InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slokdarmperforatie: Oorzaken, symptomen en behandeling

Slokdarmperforatie: Oorzaken, symptomen en behandeling

Slokdarmperforatie: Oorzaken, symptomen en behandeling Een perforatie van de slokdarm is een ernstige aandoening waarbij er een gaatje of gat onstaan is in de slokdarm. Deze beschadiging van de slokdarm is heeft altijd (dringend) nood aan een medische behandeling, in de meeste gevallen een operatie om het gaatje te dichten.

Oorzaken

Oorzaken van een slokdarmperforatie kunnen zijn:
  • Trauma: Een (auto)ongeval of messteek kunnen de slokdarm doorboren en zo een perforatie veroorzaken
  • Medisch onderzoek of ingreep: Alle ingrepen waarbij men met een apparaat in de slokdarm gaan (bijvoorbeeld bij een endoscopie of maagspoeling) hebben een klein risico om de slokdarm te beschadigen en eventueel te doorboren.
  • Tracheostomie/intubatie: Een tracheostomie is een ingreep waarbij men een opening in de luchtpijp maakt via de hals. Er bestaat een risico dat hierbij de slokdarm geraakt word en er een slokdarmperforatie ontstaat.

Symptomen

De meeste beschreven symptomen van een slokdarmperforatie zijn
  • Braken (soms met bloed)
  • Moeilijk slikken
  • Hevige pijn op de borst
  • Benauwdheid en moeilijke ademhaling
  • Eventueel koorst

Bij een vermoeden van een slokdarmperforatie, moet men altijd medische hulp zoeken.

Diagnose en complicaties

Om een diagnose te kunnen stellen word altijd een anamnese afgenomen, zodat de arts op de hoogte is van eventuele trauma's, ongelukken of onderzoeken die een perforatie kunnen veroorzaken.
Een echo of CT-scan kunnen vaak uitsluitsel leveren of er al dan niet een perforatie van de slokdarm in het spel is.

De complicaties van een slokdarmperforatie zijn vooral het ontsteking van de slokdarm en omliggende weefsels in de borstholte, ook kan er voeistof lekken in de borstholte en zo onderandere ernstige longproblemen veroorzaken.
Bij het niet behandelen van een perforatie bestaat een vrij grote kans van overlijden.

Behandeling

De behandeling van deze aandoening bestaat vrijwel altijd uit een operatie waarbij men de scheur of het gat probeert te dichten. Deze operatie moet zo vlug mogelijk na de perforatie plaatsvinden, omdat de weefsels vaak vlug fel opzwellen en daardoor een operatie na lange(re) tijd onmogelijk maken. Alleen als het gaatje zeer klein is kan de arts eventueel kiezen om deze niet te opereren en zelf laten dichtgroeien.

Bij een perforatie mag er vaak niets of zeer beperkt voedsel inname plaatsvinden via de mond. De patiënt krijgt dan een intraveneus infuus waarlangs vocht, antibiotica en eventueel pijnstillers kunnen worden toegedient. Wanneer de perforatie genezen en/of geopereerd is kan na een bepaalde tijd weer voorzichtig met eten en drinken worden begonnen, soms in samenspraak met een dietist(e) en/of logopediest(e).
Gerelateerde artikelen
Achalasie: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAchalasie: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAls er sprake is van problemen met slikken door een spierstoornis van de slokdarm is er sprake van achalasie. Het eten w…
Achalasie van de slokdarm: symptomen, oorzaak en behandelingAchalasie van de slokdarm: symptomen, oorzaak en behandelingAchalasie oorzaak en symptomen. Achalasie is een aandoening van de slokdarm, waarbij de zenuwvoorziening in het onderste…
De slokdarm (oesofagus)De slokdarm (Latijn: oesofagus) is de buis die de mond met de maag verbindt. Het is het eerste deel van het spijsverteri…
Slokdarmdivertikel: Oorzaken, symptomen en behandelingSlokdarmdivertikel: Oorzaken, symptomen en behandelingEen divertikel van de slokdarm kan men het beste omschrijven als een uitstulping van de slokdarmwand, die eruit ziet als…
Bronnen en referenties
  • www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Slokdarmperforatie: Oorzaken, symptomen en behandeling"

Reacties

Ed, 11-10-2016 19:32 #3
In 2014 werd er geconstateerd dat ik een scheur in mijn slokdarm had. Ik werd binnen de 4 uur geopereerd in het lumc in Leiden omdat het levensbedreigend was. Ik heb een maand op de intensive care gelegen en werd slapende gehouden. Nu in 2016 ben ik nog steeds aan de sondevoeding omdat ik vast voedsel niet kan eten. Ik krijg ook vaak een dilatatie (verweiding slokdarm). Nog steeds erg veel last van slokdarm en maag.

Jeanne, 26-09-2015 20:06 #2
Mijn schoonzusje Anja de Vries-van de Wouw is in de nacht van donderdag op vrijdag met spoed opgenomen in het elisabeth zkh in tilburg met na onderzoek een scheurtje van 4 cm in de slokdarm. Er is geen plaats op de ic van het Tweesteden zkh waarvan 'men 'zegt gespecialiseerd te zijn op dat gebied, er loopt troep uit die scheur en inmiddels is haar borstholte gevult met vocht. Ik, wij lezen dat er zo spoedig mogelijk geopereerd moet gaan worden om haar leven te redden, maar er wordt weinig gedaan. Er zijn drains geplaatst om vocht e.d. af te voeren, wij als familie maken ons ernstig zorgen en krijgen weinig tot niets informatie, tja, men schijnt te moeten afgaan op de arts die het beste met de patient voorheeft, maar (soms) (vaak) hebben ze het helemaal mis, wat kunnen wij doen, stappen ondernemen en waar? Ik wil het Erasmus zkh in Rotterdam info winnen, contacteren in de hoop dat zei hier expertise kunnen bieden, met dank

Sutherland, 02-11-2012 12:30 #1
Ik heb een gat in mijn slokdarm. Dit is in het havenziekenhuis vastgesteld. Wat kan ik hier aan laten doen?

Infoteur: Chuck
Gepubliceerd: 08-12-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!