InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Platvoeten: soorten, symptomen, diagnose en behandeling

Platvoeten: soorten, symptomen, diagnose en behandeling

Platvoeten: soorten, symptomen, diagnose en behandeling Een afwijking die veel voorkomt is het hebben van platvoeten. Mensen met platvoeten hebben een verzakte voetboog, waardoor de gehele voetboog of een groot gedeelte daarvan op de grond komt. Bij normale voeten loopt de voetboog naar binnen en is alleen de buitenzijde vlak. De meeste mensen met platvoeten hebben er fysiek geen last van.

De meest voorkomende symptomen

  • Doorgezakte voetboog aan de binnenkant van voet
  • Meestal veroorzaken platvoeten geen klachten
  • Soms kan pijn in voeten, kuiten of scheenbenen voorkomen

Twee soorten platvoeten

Platvoeten komen in twee soorten voor: in de soepele vorm of in de starre/contracte vorm. De meeste mensen hebben soepele platvoeten. Deze mensen hebben alleen platvoeten, wanneer ze met beide benen op de grond stilstaan. De voet neemt een normale vorm aan wanneer de eigenaar daarvan op zijn tenen gaat staan of zijn grote teen omhoog steekt. Dat is niet het geval bij de starre platvoet. De voet blijft hierbij vlak onder alle omstandigheden. Mensen die soepele platvoeten hebben gaan doorgaans klachtenvrij door het leven. Bij extreem soepele platvoeten kunnen wel vermoeidheidsklachten en pijntjes optreden. Speciale schoenen kunnen de klachten verhelpen. Dat geldt meestal niet voor patiënten met starre platvoeten. Een stijve platvoet is te herkennen aan pijn aan de voet. Die pijn trekt door naar de enkel. Een andere klacht die kan voorkomen is een suf gevoel in de voeten of onderbenen.

Kinderen en platvoeten

De meeste kinderen van nul tot twee jaar oud hebben platvoetjes. Kinderen hebben daar geen hinder van, maar ouders denken vaak dat er iets aan de platvoeten gedaan moet worden. In de leeftijd van twee tot vijf jaar heeft dertig tot veertig procent van de kinderen platvoeten. Dat slinkt naar nog maar tien procent wanneer kinderen tussen de vijf en twaalf jaar oud zijn. Uiteindelijk houdt drie tot vier procent van deze kinderen levenslang platvoeten. Bij kinderen gaat het in veruit de meeste gevallen om de soepele platvoet die geen behandeling vereist. Maatregelen als speciale schoenen en steunzolen zijn doorgaans niet nodig. Die dragen niet bij aan een betere ontwikkeling van de voet, maar kunnen wel steun bieden bij het verdelen van de druk van de voet.

Diagnose

De arts zal bij het stellen van de diagnose de voet inspecteren en kijken hoe de patiënt loopt en hoe de voet buigt. Eventueel vraagt de dokter ook naar blessures aan de voeten in het verleden. Als starre platvoeten wordt vermoedt kan de arts besluiten om röntgenfoto’s te laten maken.

Behandeling

Behandeling soepele platvoet

Behandeling van een soepele platvoet is overbodig. De voetjes van kinderen vormen zich meestal vanzelf om totdat de voetboog normaal is. Ook wanneer dat niet gebeurt hoeft er doorgaans niet te worden ingegrepen. Soepele platvoeten geven bijna nooit klachten. Bij extreem soepele platvoeten kunnen speciale schoenen voor minder pijn en vermoeidheid zorgen.

Behandeling starre platvoet

Afhankelijk van de ernst van de klachten kan bij een starre platvoet gekozen worden voor een operatie. Een orthopedisch chirurg probeert de vorm van de voet zo te corrigeren dat de platvoeten verdwijnen. Lopen moet dan weer normaal en zonder pijn mogelijk zijn. Wel blijft vaak aangepast schoeisel nodig. In plaats van een operatie kan er ook gekozen worden voor gips, een spalk of steunzooltjes in de schoenen.
Gerelateerde artikelen
Hardlopen met platvoeten? Hoe, wat, tips en adviesJe hebt platvoeten en wilt graag hardlopen, maar je vraagt je af hoe. Hardlopen met platvoeten is zeker mogelijk, maar j…
Platvoeten, oorzaak en verhelpenPlatvoeten, oorzaak en verhelpenDat een baby met platvoeten geboren wordt, is een feit. Het voetgewelf of de voetboog is bij baby's nog niet ontwikkeld.…
Platvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten zijn een regelmatig voorkomende afwijking van de voeten. Bij platvoeten is de voetboog doorgezakt. Het worden…
Ongelijke platvoeten kunnen veel pijn veroorzakenOngelijke platvoeten kunnen veel pijn veroorzakenDe voetzool van de mens moet gebogen zijn, omdat daarmee de spieren in combinatie met de bottenstructuur de veer van het…
Pijn onder de voetPijn onder de voetPijn onder de voet komt voor na een blessure, door overbelasting, bij overgewicht, verkeerd schoeisel, een verkeerde loo…
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/%7B2f6de65f-d534-49d8-8cb0-ddec93c1e9db%7D/%7Ba9c14b09-2397-469f-b81e-cc8ef4012be3%7D
  • http://www.fysiotherapie-enschede.nl/content/ziektenbeelden3upo/Platvoeten.htm
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1706/platvoeten
  • http://www.hethuisartsenteam.nl/medische-informatie/Platvoeten.html
  • http://www.kinderorthopedie.nl/content/kinderorthopedie/platvoeten.asp
  • http://www.henw.org/archief/volledig/id4025-platvoeten-bij-kinderen.html

Reageer op het artikel "Platvoeten: soorten, symptomen, diagnose en behandeling"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 08-12-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!