InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Agorafobie: oorzaken & behandelingen

Agorafobie: oorzaken & behandelingen

Agorafobie: oorzaken & behandelingen Agorafobie is een veelvoorkomende mentale stoornis. Patiënten die leiden aan agorafobie hebben angst voor situaties waaruit zij moeilijk kunnen ontsnappen. Zij ontwikkelen een onverklaarbare angst voor openbare plaatsen, waardoor zij paniekaanvallen ervaren wanneer zij het huis verlaten. Patiënten met intense agorafobie kunnen zelfs het huis helemaal niet verlaten. Gelukkig is er tegenwoordig heel wat hulp voor dit soort aandoening. Jammer genoeg duurt het vaak heel lang voordat patiënten de juiste diagnose krijgen, waardoor zij vaak jarenlang met deze aandoening worstelen.

Wat zijn de symptomen van agorafobie?

Agorafobie gaat meestal samen met enkele veelvoorkomende symptomen. Toch is iedere persoon uniek en kunnen er ook enkele unieke symptomen voorkomen. Symptomen kunnen onderverdeeld worden in psychologische en fysieke symptomen. Het grootste deel agorafobie patiënten zijn zich vaak niet bewust van de onderliggende psychologische symptomen. Hierdoor duurt het vaak lang voordat patiënten een juiste diagnose krijgen.

Fysieke symptomen

  • Versnelde hartslag/hartkloppingen
  • Hyperventilatie
  • Zweten
  • Misselijkheid
  • Duizeligheid
  • Beven
  • Concentratieproblemen
  • Vermoeidheid

Psychologische symptomen

  • Vermijdingsgedrag
  • Angst voor openbare plaatsen: supermarkt, openbaar vervoer, treinstation, enz.
  • Ongemakkelijk bij het verlaten van het huis
  • Negatief denkpatroon
  • Negatief zelfbeeld

Wat is de oorzaak van agorafobie?

Agorafobie ontstaat meestal uit een reeds bestaande angststoornis. Angststoornissen kunnen verschillende oorzaken hebben en zijn verschillend van persoon tot persoon. Wanneer deze angststoornis niet behandeld wordt, kan deze een fobie gaan veroorzaken. De meest voorkomende fobieën zijn: agorafobie, aerofobie, arachnafobie, sociale fobie en claustrofobie.

Agorafobie kan veroorzaakt worden door de volgende factoren:
  • Verwaarlozing
  • Trauma
  • Misbruik
  • Verstoord aantal neurotransmitters in de hersenen
  • Problemen met waarnemen
  • Eetstoornissen
  • Depressie
  • Alcoholmisbruik
  • Drugsmisbruik
  • Laag zelfbeeld

Hoe wordt agorafobie vastgesteld?

Jammer genoeg wordt een angststoornis zoals agorafobie vaak laat vastgesteld. Dit heeft veel te maken met het groot aantal symptomen die een angststoornis kan veroorzaken. Patiënten hebben meestal last van symptomen waarvoor niet meteen een oorzaak gevonden kan worden, waardoor de meeste huisartsen mogelijke oorzaken eerst moeten elimineren.
Veel angstpatiënten ondergaan een elektrocardiogram of CT-scan voor zij een duidelijke diagnose krijgen. De diagnose komt ook meestal na meerdere bezoeken aan de huisarts met een variatie aan klachten.

De diagnose wordt dus meestal gesteld na het elimineren van verschillende oorzaken. Ook vindt er meestal een bezoek aan een psycholoog of psychiater plaats voordat men van een echte angststoornis en agorafobie gaat spreken.

Hoe wordt agorafobie behandeld?

Er zijn verschillende behandelmethoden voor agorafobie en de behandeling bestaat meestal uit een combinatie van meerdere behandelmethoden. Dit is omdat er meerdere aspecten van de aandoening behandeld moeten worden. Zo moet u leren omgaan met fysieke symptomen, maar ook de onderliggende emotionele problemen behandelen.

De meest voorkomende en doeltreffende behandeling voor agorafobie is cognitieve gedragstherapie. Tijdens dit soort gedragstherapie gaat men het denkpatroon van de patiënt wijzigen. Patiënten met agorafobie hebben meestal een heel negatief denkpatroon en denken altijd aan het ergste scenario. Met cognitieve gedragstherapie leert u een positiever denkpatroon dat over de loop van tijd agorafobie aanzienlijk gaat verminderen of volledig zal doen verdwijnen.

Het grootste deel patiënten krijgt ook de raad om ademhalingsoefeningen en relaxatieoefeningen op een dagelijkse basis uit te voeren. Veel patiënten krijgen dit ook van hun huisarts te horen, maar krijgen jammer genoeg niet genoeg informatie over de werking van dit soort oefeningen. Toch is dit een onmisbaar onderdeel van de behandeling, want dit soort oefeningen zijn niet alleen goed om algemene angst tegen te gaan, maar kunnen ook een paniekaanval vermijden of stoppen! Het is dus zeker aangeraden om dit soort oefeningen met uw behandeling te combineren.
© 2014 - 2019 Santje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is agorafobie?Wat is agorafobie?Agorafobie, ook wel pleinvrees of straatvrees genoemd, is een vorm van een angststoornis waarbij iemand bang is in een v…
Cognitieve gedragstherapie bij paniekstoornis met agorafobieCognitieve gedragstherapie bij paniekstoornis met agorafobieVeelvuldig wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat cognitieve gedragstherapie de meest effectieve vorm van psychotherap…
Agorafobie (pleinvrees) zonder paniekstoornisAgorafobie (pleinvrees) zonder paniekstoornisAgorafobie (pleinvrees) zonder paniekstoornis is één van de twaalf angststoornissen die door de DSM-IV worden onderschei…
Rugpijn: de ziekte van Bechterew  symptomen en behandelingRugpijn: de ziekte van Bechterew symptomen en behandelingDe ziekte van Bechterew is een aandoening aan de wervelkolom die rugpijn veroorzaakt. Lees meer over de oorzaak, symptom…
Bronnen en referenties
  • NHS, (28 augustus 2014). "Agoraphobia", NHS, Bron: http://www.nhs.uk/conditions/Agoraphobia/Pages/Introduction.aspx

Reageer op het artikel "Agorafobie: oorzaken & behandelingen"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 09-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!