Lepra blijft slachtoffers eisen, maar is te genezen

Lepra blijft slachtoffers eisen, maar is te genezen In onze moderne wereld waar zoveel technische en medische kennis aanwezig is blijft er toch een ziekte die hardnekkig is en op diverse plaatsen in de wereld nog veel slachtoffers maakt. Dit is lepra of melaatsheid. Zelfs in Nederland komt de ziekte soms voor. Het aantal besmettingen is de laatste jaren wel sterk gedaald maar er waren wereldwijd in 2019 nog 215.000 mensen met de ziekte lepra. Ieder jaar krijgen rond de 18000 kinderen te maken met de ziekte lepra. De WHO heeft hoop dat in 2020 de wereld lepravrij zal zijn.

Lepra is een ziekte die wordt veroorzaakt door bacterie

Lepra is een ernstige chronische infectieziekte die veroorzaakt wordt door de leprabacterie. Deze bacterie verspreiden mensen onderling door hoesten en niezen. Maar ook besmetting via een open wond is mogelijk. De bacterie lijkt enigszins op TBC en er kan dan ook verwarring ontstaan. De incubatietijd is lang en kan wel zeven jaar duren. Het spreekt voor zich dat men gedurende die tijd veel mensen in de omgeving kan besmetten zonder dat dit opgemerkt wordt. Langzaam worden de zenuwen aangetast en er zal gevoelloosheid ontstaan in de ledematen. Ook de huid kan kapot gaan en als gevolg van ontstekingen kan bijvoorbeeld de neus worden aangetast en zelfs gedeeltelijk verdwijnen. De bacterie werd ontdekt door Hansen en wordt dan ook wel de Hansen- bacterie genoemd. In 2015 werd wereldwijd bij 215.000 mensen lepra vastgesteld. Men verwacht echter dat het totale aantal veel hoger ligt aangezien de ziekte vaak erg laat wordt vastgesteld. Ieder jaar krijgen nog rond de 18000 kinderen te maken met de ziekte Lepra.

Gebieden waar Lepra slachtoffers voorkomen

Lepra komt voornamelijk in de tropen voor maar omdat mensen steeds meer reizen kunnen zij besmet raken en de ziekte meenemen. Over het algemeen hoeft men echter niet bang te zijn voor besmetting omdat steeds meer mensen een goede conditie hebben en veel weerstand. Het zijn vooral de mensen in ontwikkelingslanden die een minder goede conditie hebben als gevolg van armoede en sneller getroffen worden.
Vanuit Nederland wordt hulp geboden door de leprastichting. Er wordt in de landen waar men hulp kan bieden samen gewerkt met plaatselijke organisaties. De landen waar de lepra stichting actief is zijn o.a.:
  • Madagaskar
  • Brazilië
  • Indonesië
  • Cambodja
  • China
  • India
  • Laos
  • Mozambique
  • Nepal
  • Myanmar
  • Nigeria
  • Sri Lanka
  • Suriname

Lepra ziekenhuis in Spanje

In het binnenland van Spanje in de omgeving van Denia ligt een Spaans lepraziekenhuis waar nog 64 personen wonen die Lepra hebben. Het ziekenhuis is door een muur van de buitenwereld afgesloten en bestaat uit 35 gebouwen. De naam van het ziekenhuis is; Sanatorio San Fransisco de Borja.

Hoe herken je een leprapatiënt

Lepra kennen we in twee vormen. De tuberculoïde vorm die niet besmettelijk is en de lepromateuze vorm die wel besmettelijk is. Lepra is tegenwoordig alleen besmettelijk als ze niet behandeld wordt en al ernstige vormen heeft aangenomen. Lepra kan de volgende aandoeningen veroorzaken:
  • Blindheid
  • Verminkingen
  • Misvormingen
  • Verlammingen
  • Sociale uitsluiting

Sociale uitsluiting

Nog steeds bestaat sociale uitsluiting. Mensen zijn bang besmet te raken en daarom worden mensen met lepra buiten de gemeenschap geplaatst. Vroeger gebeurde dit in extreme vorm zoals in kolonies. In dit verband is het eiland Spinalonga bekend. Dit eiland wat gelegen is ten noordoosten van Kreta was vanaf 1902 tot 1957 een gemeenschap waar alléén lepra-patiënten woonden. In Brazilië werden mensen eveneens in kolonie's geplaatst. Werden er kinderen geboren dan moesten deze meteen worden afgestaan voor adoptie. Dit was bij wet geregeld. We kunnen ons nauwelijks voorstellen hoeveel leed deze ziekte met alle gevolgen in vroegere tijden heeft gebracht. Mensen werden verbannen voor hun hele leven want genezing was lange tijd niet mogelijk. De angst voor besmetting was groot. Al in de bijbel werd gesproken over melaatsen. Ook in Nederland waren in vroeger jaren lepra kolonies o.a. in Apeldoorn.

