InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedneus bij verkoudheid

Bloedneus bij verkoudheid

Bloedneus bij verkoudheid Verkoudheid gaat gepaard met een verstopte neus, een loopneus of snot uit de neus, een vol gevoel in het hoofd en soms lichte koorts. Maar ook kan er en bloedneus ontstaan. Vaak is dit het gevolg van te hard snuiten of neuspeuteren. Het neusslijmvlies is tijdens een verkoudheid ontstoken en geïrriteerd. Dat maakt het kwetsbaarder. Zowel volwassenen als kinderen kunnen last hebben van een bloedneus. Deze is vaak gemakkelijk te behandelen.

Waardoor ontstaat een verkoudheid?

Iedereen is wel eens verkouden. Kinderen zijn het vaker dan volwassenen, omdat bij hun de afweer nog vrij laag is. Het lichamelijke immuunsysteem is in de meeste gevallen in staat een verkoudheid goed te bestrijden.

Een verkoudheid ontstaat door een virus. Een virus is een klein organisme dat zich voortplant via gastheercellen. Het heeft ook geen eigen stofwisseling en is volledig afhankelijk van de gastheercel. Virussen zijn in staat zich snel te veranderen of aan te passen. Hierdoor bestaan er duizenden verschillende virussen. Het virus dat een verkoudheid veroorzaakt noemen we ook wel het verkoudheidsvirus.

Symptomen

Een verkoudheid is vaak direct herkenbaar. De neus is verstopt, er is vaak sprake van een snotneus of loopneus en de smaak en geur kan tijdelijk minder zijn of zelfs helemaal weg. Daarnaast kan er een vol gevoel in het hoofd ontstaan. Soms doen de ogen, de oren of de keel pijn. Hoesten en niezen zijn bijkomende verschijnselen. Wanneer verkoudheid gepaard gaat met griep dan ontstaat er soms hogekoorts.

Het verschil tussen verkoudheid en griep zit hem in de verschijnselen. Griep wordt ook wel influenza genoemd en wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Bij een griep komen weliswaar de zelfde symptomen voor als bij een verkoudheid, maar ontstaat er ook een gevoel van slapte, ziek voelen, lusteloosheid, soms hoge koorts en spierpijn en hoofdpijn. Iets dat bij een (zware) verkoudheid niet voorkomt.

Een bloedneus

Bij een verkoudheid kan ook een bloedneus ontstaan. Vooral in de wintermaanden komt dit vaker voor. Door de verkoudheid raakt het slijmvlies ontstoken en geïrriteerd. Hierdoor droogt het slijmvlies uit. Er ontstaan dan gemakkelijk korsten in de neus. Wanneer deze los gekrabd worden zal het slijmvlies soms beschadigd raken Dit heeft een bloeding als gevolg.

Ook te hard snuiten kan een neusbloeding veroorzaken. Er kan een klein adertje springen, waardoor het bloed de neus in loopt. In een aantal gevallen loopt het bloed direct de keel in. Er is dan sprake van een metaalachtige smaak in de mond. Ook kan de bloeding zich ophopen, waardoor er een bloedkorstje in de neus ontstaat. Dit korstje komt los door neuspeuteren of door hard snuiten.

Mensen die medicijnen gebruiken tijdens een verkoudheid zullen in de meeste gevallen kiezen voor een neusspray. Het gebruik van deze spray kan het slijmvlies beschadigen of irriteren. Ook dit kan een bloeding als gevolg hebben. Vaak zit er dan wat bloed aan het tuitje van de spray of ontstaat er een kleine bloeding tijdens het snuiten.

Is een bloedneus ernstig?

Wanneer een bloedneus ontstaat naar aanleiding van een verkoudheid is er geen reden tot ongerustheid. Vaak helpt het om minder hard te snuiten, niet in de neus te peuteren en voorzichtig om te gaan met medicijnen. Een bloedneus s te stoppen door de neus onder het harde gedeelte gedurende tien minuten dicht te knijpen. Liggen is niet aan te raden omdat het bloed dan sneller de keel inloopt. Wanneer een bloedneus regelmatig terugkeert of niet te stoppen is, kan een bezoek aan de arts zinvol zijn. Deze zal bekijken wat de oorzaak is.

Behandeling

Een bloedneus door een verkoudheid hoeft niet behandeld te worden. Soms kan het helpen een prop watten in de neus te duwen, waardoor het bloeden snel stopt. Het bloed zal een korstje in de neus vormen. Het is aan te raden de neus niet direct te gaan snuiten omdat het korstje dan weer loslaat. Hierdoor kan de neus opnieuw gaan bloeden.

Een regelmatig terugkerende bloedneus kan door een arts bekeken worden. Soms zal deze het medicijngebruik aanpassen of instructies geven met betrekking tot de neus snuiten en schoonhouden. Ook kan de arts een neuszalf voorschrijven waardoor het bloeden verminderd. Een kapot bloedvaatje kan door de KNO-arts dicht gebrand worden. Hiertoe wordt eerst het neusslijmvlies verdoofd met behulp van watjes gedrenkt in een verdovende vloeistof.

Kinderen met een bloedneus

Ook kinderen kunnen tijdens een verkoudheid een bloedneus krijgen. Vaak is dit te merken na het snuiten. Kinderen peuteren vaker in de neus, waardoor het neusslijmvlies beschadigd raakt. Ook met vieze vingers in de neus peuteren kan een oorzaak zijn. Hierdoor ontstaat er soms een infectie. Voor een klein kind kan het schrikken zijn wanneer er bloed uit de neus komt, of wanneer een bebloede vinger uit de neus wordt gehaald. Het kind dient gerust gesteld te worden. Daarnaast is het zinvol de bloeding te stelpen door het kind te laten zitten en de neus gedurende tien minuten dicht te knijpen.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een bloedneusIedereen heeft wel een bloedneus, maar weinigen raadplegen hier een dokter voor. Als het om een moeilijk te stelpen bloe…
Oorzaken van bloedneusOorzaken van bloedneusVeel mensen hebben weleens last van een bloedneus. Het is een vrij normaal fenomeen. Er zijn een aantal redenen waarom u…
Een bloedneus stelpenEr is geen reden tot paniek wanneer men last heeft van een bloedneus want is vrij onschuldig en stopt na een aantal minu…
Spontane bloedneusSpontane bloedneusEen bloedneus maakt iedereen wel eens mee. Vooral kinderen hebben hier eerder last van. Een bloedneus zonder aanwijsbare…
Een bloedneus, hoe te handelenIedereen in zijn leven krijgt wel eens te maken met een bloedneus. Of het nou van je zelf is of van een ander, kan het h…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/bloedneus/item32325
  • http://www.gezondheidsnet.nl/griep-en-verkoudheid/verkouden-of-echt-griep

Reageer op het artikel "Bloedneus bij verkoudheid"

Reactie

Rick Dijkstra, 19-04-2017 21:01 #1
Mijn vriendin heeft vaak last van een bloedneus maar meestal blijft dat daar bij. Ze heeft de bloedvaten van haar neus laten dicht branden. Laatst had ze een bloed neus maar daar bleef het niet bij, ze werd erg licht in haar hoofd en kreeg veel pijn in haar pink en trok daarna naar de andere vingers.

Zou iemand misschien weten hoe dat komt/ wat dat is en of het erg is? Alvast bedankt voor de reactie.

Grt Rick Dijkstra.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 21-01-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!