InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > VRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandeling

VRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandeling

VRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandeling In oktober 2013 maakte het Máxima Medisch Centrum (MMC) in Veldhoven bekend dat het op zijn vier verpleegafdelingen genoodzaakt is een tijdelijke opnamestop in te lassen, vanwege de aanwezigheid van de multiresistente VRE-bacterie. Wat is dit voor bacterie, kun je VRE aan bepaalde symptomen of klachten herkennen, is de VRE-bacterie gevaarlijk en hoe verspreidt deze VRE-bacterie zich?

VRE-bacterie

Wat is een VRE-bacterie?

VRE is een afkorting wat staat voor Vancomycine Resistente Enterokok. Het betreft een zogenaamde multiresistente enterokok. Multiresistent betekent dat deze bacterie ongevoelig (= resistent) is voor de gangbare antibiotica. Enterokokken zijn bacteriën die voorkomen in het maag-darmstelsel van mens (en dier), zonder dat je hier iets van merkt. Ze zijn weinig virulent, dat wil zeggen dat ze een laag ziekmakend vermogen hebben. Dit in tegenstelling tot andere micro-organismen.

Gezonde mensen

De bacterie is (voor gezonde mensen) weinig ziekmakend. Wel kan deze bacterie bij ernstig zieke mensen soms een ontsteking geven. Vooral in een ziekenhuisomgeving is de kans op infecties in verhoogde mate aanwezig. Dat komt doordat in een dergelijke omgeving een selectie ontstaat van resistente bacteriën als gevolg van gebruik van antibiotica. Daar komt bij dat de afweer van een patiënt is verstoord door ernstig onderliggend lijden of als gevolg van de behandeling; er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een operatiewond.

MRSA-bacterie / Bron: NIAID NIH, Wikimedia Commons (Publiek domein)MRSA-bacterie / Bron: NIAID NIH, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Ziekenhuisbacterie
De VRE-bacterie wordt ook wel een 'ziekenhuisbacterie' genoemd. Dit is in feite een verzamelnaam voor bacteriën die infecties kunnen geven bij ziekenhuispatiënten. Een meer bekende ziekenhuisbacterie is de MRSA. Anno 2013 kampen een aantal ziekenhuizen in Zuid-Holland en in Noord- en Oost-Nederland met een VRE-verspreiding.

Wat zijn de klachten en symptomen?

Normaal gesproken hebben gezonde mensen die drager zijn van de VRE-bacterie geen klachten. Wel kan deze bacterie bij ernstig zieke en bedlegerige patiënten in het ziekenhuis infecties veroorzaken. Het gebeurt echter zelden dat de bacterie ernstige infecties veroorzaakt. Het probleem schuilt in de resistentie van de bacterie. De VRE-bacterie is ongevoelig voor veel soorten antibiotica, waardoor gangbare antibiotica niet goed werken en deze lastpak dan ook alleen te behandelen is met speciale antibiotica.

Hoe kun je de VRE-bacterie krijgen?

De VRE-bacterie is een darmbacterie die overgedragen kan worden via contact met de ontlasting of besmette voorwerpen, zoals een deurkruk, een toetsenbord, telefoontoestel, afstandbediening of de toiletbril. De bacterie verplaatst zich niet door de lucht. Door naleving van adequate hygiënemaatregelen kan overdracht van de bacterie voorkomen worden. Het is raadzaam dat je na ieder toiletbezoek grondig je handen wast.

Welke risico's zijn verbonden aan een uitbraak met de VRE-bacterie?

