidt in veel gevallen tot een onjuiste diagnose. Denk aan darmproblemen of blaasontsteking. In een vergevorderd stadium zal het levervlies eveneens zijn aangetast, waardoor rugpijn wordt veroorzaakt.

Aangetaste lever

Indien de lever wel is aangetast, dan gaat het om leververvetting. Dit houdt in dat door de aandoening meer vet in levercellen wordt opgeslagen. Vaak wordt dit veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik en overgewicht. Een aangetaste lever zal meestal geen ernstige klachten geven. Soms kan het wel leiden tot galstenen, waardoor aanvullend pijnlijke klachten ontstaan. Heeft men last van leververvetting, dan is dat binnen een bloedonderzoek aan te tonen. In combinatie met de buikklachten kan de infectie worden gediagnosticeerd. Let wel leververvetting is de meest voorkomende leveraandoening en kan door uiteenlopende redenen worden veroorzaakt.

Behandeling

Meerdere SOA’s kunnen goed worden behandeld middels een antibiotica-kuur. Probleem is dat men het tijdig moet herkennen en aanpakken. Bij het syndroom van Fitz-Hugh-Curtis wordt de SOA geregeld aan andere aandoeningen toegekend, omdat de meest herkenbare symptomen niet van toepassing zijn. Een vergissing is in deze dus snel gemaakt. Toch is het hier ook van wezenlijk belang om het snel te behandelen. Door overmatige aanvoer van lokaal inwendige slijmen, ontstekingen en soms bloed kunnen her en der verklevingen optreden. Daarnaast kan de bacterie uiteenlopende lichaamsfuncties aanzienlijk aantasten. Omdat de bacterie reeds diep in het lichaam is opgestegen, zal men een antibiotica-kuur relatief lang moeten volgen. Aanvullend zal men mogelijk pijnstillers moeten innemen om de overlast te verzachten. Heeft men naar aanleiding van een aangetaste lever galstenen dan zullen die moeten worden verwijderd.

Heeft u heftige pijn rechts bovenin de buik net onder de ribben, dan kan het gaan om een opstijgende infectie. Het kan verstrekkende gevolgen hebben, mits het niet wordt behandeld. Laat u bij twijfel door de huisarts onderzoeken of ga naar de G.G.D. voor een anonieme SOA test.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Fitz-Hugh-Curtis
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Fitz-Hugh%E2%80%93Curtis_syndrome
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Leververvetting

Reageer op het artikel "Pijn rechter bovenzijde buik vrouw door opstijgende infectie"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 08-06-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA's
Medische informatie…
Schrijf mee!