InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > ADHD verzonnen?

ADHD verzonnen?

ADHD verzonnen? Gedragssymptomen die verband lijken te hebben met ADHD worden al sinds 1902 beschreven. Toch is het pas in 1990 met behulp van PET scans en MRI scans ook echt bewezen dat ADHD een afwijking is in de hersenen. Toch wordt de diagnose nog altijd door een psychiater of psycholoog vastgesteld, en niet onderzocht met behulp van een hersenscan. Hierdoor zijn er vaak nog steeds veel twijfels bij mensen in hoeverre ADHD echt een aandoening is, of gewoon een "verzonnen ziekte" voor een druk kind.

Symptomen van ADHD

Herkenbare symptomen van ADHD zijn aandacht tekort door concentratiegebrek, hyperactiviteit, impulsiviteit, bewegelijk en onvoorspelbaarheid. Hierdoor zijn mensen met ADHD sneller afgeleid en kunnen ze beter functioneren in een rustige omgeving. Een drukke omgeving of situaties met stress kan de symptomen verergeren. De symptomen zijn het duidelijkst aanwezig bij kinderen. Bij volwassenen worden de symptomen vaak meer onderdrukt, doordat volwassenen hebben geleerd om met de beperkingen om te kunnen gaan.

Diagnose ADHD

ADHD wordt niet op een objectieve wijze bevestigd, maar wordt aan de hand van bovenstaande symptomen herkent. Het is echter zo dat er tal van andere oorzaken kunnen zijn die leiden tot deze symptomen, zoals allergieën, infecties, blootstelling aan kwik of mangaan, epileptische aanvallen, lood of pesticiden vergiftiging, diabetes, hartkwalen, genetische aandoeningen of een hersentumor. Een psychiater kijkt vaak niet naar lichamelijke oorzaken en zal eerder de diagnose ADHD vaststellen. Het is dan ook niet gek dat de diagnose ADHD van 1989 tot 2001 vierhonderd keer vaker wordt vastgesteld. De patiënten zullen dan een psychiatrisch medicijn voorgeschreven krijgen, welke alleen schade kan aanrichten. Er bestaan nog geen lange termijn effecten van deze medicijnen,

Ritalin

Opvoeders en leerkrachten krijgen trainingen om symptomen van ADHD te herkennen en ouders hierop te wijze. Opvallend is dat deze trainingen worden verzorgt door de farmaceutische industrie. Waarschijnlijk is het doel om meer medicijnen te kunnen verkopen, zoals Ritalin. Ritalin is een bekend medicijn dat de symptomen van ADHD kan verminderen. Het bevat methylfenidaat en grijpt in op de stofwisseling van de hersenen, waar aandacht en beweging worden gecontroleerd. Ritalin behoort tot de categorie drugs en kan bijwerkingen vertonen als slaapstoornissen, angst, spanning en paniek aanvallen en verminderde groei. Ongeveer 10 miljoen kinderen krijgen wereldwijd Ritalin voorgeschreven, waarvoor ongeveer 1,8 ton Ritalin nodig is. Novartis verdient hier naar schatting 464 miljoen dollar mee.

Eisenberg

De uitvinder van ADHD, de bekroonde Amerikaanse neuroloog Eisenberg gaf kort voor zijn dood toe dat de genetische aanleg voor ADHD volledig wordt overschat en dat het een schoolvoorbeeld is voor een verzonnen ziekte. ADHD is slechts een theorie die ontwikkeld werd door Eisenberg. En er zijn meerdere psychiaters die zeggen dat ADHD een sociale constructie is. Het rechtvaardigt het gebruik van drugs voor miljoenen kinderen.

ADHD verzonnen?

Er zijn veel geruchten dat ADHD verzonnen is. Dit is niet erg waarschijnlijk, omdat zoals in de inleiding al is verteld, er wel degelijk in scans een afwijking te zien is in de hersenen. Het is wel opvallend dat deze hersenscans niet gebruikt worden bij de diagnose, maar dat dit vaak gebeurt door een psychiater of psychloog. De aanleiding voor behandeling van een psychloog is vaak een door de farmaceutische industrie getrainde opvoeder of leerkracht. Dit zou kunnen betekenen dat de farmaceutische industrie de diagnose van ADHD stimuleert om er zelf rijker van te worden. ADHD is geen dus ‘verzonnen ziekte’ maar een echte aandoening welke vaak ten onrechte gediagnosticeerd wordt.
Gerelateerde artikelen
Bijwerkingen RitalinBijwerkingen RitalinHet medicijn Ritalin wordt vaak voorgeschreven bij gedragsstoornissen, zoals ADHD. Ritalen heeft een aantal bijwerkingen…
Shoppen bij ADHD: wat is wijsheid?Shoppen bij ADHD: wat is wijsheid?Met ziekters en problemen kun je gaan 'shoppen': van de ene behandelaar naar de andere. Het is geen wonder dat ouders va…
ADHD bij kinderen behandelen met methylfenidaatADHD bij kinderen behandelen kan op diverse manieren, met en en zonder medicijnen. Er zijn diverse ADHD medicijnen die A…
ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?Het RED-dieet is een eliminatiedieet wat een gunstig invloed schijnt te hebben op kinderen die de diagnose ADHD kregen o…
Bronnen en referenties
  • http://vanbaardwijk.com/dossiers/adhd-toch-geen-verzonnen-ziekte/, bezocht op 18-10-2014
  • http://www.gewoon-nieuws.nl/2013/09/psychiater-geeft-op-stefbed-toe-dat-adhd-een-verzonnen-ziekte-is-2/, bezocht op 18-10-2014
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/ADHD, bezocht op 18-10-2014
  • http://weeswaakzaam.com/ritalin-hoe-de-farmaceutische-industrie-onze-kinderen-met-opzet-vernield/, bezocht op 18-10-2014

Reageer op het artikel "ADHD verzonnen?"

Infoteur: Mrst
Laatste update: 26-07-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!