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn er twee problemen te identificeren:
  1. Ernstig zieke ziekenhuispatienten die deze bacterie krijgen kunnen nog zieker worden. In de praktijk gebeurt dit volgens het RIVM slechts zelden.
  2. Er is tevens een kleine kans dat de VRE-bacterie de ongevoeligheid voor het antibioticum vancomycine (het antobioticum dat standaard gegeven wordt) overdraagt op andere bacteriën. Er zijn verschillende ziekenhuisbacteriën die alleen te behandelen zijn met vancomycine, zoals de eerder genoemde MRSA-bacterie. Wanneer deze boosdoener ook ongevoelig wordt voor vancomycine en een ernstig zieke patiënt besmet, dan moet men uitwijken naar middelen die meer bijwerkingen hebben of waar minder klinische ervaring mee is, aldus het RIVM.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EHEC-bacterie: darmbacterieEHEC-bacterie: darmbacterieDe EHEC-bacterie is een darmbacterie die over het algemeen voor lichte klachten zorgt. In sommige gevallen kunnen de kla…
Wat is Q koortsQ-koorts komt voornamelijk voor in het Zuiden van Nederland. Mensen kunnen via dieren besmet raken met deze bacterie. Me…
Q-koorts: longontstekingQ-koorts: longontstekingQ-koorts is een ziekte die de laatste jaren steeds vaker opduikt. Vooral in het zuiden van Nederland komt Q-koorts relat…
Ziekenhuisopname in het buitenlandLange wachtlijsten voor opname in een Nederlands ziekenhuis leiden niet alleen tot wachtlijstbemiddeling door de zorgver…
EHEC een levensbedreigende bacterienieuws uitgelichtEHEC een levensbedreigende bacterieDe EHEC-bacterie dankt zijn naam aan dr. Theodor Escherich hij is de naamgever van de Escherichia coli afgekort tot E co…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/daizuoxin
  • http://medischcontact.artsennet.nl
  • www.antoniusziekenhuis.nl
  • www.cwz.nl
  • www.rivm.nl
  • Afbeelding bron 1: NIAID NIH, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "VRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandeling"

Reacties

Yvonne Lommen, 23-03-2016 21:13 #3
Help na een foute diagnose en bestraling is mijn man 4 dagen later aan een hemangiopericytoom geopereerd nabij de C3. Na 10 dagen kreeg hij hersenvlies ontsteking die ruim tien dagen behandeld werd met vancomycine en er werd een drain in de rug aan gebracht. Daarna ging het goed fout. Eerst een delier toen koorts met hoge pieken uitslag over het gehele lichaam en slechte urine productie. Dit duurt al 14 dagen ruim. De koorts is gezakt meer niet. Met de dag wordt mijn man zieker alle kweeks foto's en testen brengen geen duidelijkheid. De artsen weten het niet meer. Al ruim een maand is mijn man vre positief. Kan dit de oorzaak zijn? Al 6 soorten antibiotica niks helpt en hij gaat steeds meer achter uit. Wie kan helpen?

A. Tulp, 08-05-2015 09:22 #2
Midden april 2015 is mijn vrouw geopereerd in het Albert Schweitzerziekenhuis in Dordrecht. Toen ze weer thuis was, kreeg zij per telefoon bericht dat op haar afdeling waar zij gelegen had sprake was van een VRE-bacterie. Het ziekenhuis zou materiaal zenden dat weer teruggestuurd moest worden. Na een week was er nog niets gestuurd. Na opbellen hierover werd beloofd dat er snel iets zou worden opgestuurd. Tot heden, 8 mei 2015 hebben we nog niks ontvangen. Ik vind dit te laken. A.T. Reactie infoteur, 19-05-2015
U kunt uw onvrede bespreken met degene die daar volgens u verantwoordelijk voor is. Dit is de snelste manier waarop de oorzaak van uw onvrede kan worden weggenomen. Als u hierover echter niet tevreden bent, of uw onvrede liever eerst met iemand anders bespreekt, kunt u contact opnemen met de klachtenbemiddelaar van het Albert Schweitzerziekenhuis. Zij geeft u informatie en advies over de mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Meer informatie staat hier vermeld: http://goo.gl/YbwBSK

Kimberley Pex, 18-12-2014 11:44 #1
Al n paar keer ben ik getest op de VRE. Negatief. Door mijn IBD ben ik vaak ziek, en héél vaak in ziekenhuizen gelegen. Als ik vraag aan verpleging of telefonisch aan ziekenhuismedewerksters wat de symptomen zijn, wordt me standaard verteld dat bijna iedereen de VRE bacterie draagt en dat er niks kan gebeuren, alleen bij doodzieke mensen, JA ik was ook vaak doodziek, maar zonder VRE. Waarom dan deze heisa? Ik vind dat er véél te weinig voorgelicht wordt. Ook de preventieve maatregelen zijn er niet in de meeste ziekenhuizen. Ik weet dat in t CWZ in Nijmegen, als een van de weinige ziekenhuizen, dagelijks de toiletten en sanitair met chloor worden gepoetst; hét middel tegen alle ziekenhuisbacteriën! Waarom dan niet in ieder ziekenhuis?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Infectieziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!