InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Medicijn tegen MRSA bacterie ontwikkeld

Medicijn tegen MRSA bacterie ontwikkeld

Medicijn tegen MRSA bacterie ontwikkeld Het Wageningse bedrijf Micreos is er in 2018 in geslaagd een medicijn te ontwikkelen die de MSRA bacterie te lijf kan gaan en de bacterie volledig kan bestrijden. Tot nu toe was de MRSA bacterie zeer berucht in ziekenhuizen omdat deze bacterie resistent bleek te zijn tegen allerlei gangbare soorten van antibiotica. Met de ontwikkeling van het nieuwe medicijn is het nu mogelijk deze bacterie aan te pakken. Meer en meer komt deze bacterie ook buiten de ziekenhuizen voor. Het medicijn is daarom ook wereldnieuws.

MRSA bacterie

Meticilline Resistente Staphylococcus Aureus oftewel de MRSA bacterie is een resistente bacterie, die ongevoelig is voor diverse soorten antibiotica. Om die reden is het dan ook een zeer gevaarlijke bacterie om te krijgen. Deze bacterie wordt meestal overgedragen van mens op mens, maar is ook aanwezig in de omgeving van de patiënten. Hij is dan te vinden in allerlei stoffen bekledingen zoals beddegoed, gordijnen en vloerbedekking. Maar ook op metalen en plastic voorwerpen kan de bacterie zich hechten. Daardoor kunnen heel snel nieuwe besmettingen ontstaan. De MSRA bacterie is vooral gevaarlijk voor mensen met een verminderde weerstand, zoals bijvoorbeeld in een ziekenhuis of een verpleeghuis. De daarbij optredende infecties kunnen zich immers via de bloedsomloop gemakkelijk uitbreiden naar meerdere organen. Deze bacterie kan weliswaar soms een halt worden toegeroepen door het giftige antibioticum vancomycine, wat echter bijwerkingen kent. Bij gezonde mensen kan de huidbacterie voorkomen als Staphylococcus Aureus zonder dat deze mensen daar last van hebben.

Schoonmaken

Bijna de enige bestaande aanpak tot nu toe om de MSRA bacterie te weren is het goed schoonmaken in instellingen zoals ziekenhuizen en verpleeghuizen. Er wordt dan onder andere verneveld met waterstofperoxide. Ook wordt geprobeerd met desinfecterende zeep en speciale zalf de bacterie van de huid en slijmvliezen te verwijderen. Daarnaast wordt getracht de besmetting met goede voeding en voldoende rust te bestrijden.

Quarantaine en antibiotica

Mocht de MSRA bacterie toch ergens worden aangetroffen, dan is behalve grondige schoonmaak, quarantaine vaak een andere maatregel om verspreiding van de bacterie tegen te gaan. Vancomycine was tot dan toe de enige antibiotica die de bacterie soms goed kon aanpakken. Maar aan deze antibiotica kleven wel een aantal nadelen. Het is nogal duur en kent het bijwerkingen, doordat het ook de goede bacteriën aanpakt.

Nieuw medicijn

Het nieuwe medicijn dat Micreos ontwikkeld heeft is een enzym genaamd Staphefect XDR.300. Voor de ontwikkeling van het medicijn heeft Micreos eerst gekeken hoe een virus de MSRA bacterie aanpakt. Het enzym dat een virus hiervoor gebruikt is door hen vervolgens op een natuurlijke basis nagemaakt. Het desbetreffende enzym is een eiwit dat de bacterie kan doorboren en zo uitschakelen en vernietigen. Het enzym zit nu verwerkt in een zalf. Binnen een aantal jaren hoopt het bedrijf het geneesmiddel ook per injectie of in de vorm van pillen aan te kunnen bieden. Of dit haalbaar is in een paar jaar tijd is nog de vraag. Resistentie tegen dit middel is volgens het bedrijf bijna niet mogelijk. Als de bacterie het vermogen zou hebben resistent te worden tegen Staphefect, dan had de bacterie dat al lang gedaan, aldus Micreos. Nog een ander voordeel van het middel is dat het alleen de MSRA bacterie vernietigd, het laat andere goede bacteriën intact.

De zalf wordt al sinds 2012 (toen Gladskin genoemd) gebruikt voor mensen met huidaandoeningen gepaard gaande met ontstekingen, zoals eczeem en rosacea. Micreos noemt een tevredenheidspercentage van ruim 80% onder de gebruikters van deze zalf voor huidproblemen.
Gerelateerde artikelen
MRSA-bacterie muteert razendsnelMRSA-bacterie muteert razendsnelDe MRSA-bacterie die resistent is voor antibiotica verspreidt zich in een steeds groter tempo over de wereld. Bovendien…
Besmetting MRSA of ziekenhuisbacterieMRSA komt geregeld voor in Europese ziekenhuizen en rusthuizen. Deze komt vaker voor dan voorheen en kan levensbedreigen…
Ziekenhuisopname in het buitenlandLange wachtlijsten voor opname in een Nederlands ziekenhuis leiden niet alleen tot wachtlijstbemiddeling door de zorgver…
Superbacterie NDM-1. Wat is dat?Superbacterie NDM-1. Wat is dat?Superbacterie is de verzamelnaam voor alle bacteriën die immuun zijn tegen (vrijwel) alle soorten antibiotica. Deze bact…
MRSA-virus is dodelijk, maar koper helptMRSA-virus is dodelijk, maar koper helptEen nieuwe variant van de ziekenhuisbacterie verspreidt zich in een gestaag tempo over Europa. Het gaat om een mutatie v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.lvtpr.nl/newsroom/micreos-lanceert-nieuwe-technologie-tegen-multi-resistente-ziekenhuisbacterie-mrsa

Reageer op het artikel "Medicijn tegen MRSA bacterie ontwikkeld"

Reacties

Dennis, 17-01-2018 09:11 #2
Goedemiddag,
Ik heb last van steenpuisten die telkens terugkomen. Ik besmet hierdoor meerdere plekken om mijn lichaam. Het start bij de buik en komt uiteindelijk in mijn baardstreek terecht. Wat kan ik het best gebruiken?

Andries Greiner, 08-08-2015 14:55 #1
Waar is de creme te verkrijgen? Hoe heet het? Reactie infoteur, 08-08-2015
Zoals in het artikel ook staat heet het product Gladskin. Het bestaat in 4 verschillende varianten. Voor rosacea, voor eczeem, voor acne en voor huidirritaties. Op internet zijn via google meerdere verkoopadressen te vinden.

Infoteur: Zonne
Laatste update: 29-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!