InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hardlopen met platvoeten? Hoe, wat, tips en advies

Hardlopen met platvoeten? Hoe, wat, tips en advies

Je hebt platvoeten en wilt graag hardlopen, maar je vraagt je af hoe. Hardlopen met platvoeten is zeker mogelijk, maar je zal er hinder van kunnen ondervinden. Behandeling van platvoeten is daarom noodzakelijk. Wat zijn de oorzaken van platvoeten? Wat zijn de symptomen en is er ook genezing mogelijk?
Bron: Yanachka, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Yanachka, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Hoe ziet een platvoet eruit? Herken de symptomen

Allereerst is het belangrijk om te weten of je daadwerkelijk platvoeten hebt. Een platvoet is een voet waarvan de boog aan de binnenkant van de voet is ingezakt of zelfs helemaal verdwenen, te zien op de foto bovenaan. Een normale voet heeft een boogje aan de binnenkant van de voet en is daarmee een klein beetje hol. Op het plaatje is het verschil tussen een platvoet en een normale voet goed te zien. De normale voet heeft veel minder contact met de grond dan de platvoet, de platvoet raakt in feite de grond met de hele onderkant van de voet. De voetafdruk van de platvoet is groter.

De wetenschap onderscheidt twee soorten platvoeten. De fysiologische platvoet en de pathologische platvoet. De fysiologische platvoet wordt ook wel de soepele platvoet genoemd. Heeft men een soepele platvoet, dan zal de voetboog zich vormen wanneer men op de tenen gaat staan of juist gaat zitten met weinig druk op de voeten. Bij de pathologische (ook wel stijve) platvoet is dit niet het geval, de voet blijft plat.

Oorzaken van platvoeten

Er zijn verschillende redenen waarom je platvoeten kan hebben. Allereerst wordt eigenlijk iedereen geboren met (fysiologische) platvoeten. De voetboog ontwikkelt zich later. Rond 12 of 13-jarige leeftijd is de voetboog vrijwel volledig ontwikkeld. Heeft een jeugdig persoon echter een pathologische platvoet, dan is een vergroeiing tussen twee botten in de achtervoet vaak de oorzaak. De pathologische platvoet wordt bij ouderen meestal veroorzaakt door ziektes als diabetes, reuma, artrose of andere voetproblemen.

Behandeling en genezing van platvoeten

Zeker in het geval van fysiologische platvoeten is het belangrijk om de voetspieren goed te trainen. Heeft men, na het kind-zijn, nog steeds last van de soepele platvoet dan is het raadzaam om te kijken naar spierversterkende oefeningen voor je voeten. Hoogstwaarschijnlijk zijn jouw voeten weinig gewend en zitten ze de hele dag opgesloten in schoenen. Een goede manier om je voetspieren te trainen en daarmee de voetboog terug te krijgen is het lopen op blote voeten. Loop gewoon af en toe even op blote voeten in huis, de tuin of zelfs buiten.

Ook bij pathologische platvoeten zijn spierversterkende oefeningen verstandig, maar dit hoeft niet automatisch tot genezing te leiden als de oorzaak bijvoorbeeld een vergroeiing is.

Kan ik hardlopen met platvoeten?

Ja, hardlopen met platvoeten is goed mogelijk. In het geval van fysiologische platvoeten zeker. Als je net begint met hardlopen kun je misschien eerst wat spierversterkende oefeningen doen of zelfs af en toe een heel klein stukje hardlopen op blote voeten (op zachte ondergrond). Bouw erg rustig op en stop als je last krijgt. Op deze manier kun je waarschijnlijk steeds verder kunnen lopen zonder last te krijgen.

Heb ik zooltjes nodig bij het hardlopen?

Zooltjes bij het hardlopen zijn niet noodzakelijk voor mensen met soepele platvoeten. De platvoet zal hoogstwaarschijnlijk vanzelf verdwijnen, minder worden. Als je met zooltjes loopt zullen je voeten juist minder getraind worden om zich te herstellen.

Voor mensen met pathologische platvoeten die niet spoedig zullen herstellen is een orthopedische ingreep door middel van zooltjes wel aan te raden. Laat je voeten opmeten bij een goede orthopeed, de gemiddelde zooltjes in een winkel zullen je waarschijnlijk weinig helpen.

Veel succes!

Lees verder

© 2014 - 2018 Infoteuryannick, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Platvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten zijn een regelmatig voorkomende afwijking van de voeten. Bij platvoeten is de voetboog doorgezakt. Het worden…
Platvoeten: soorten, symptomen, diagnose en behandelingPlatvoeten: soorten, symptomen, diagnose en behandelingEen afwijking die veel voorkomt is het hebben van platvoeten. Mensen met platvoeten hebben een verzakte voetboog, waardo…
Pijn onder de voetPijn onder de voetPijn onder de voet komt voor na een blessure, door overbelasting, bij overgewicht, verkeerd schoeisel, een verkeerde loo…
Trainingsschema 10 km hardlopenTrainingsschema 10 km hardlopen10 kilometer hardlopen is voor veel beginnende hardlopers een pittige, maar haalbare uitdaging. Afhankelijk van je basis…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Dokterdokter.nl
  • Ortho-care.eu
  • Afbeelding bron 1: Yanachka, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Hardlopen met platvoeten? Hoe, wat, tips en advies"

Infoteur: Infoteuryannick
Gepubliceerd: 04-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hardlopen met klachten
Medische informatie…
Schrijf mee!