Het Eiland Spinalonga

In haar roman Het eiland beschrijft Victoria Hislop op heel indringende wijze hoe het dagelijkse leven op het eiland Spinalonga verliep. De hoofdpersoon gaat in de geschiedenis terug naar het leven van haar moeder die een geheim met zich meedraagt. Zij verbleef op Spinalonga. Het boek dateert van 2005 en is uitgegeven door Meulenhoff B.V. ISBN10-9022556484.

Belangrijke personen die de leprapatiënten geholpen hebben

Peerke Donders leefde van 1809 tot 1887. Hij was missionaris in Suriname en heeft altijd gewerkt voor de melaatsen. Ook Pater Damiaan, geboren in 1840 en stierf in 1889. die in 2009 door de R.K. kerk heilig werd verklaard heeft zijn leven gewijd aan de verbetering van de omstandigheden van de leprapatiënten. Hij deed dit op het eiland Molokai in de stille oceaan. Pater Damiaan kreeg zelf ook lepra.

Wereld lepra dag

Ieder jaar wordt op de laatste zondag van januari de Wereld lepra dag georganiseerd. Deze dag werd ingesteld in 1954. Op deze dag wordt er wereldwijd extra aandacht gegeven aan de bestrijding van deze ziekte.

Genezen is mogelijk

Als de diagnose lepra wordt vastgesteld dan zal men zo snel mogelijk starten met de behandeling. Lepra kan volledig genezen mits de zenuwen niet zijn aangetast. De behandeling geschiedt met antibiotica. Een kuur duurt tussen de 6 en 12 maanden en al snel vormt de patiënt geen besmettingsgevaar meer voor anderen. De antibiotica kan de leprabacterie doden en zorgt dat de bacterie niet kan groeien. Voldoende weerstand is hierbij belangrijk. Lepra komt dan ook vooral voor in landen waar mensen een minder goede weerstand hebben, denk daarbij aan ontwikkelingslanden. De Wereld Gezondheidsorganisatie heeft als doelstelling om in 2020 al in een lepravrije wereld te kunnen leven.
Gerelateerde artikelen
Lepra in Nederland: zo'n 400 mensen in Nederland met lepraIn Nederland zijn zon dikke 400 leprapatiënten. Bijna niemand in hun omgeving weet dat ze aan de ziekte lijden, omdat v…
Lepra of de ziekte van HansenLepra of de ziekte van HansenLepra, een ziekte die we alleen kennen van de media. Het komt toch niet meer voor in Europa? Maar toch krijgen jaarlijks…
Lepra: melaatsheidLepra is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door een bacil genaamd Mycobacterium leprae. Lepra werd ook aang…
Spinalonga, een indrukwekkende excursie op KretaMocht u ooit op Kreta komen dan is dit eiland zeer zeker de moeite van het bezoeken waard. Dit kleine eiland van 200 bij…

Eerste hulp (EHBO) bij flauwvallenEerste hulp (EHBO) bij flauwvallenIn de meeste gevallen is flauwvallen ongevaarlijk. De aandoening wordt wel eens verward met shock, hoewel er duidelijke…
Actinische cheilose: symptomen, oorzaak en behandelingActinische cheilose: symptomen, oorzaak en behandelingActinische cheilose, ook wel aangeduid met de termen actinische cheilitis, cheilitis actinica of cheilitis solaris, duid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Braunecker, Pixabay
  • https://www.leprastichting.nl/wat-doen-we/wetenschappelijk-onderzoek/evaluatie-onderzoeksprojecten
  • http://www.damiaanactie.be/3-ziektes-14-landen
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Lepra.aspx?mId=10701&rId=244
  • http://www.damiaandorp.be/nl_paspoort_03_01a.php
  • http://www.worldsbestnews.nl/is-meest-gehate-ziekte-wereld-en-we-strijd-ertegen-aan-winnen/

Reageer op het artikel "Lepra blijft slachtoffers eisen, maar is te genezen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-01-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!