InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Luizen zijn te vernietigen met elektrische luizenkam

Luizen zijn te vernietigen met elektrische luizenkam

Luizen zijn te vernietigen met elektrische luizenkam In het najaar als de scholen weer open gaan dan kan er binnen één bepaalde klas of school sprake zijn van een echte luizenplaag. Voor de kinderen is dit niet gevaarlijk maar wel erg lastig en hinderlijk. Om de luizen te vernietigen worden vaak chemische middelen gebruikt en dat is niet goed voor de hoofdhuid. Er is sedert een paar jaar een nieuw middel wat de luizen snel en effectief kan vernietigen. De elektrische luizenkam is sterk in opmars en deze kan de luizenplaag snel tot een einde brengen.

Hoofdluizen zijn resistent geworden

Het grote probleem met luizen is dat ze langzaam maar zeker resistent geworden zijn tegen de diverse middelen die we al sedert jaren gebruiken.Ieder jaar krijgen ongeveer 10% van alle schoolkinderen te maken met hoofdluis. Na de zomer komen kinderen weer in grote getale naar school. Zij spelen samen en er hoeft maar één enkel kind met luizen te zijn en de besmetting vindt al op grote schaal plaats. Luizenmoeders worden aangesteld om te helpen bij de bestrijding. Geen leuke baan maar wel noodzakelijk. Sommige scholen starten een aparte luizencampagne. Ouders proberen via de drogist en apotheek middelen te kopen maar lang niet alles werkt echt effectief. Niet alleen de luizen maar ook de eitjes die we neten noemen zijn resistent geworden tegen veel chemische middelen.

Alle ouders dienen mee te werken

Bij de bestrijding van luizen is het noodzakelijk dat alle ouders hun medewerking verlenen. Immers als de luizen bij het ene kind worden uitgeroeid maar bij een ander kind weer niet, dan ontstaat een besmetting die door blijft gaan. Ook kappers kunnen een taak vervullen bij de bestrijding. Ouders komen vaak met vragen bij de kapper die soms een eigen ontluizingsservice heeft.

Luizencapes

De jassen van kinderen hangen vaak heel dicht naast elkaar. Om te voorkomen dat de luizen van de ene jas naar de andere lopen wordt er vaak gebruikt gemaakt van luizencapes. Dit zijn goede hulpmiddelen die noodzakelijk blijven.

Luizenshampoo

Heel vaak gebruiken mensen luizenshampoo om de luizen mee te verdwijnen. Het is voor de kinderen echter niet de meest prettige methode omdat de shampoo een vieze geur heeft en de behandeling steeds opnieuw herhaald moet worden.

Luizenkam

Voor wie geen elektrische luizenkam wil kopen is het ook mogelijk om een gewone luizenkam aan te schaffen. Het is goedkoop. Maar het kammen hiermee is arbeidsintensief omdat men gemakkelijk een luis over het hoofd kan zien. De eerste twee weken is het belangrijk om dagelijks te kammen.

De elektrische luizenkam

Een zeer doeltreffende methode is de elektrische luizenkam. Op een elektronische manier worden de luizen hiermee vernietigd. Er komen geen chemische middelen meer aan te pas. De elektronische kam werkt met behulp van een batterij. Tussen de tanden van de kam ontstaat een klein stoomstrootje wat precies voldoende is om de luizen te doden. Je voelt hier helemaal niks van maar de luis is wel dood. Niet alleen de luis zelf wordt gedood maar ook de neten worden vernietigd. De behandeling is echt pijnloos. Door het haar regelmatig te kammen met deze kam vernietig je de luizen en neten volledig.Voor aanvang van het kammen eerst het haar goed droog laten worden en glad kammen.

De kam ter voorkoming van luizen en neten

Eigenlijk zou in ieder gezin een elektronische kam aanwezig moeten zijn. Hiermee kan regelmatig worden gecontroleerd op luizen. Niet alleen kinderen maar ook volwassenen kunnen te maken krijgen met luizen. Een vroege signalering is daarom belangrijk. Bij de aanschaf is het wel belangrijk om te letten op de afstand tussen de tanden van de kam. Hoe nauwer de afstand hoe beter ook de eitjes verwijderd worden. Wil je de luizen geheel verwijderen dan is een behandeling van twee weken dagelijks kammen noodzakelijk. Daarna kan men iedere week controleren.

Voordelen van de elektronische luizenkam

  • Veilig gevoel dat de luizenplaag niet steeds opnieuw tevoorschijn komt
  • Eenmalige aanschaf
  • Geen hoge kosten meer van chemische middelen en bijzondere shampoo
  • Voor kinderen minder jeuk en geen langdurige behandeling
  • Geen chemische middelen meer die in de hoofdhuid kunnen komen
  • Te gebruiken op droog haar

Welke merken elektrische luizenkam zijn verkrijgbaar

  • Caremaxx luizenkam
  • Princess luizenkam
  • Medisana luizenkam
  • Robi Comp Pro

De batterij van 1,5 volt wordt geleverd bij aanschaf.

Hoe maak je de elektrische luizenkam schoon

Het spreekt vanzelf dat alleen met een schone kam goede resultaten bereikt worden. Na iedere behandeling is het nodig om de kam te reinigen met een zachte droge papieren doek. Voor het reinigen van de tanden wordt een aparte borstel meegeleverd. De luizenkam mag niet met water in aanraking komen. Het is verstandig om de batterij te verwijderen als de kam langere tijd niet gebruikt wordt.
Gerelateerde artikelen
Hoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomenHoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomenAls je vaak op je hoofd moet krabben, kan dat betekenen dat je last hebt van hoofdluis. En wanneer je hoofdluis hebt gec…
Hoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis zorgt voor jeuk en komt vooral bij kinderen voor. Dit komt omdat kinderen vaker direct contact hebben waarbij…
Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct!Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct!Hoofdluizen en hun eitjes kunnen direct en milieuvriendelijk gedood worden met een elektrische luizenkam van Medisana. V…
Luizen en neten bestrijdenLuizen zijn zeer kleine insecten die leven op het hoofd van een mens. Ze eten bloed en laten met hun speeksel een irrita…
Hoofdluizen opsporenHoofdluizen opsporenLuizen worden vaak geassocieerd met "onverzorgd" maar niks is minder waar. Iedereen kan luizen krijgen en ze zijn eenvou…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Olivierlevoux, Pixabay
  • Hallo Weekblad: artikel het is luizentijd: 11 september 2014
  • www.hoofdluizeninfo.nl
  • Elektronische-luizenkam.nl

Reageer op het artikel "Luizen zijn te vernietigen met elektrische luizenkam"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 03-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!