InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Herfstherinneringen voor ouderen met dementie

Herfstherinneringen voor ouderen met dementie

Herfstherinneringen voor ouderen met dementie Herinneringen ophalen aan de herfst, 'reminisceren' in vaktermen, met ouderen die een vorm van dementie hebben: digitaal en traditioneel. Het laat zich uitstekend combineren. Dennenappels fotograferen met uw digitale camera, op uw laptop of tablet zetten en in het verpleeghuis of zorgcentrum laten zien. Of via wifi You-Tube filmpjes laten zien over het najaar. Een cd draaien met 'De Herfst' van Vivaldi. Maar ook een tros 'druiven van Boskoop' op een schaal met druivenbladeren kan herinneringen triggeren, wakker maken. Waarom moderne en traditionele methodes niet combineren? Ouderen, ook degene die dementeren ten gevolge van bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer, halen graag positieve herinneringen op. Maar deze senioren kunnen ook nieuwsgierig zijn naar wat nieuwe technologieën hen te bieden hebben!

Herinneringen triggeren met mensen met dementie: waarom?

Alzheimer en andere ziekten die dementie veroorzaken, tasten het geheugen van ouderen aan. Het eerste de meest recente herinneringen. Geleidelijk aan verdwijnen uiteindelijk vrijwel alle herinneringen van mensen met dementie! Maar de herinneringen die het best bewaard blijven en het langst opgeroepen kunnen worden, zijn die aan hun jeugd en jong-volwassenheid. Welke herinneringen uit die periode kun je nog activeren? Herinneringen die verbonden zijn met sterke emoties of herinneringen aan gebeurtenissen en ervaringen die stevig zijn verankerd zijn in hun leven. Bijvoorbeeld de seizoenen: ieder jaar opnieuw die seizoenen meemaken, ieder jaar opnieuw herinneringen die vastgelegd zijn in het geheugen met beelden, geuren, geluiden, geuren, smaken en gevoelens.

En als er een seizoen sfeervol is en een appel heeft gedaan en doet op al onze zintuigen dan is het toch wel het najaar!

vruchten van het vroege najaarvruchten van het vroege najaar

Herinneringen ophalen aan de herfst

Als u met iemand die dementeert of met een groep cliënten met dementie herinneringen ophaalt aan het najaar, is het goed als u eerst met hen ophaalt wat er zo allemaal bij het seizoen 'herfst' hoort:
  • Het weer, altijd al goed voor een praatje: flinke wind, regen, grijze luchten, plensbuien en onverwacht nog een blauwe hemel met een aardig zonnetje.
  • De natuur: blad dat verkleurt en van de bomen valt, de vogeltrek, kastanjes en beukennootjes en eikels rapen en paddenstoelen zoeken.
  • Kleding: zomerkleding naar zolder, dichte schoenen kopen, sokken breien, een maillot of dikke panty aan, vast een winterjas aanschaffen?
  • Eten: druiven, sterappeltjes, walnoten; misschien kastanjes poffen? Het oogstfeest of dankdag voor het gewas in christelijke kringen
  • Activiteiten: beukennootjes zoeken, herfstvakantie op school, de slacht op de boerderij, de tuin klaar maken voor de winter? Een warme trui breien?

Uw doelgroep met Alzheimer voor de najaars-reminiscentie nader karakteriseren

Al brainstormend kunt u beter inzoomen op uw doelgroep. Want wie zijn nu die mensen met dementie die daar voor u zitten?
  • Leeftijd: Hoe oud is de jongste, hoe oud de oudste?
  • Nationaliteit: komen de mensen uit uw groep allemaal uit Nederland of heeft u ook Allochtonen in uw groep?
  • Provincie: komen uw deelnemers allemaal zo'n beetje uit dezelfde regio of provincie?
  • Stad of platteland: komen uw gesprekspartners van het platteland of uit de stad of uit het bos of van de kust?
  • Geslacht: zitten er voornamelijk vrouwen in uw groep of voornamelijk heren?
  • Opleiding: hebben de meeste ouderen voornamelijk de lagere school doorlopen of zaten ze ook op de huishoudschool, de ambachtsschool of studeerden ze aan de universiteit?
  • Werk: zitten er huisvrouwen, onderwijzers, vuilnismannen, verkopers, ambachtslieden?
Al deze elementen hebben namelijk invloed op de herinneringen die mensen bij zich dragen en die u kunt triggeren. Iemand van het platteland denkt misschien bij de herfst vooral aan de oogst. Iemand uit de stad wellicht meer aan kastanjes zoeken in het park. Dames denken bij het najaar eerder aan warme kleding en stoofpeertjes en heren meer aan auto rijden in de regen... Het kan allemaal.

