InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nierpijn: Locatie, diagnose en behandeling

Nierpijn: Locatie, diagnose en behandeling

Nierpijn: Locatie, diagnose en behandeling De nieren zijn vitale organen die een regulerende rol spelen bij zowel mens en dier. Ze scheiden afvalstoffen af in de urine en worden algemeen beschouwd als de natuurlijke filter van het bloed in het lichaam. Wanneer toxines echter niet goed kunnen worden uitgescheiden kan dit infecties en vergiftiging van het lichaam veroorzaken wat kan resulteren in verschillende aandoeningen. Nierpijn verwijst naar een soort van infectie of een oppervlakkig letsel aan de nieren. Wanneer de nieren defect worden bevonden zal dit gepaard gaan met een ernstige vorm van pijn. Nierpijn hangt nauw samen met rugpijn. Ze hebben echter totaal verschillende oorzaken. Rugpijn symptomen kunnen worden veroorzaakt door nierinfecties en vice versa.

Locatie

De nieren bevinden zich onder het membraan aan beide zijden van de rug boven het gluteale gebied. Als de pijn in de nieren ernstig wordt kan deze uitbreiden naar de achterkant van het lichaam. In sommige gevallen zoals pijn als gevolg van een letsel dat veroorzaakt werd door een ongeluk of een val kunnen de nieren ook beschadigd worden.

Oorzaken

De oorzaken van nierpijn zijn vrij variabel en kunnen gaan van een spierverstuiking tot flankpijn. Een persoon die lijdt aan een van de hieronder vermelde afwijkingen kunnen nierpijn ondervinden.

Nierstenen

De nierpijn wordt veroorzaak door de ontwikkeling van een steen of blokkade in de urineleider (de verbinding tussen de nieren en de blaas). Wanneer de urinestroom geblokkeerd of belemmerd wordt kan de urine vast komen te zitten in de nieren. Pijn door nierstenen wordt beschreven als "koliek" wat betekent golfachtig. Deze pijn verschilt van een stabiele constante pijn. Deze pijn gaat vaak ook gepaard met misselijkheid en braken.

Nierinfectie

Nieren kunnen geïnfecteerd raken wanneer men niet in staat is om de nierstenen weg te spoelen. De niet zal opzwellen en uitrekken waardoor de pijn nog heviger wordt in het getroffen gebied.

Aderverkalking

Dit gebeurt wanneer de bloedstroom wordt geblokkeerd door de aanwezigheid van vetten in de aders. Slagaders kunnen hierdoor verharden. Een medicamenteuze therapie kan helpen bij het verminderen van de oorzaken door arteriosclerose.

Nierkanker

De nierinfectie neemt ernstige vormen aan en de bacteriële besmetting heeft zich uitgebreid. Hierdoor zal het weefsel rond de nier volledig uitgetrokken zijn wat leidt tot hevige pijnen.

Polycystische nieren

Ook hier zorgt een uitbreiding van de nieren tot een versnelling van de pijn. Deze ziekte wordt verondersteld erfelijk te zijn. De pijn zal eerder voelbaar zijn voorin in de buikstreek in plaats van rugpijn.

Urineweginfectie

Het urine-systeem is samengesteld uit de blaas, nieren, ureter en urethra. Een urineweginfectie vindt meestal plaats wanneer nierstenen zich ontwikkelen.

Symptomen

Als de volgende symptomen worden ervaren is er een mogelijke reden dat de pijn afkomstig is uit de nieren:

  • Abnormale urinekleur
  • Bloed in de urine
  • Wanneer piercings terug pijn gaan doen in het centrale gedeelte van het lichaam
  • Misselijkheid en braken
  • Pijn bij het urineren
  • Onaangename urinegeur
  • Pijnlijke menstruatie gevolgd door koorts, verlies van eetlust, extreem gewichtsverlies en extreme pijn in de onderbuik.
  • Opvallend gekleurde zwelling van de handen, het gezicht, de voeten of een afwijking in de nagels gevolgd door vermoeidheid en een abnormale bloeddruk.

Diagnose

Zelfdiagnose van nier-gerelateerde pijn is niet aan te raden omdat het te riskant is. Wanneer de bovengenoemde symptomen worden waargenomen is het aangeraden om direct een arts te contacteren. Deze zal de gehele conditie van de patiënt zoals bloeddruk, hartslag, ademhaling en temperatuur controleren om de algemene gezondheidstoestand van de patiënt na te gaan.

Artsen zullen ook de tekenen en symptomen van een nier-gerelateerde stoornis controleren door een urinetest. Ook zal het middelste en onderste deel van de rug worden gecontroleerd op gevoelige gebieden om zo een verband te kunnen leggen met de pijnbeschrijving. De urinetest zal uitwijzen of de patiënt een voorgeschiedenis heeft van een urineweginfectie. In het algemeen zal de arts je aanraden om alternatieve procedures te gebruiken in afwachting van een volgend onderzoek.

Behandeling

  • De patiënt wordt verplicht om minstens tien glazen water per dag te drinken. Door meer water te drinken zullen schadelijke bacteriën in de urinewegen weggespoeld worden.
  • Eetgewoonten moeten worden aangepast naar een verhoogde inname van groenten en vloeistoffen. Ook bepaalde vruchten zoals sinaasappelen, watermeloenen, druiven, bosbessen en andere sappige vruchten worden aangemoedigd te nuttigen.
  • Het nemen van extra vitamine C naast het dieetprogramma zal helpen het lichaam van de patiënt te versterken en niercomplicaties te voorkomen.
  • De inname van koolzuurhoudende dranken zoals koffie, frisdrank en andere zure dranken moet worden ontmoedigd. De meeste van deze dranken bevatten schadelijke stoffen die verharding van de nieren kan veroorzaken en de kans op niersteenvorming verhogen.
  • Het gebruik van antibiotica wordt enkel aangeraden op doktersbevel. Je kunt nooit weten wanneer de nieren zijn geïnfecteerd en deze onbehandeld laten kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Daarom is het belangrijk de juiste behandeling van je arts te krijgen.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan de nieren: oorzaken en symptomen van nierpijnPijn aan de nieren: oorzaken en symptomen van nierpijnPijn aan de nieren of nierpijn verwijst naar pijn in de nierstreek. Het gaat bij pijn aan de nieren om pijn als gevolg v…
Pijn aan de nieren: wat kan het zijn?De nieren zijn twee organen met een zeer belangrijke functie in ons lichaam: Het verwijderen van afvalstoffen en overtol…
Oorzaken van bloed in urineOorzaken van bloed in urineWanneer u dit voor de eerst keer bloed in uw urine ziet, zal u misschien wel schrikken. Het komt redelijk vaak voor. Er…
Wat betekent een donkere en troebele urine?Wat betekent een donkere en troebele urine?Je kunt verbaast op kijken wanneer je een donkere of troebelere urine hebt. In de meeste gevallen zal dit het gevolg zij…
Nierstenen, hoe kom je er vanaf?Nierstenen, hoe kom je er vanaf?Nierstenen kunnen voor behoorlijk wat pijn zorgen tijdens het plassen, maar ook in het dagelijkse leven. Wanneer nierste…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Elionas2, Pixabay
  • www.e-gezondheid.be
  • Wikipedia/nier
  • Medische encyclopedie - Winkler Prins

Reageer op het artikel "Nierpijn: Locatie, diagnose en behandeling"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 16-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!