InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slokdarmzweren (ulcus): Oorzaken, symptomen en behandeling

Slokdarmzweren (ulcus): Oorzaken, symptomen en behandeling

Slokdarmzweren (ulcus): Oorzaken, symptomen en behandeling Slokdarmzweren (ulcus van de slokdarm) komen voor aan de binnenkant van de slokdarm, en zijn een beschadiging van het slijmvlies. Sommige zweren genezen vanzelf, voor andere is een behandeling gewenst.

Oorzaken

De oorzaken van slokdarmzweren lijken vrij goed op deze van maagzweren. Slokdarmzweren komen wel een stuk minder voor dan maag- en duodenumzweren.

  • Reflux (een terugvloei van maagzuur naar de slokdarm): Regelmatige reflux kan het slijmvlies van de slokdarm ernstig aantasten.
  • Een infectie met de bacterie Helicobacter pylori zorgt voor menig maagzweer en kan dus voorkomen in de slokdarm en daar schade aanrichten in de vorm van een zweer. Helicobacter pylori kan worden opgespoord door een weefselmonster uit het slokdarmslijnvlies te onderzoeken. Er zijn studies die aantonen dat dit de grootste oorzaak van slokdarmulcussen is.
  • Medicijnen die het slijmvlies van de slokdarm verzwakken en aantasten. Zoals bepaalde antibiotica, NSAID's, kalium, bifosfonaten (tegen botontkalking) en aspirine.
  • Slechte levensgewoontes: Overmatig alcoholgebruik en roken

Ook een combinatie van bovenstaande oorzaken is mogelijk.

Symptomen en diagnose

De symptomen bij een slokdarmzweer:
  • Pijn achter het borstbeen
  • Misselijkheid en eventueel braken
  • Brandend maagzuur
  • Buikpijn

De diagnose wordt meestal gesteld via een lichamelijk onderzoek en een kijkonderzoek (met camera) van de slokdarm.
Wanneer nodig kunnen stalen van de zweer en/of het slijmvlies worden genomen. Deze worden vervolgens onderzocht in het labo.

Complicaties

De complicaties die een slokdarmzweer kan veroorzaken is een bloeding in de slokdarm of een slokdarmperforatie. Beide complicaties zijn zeer ernstig en behoeven een dringende medische interventie. Op lange termijn kan een (genezende) zweer een vernauwing in de slokdarm veroorzaken.

Behandeling

Aangezien maagzuur een grote oorzaak is van een slokdarmzweer, wordt in dat geval een maagzuurremmer opgestart.
Als er sprake is van een Helicobacter pylori infectie kan tevens met antibiotica worden voorgeschreven door de arts.
Algemene tips tegen reflux kunnen ook helpen om de terugvloei van maagzuur te beperken..

Wanneer er schadelijke medicijnen in het spel zijn moet het gebruik hiervan besproken worden met de behandelende arts.
Verandering in levensstijl is aangeraden wanneer dit een (mede)oorzaak is.
Gerelateerde artikelen
Slokdarmzweer: symptomen & behandeling van zweer in slokdarmSlokdarmzweer: symptomen & behandeling van zweer in slokdarmEen slokdarmzweer is een zweer in de slokdarm. Het is een pijnlijke zweer, gelegen in de bekleding van het onderste deel…
Hoornvlieszweer: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakHoornvlieszweer: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAls een ontsteking in het hoornvlies gaat zweren ontstaat er een pijnlijke hoornvlieszweer. Dit vlies zwelt uit, waardoo…
Buruli ulcus: Bacteriële huidinfectie met zwelling en zwerenBuruli ulcus: Bacteriële huidinfectie met zwelling en zwerenEen buruli-ulcus - ook gekend als een burulizweer - is een ernstige chronische bacteriële huidinfectie, die mogelijk gep…
Maagzweer: behandeling en preventieMaagzweer: behandeling en preventieMaagzweren zijn zweren die kunnen voorkomen in de twaalfvingerige darm, maag of slokdarm. Het kan een knagende pijn met…
Maagzweer: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenMaagzweer: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenEen gat in de slijmvlieslaag van de maag of in de twaalfvingerige darm wordt een maagzweer genoemd. Deze aandoening staa…
Bronnen en referenties
  • www.medicinfo.nl
  • www.ulcer-cure.com

Reageer op het artikel "Slokdarmzweren (ulcus): Oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Chuck
Gepubliceerd: 20-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!