Die verschillen opmerken en benadrukken kan het gesprek levendiger maken. Gemeenschappelijke herinneringen kunnen een band scheppen. Verschillende herinneringen kunnen nieuwsgierig maken.

Ambachtelijk of digitaal reminisceren?

Hoe roept u herinneringen bij uw doelgroep op. Doet u dat op meer traditionele wijze of op een moderne manier? Of combineert u beide benaderingen?

Herinneringen wakker maken op traditionele wijze

Van oudsher zijn medewerkers die activiteiten doen met ouderen met bijvoorbeeld Alzheimer nogal 'ambachtelijk' ingesteld. Activiteitenbegeleiders zijn doeners die houden van 'eerlijke' materialen. En natuurlijk er gaat niets boven wat echte natuur in huis om herinneringen mee op te roepen: zelf opgeraapte kastanjes. Een collage maken met herfstbladeren die zelf zijn opgeraapt op straat. Zelf knippen en plakken of dat met de mensen samen doen. Samen een appeltaart bakken. De geur van stoofperen met kaneel en bessensap in de huiskamer. Lekker!

Oproepen van gebeurtenissen uit het geheugen met moderne technieken

Er komen echter steeds meer ouderen in huis die al kennis hebben gemaakt met de moderne technologieën. Oudere heren die de begintijd van de personal computer mee maakten op hun werk. Zelfs dames op de dagbesteding die met hun (achter)kleinkinderen skypen... Dus waarom niet ook digitaal herinneringen ophalen? Foto's maken met uw digitale camera en ze op uw tablet laten zien. De jongere generatie onder de activiteitenbegeleiders hebben allemaal een smartphone op zak. Ouderen kunnen misschien niet allemaal zelf overweg met de smartphone, maar ze zijn er vaak al mee in aanraking geweest via hun kinderen of kleinkinderen. De ouderen van nu in het verpleeghuis herinneren zich de eerste telefoons wellicht, maar hebben ook hun kleinkinderen gezien met een smartphone. Sommige ouderen hebben zelf een e-reader of een tablet. En... eventuele verschillen kunnen een mooie aanleiding zijn om te praten over de verschillen tussen vroeger en nu, over de goede oude tijd en de jeugd van tegenwoordig. Hoe denken uw ouderen daarover?

Methodieken bij reminiscentie combineren

Waarom zouden activiteitenbegeleiders en gastvrouwen en welzijnsmedewerkers niet beide technieken hanteren? Echte herfstbladeren, onderweg naar het werk opgeraapt, en foto's van paddenstoelen op een tablet laten zien. Het gaat uiteindelijk niet om de aanpak op zich, maar op het effectief triggeren/oproepen van positieve herinneringen aan de herfst. De ambachtelijke geur van warme appeltaart is onvervangbaar maar een digitale foto van een (giftige) vliegenzwam is veiliger dan een echte in een kartonnen doos!

Een najaarswandeling door een herfstbos is door niets te vervangen, maar helaas lang niet voor iedereen haalbaar. Dan maar de 'Herfst' van Vivaldi als achtergrond bij een YouTube filmpje over de herfst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Herfstquiz of najaarsquiz bij dementie: oefen het geheugen!Herfstquiz of najaarsquiz bij dementie: oefen het geheugen!Vaak wordt in de zorg voor ouderen met dementie, aan hersengymnastiek gedaan. Geschikte onderwerpen waarover u als vrijw…
Voorlezen over de herfst bij dementie: verhalen, gedichtenVoorlezen over de herfst bij dementie: verhalen, gedichtenVoorlezen aan ouderen met dementie, een dementie die meestal een gevolg is van de ziekte van Alzheimer, kan een zinvolle…
Herinneringen ophalen / reminisceren bij dementie: Thema'sHerinneringen ophalen / reminisceren bij dementie: Thema'sHet bewust ophalen van plezierige herinneringen aan vroeger met dementerende ouderen is voor hen vaak een prettige en zi…
Reminisceren / herinneringen ophalen bij dementie: methodiekReminisceren / herinneringen ophalen bij dementie: methodiekHerinneringen triggeren met ouderen die dementie hebben, meestal door de ziekte van Alzheimer, is een zinvolle bezigheid…
Herinneringen ophalen / reminisceren bij dementie: redenenHerinneringen ophalen / reminisceren bij dementie: redenenOudere mensen die aan dementie lijden, hebben geheugenstoornissen. U ondersteunt mensen met bijvoorbeeld Alzheimer, op p…

Reageer op het artikel "Herfstherinneringen voor ouderen met dementie"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 11-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Reminiscentie
Medische informatie…
Schrijf mee!