InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dyslexie en toch mooie carrière

Dyslexie en toch mooie carrière

Dyslexie en toch mooie carrière Voor velen is lezen en schrijven een dagelijkse bezigheid die geen problemen oplevert. Maar dat geldt niet voor iedereen. Voor een dyslecticus gaat die vlieger niet op want die heeft moeite met lezen en schrijven en ook met spellen wat dyslexie of ook wel woordblindheid wordt genoemd. Hoewel vervelend is het geen handicap die een mooie carrière in de weg hoeft te staan. Zelfs de uitvinder van de gloeilamp Thomas Edison en schrijfster Agatha Christie waren dyslectisch. Maar er bestaat ook hulp zoals dat bijvoorbeeld gegeven kan worden door de IWAL instituten.

Ontdekking dyslexie door arts

Dyslexie is eigenlijk pas goed ontdekt toen tegen het einde van de negentiende eeuw nagenoeg alle kinderen naar school gingen en goed onderwijs kregen. Maar een aantal kinderen lukte het maar moeilijk om lezen en spellen onder de knie te krijgen. Over de eerste ontdekking en beschrijving van dyslexie bestaan verschillende geschiedkundige verklaringen.

Rudolf Berlin

In 1887 werd de term Wortblindheit bedacht door de Duitse arts Rudolf Berlin die het verschijnsel dyslexie beschreef in zijn boek Eine besondere Art der Wortblindheit. Hij zocht de oorzaak van dyslexie in de linker hersenhelft.

Arts Morgan

Dyslexie zou in 1898 door de Engelse arts Morgan zijn onderzocht. Aanvankelijk dacht de arts dat een leerling die hij onderzocht een oogafwijking had maar het bleek later dyslexie te zijn.

Leidse arts

Ook een Nederlandse arts uit Leiden dacht in het begin van de twintigste eeuw dat dyslexie een visueel probleem was en schreef daar in 1903 over.

Lezen, spellen en schrijven

Bij dyslexie gaat lezen, spellen en schrijven moeilijker met gevolg dat een leerling op de basisschool op die gebieden een achterstand kan oplopen die in vergelijking met andere leerlingen twee jaar kan bedragen. Naar schatting is een op de twintig basisschoolleerlingen en dat zijn voor het overgrote deel jongens met daarbij veel linkshandigen. Er bestaan sterke aanwijzingen dat dyslexie erfelijk is met een kans van vijftig procent van vader op zoon.

Samenwerking hersendelen

Dyslexie heeft overigens niets met domheid te maken. Onderzoekers denken dat het in de hersenen van dyslectici fout gaat. Bij alles wat iemand doet treedt een bepaald deel van de hersenen in werking. Zo is er ook een taalgebied maar bij het lezen en spellen komen meer gebieden in actie. Bij dyslectici gaat die samenwerking niet goed volgens sommige wetenschappers. Maar anderen menen dat er andere problemen zijn die met de hersenen te maken hebben. Wat de ogen zien zou niet goed opgevangen worden door de hersenen.

Dyslexie bij volwassenen

Hoewel dyslexie vooral bij kinderen en jeugdigen tijdens hun schoolopleiding wordt onderkend heeft ook een groot aantal volwassenen die dyslectisch zijn problemen in hun leefomgeving zoals op het werk. Dikwijls schamen zij zich voor het probleem en proberen het weg te moffelen. Ook hebben ze vaak trucs geleerd om hun dyslexie niet te laten opvallen. Daar komt bij dat vroeger dyslexie werd gekoppeld aan minder goed kunnen leren met gevolg dat vaak lagere opleidingen zijn gevolgd. In de werksfeer kunnen zich, afhankelijk van het soort werk, problemen voordoen met betrekking tot:
  • Begrijpend lezen
  • Interpreteren van instructies
  • Slecht aantekeningen maken
  • Spellingsproblementreden
  • Traag lezen

Na hulp bij dyslexie toch mooie carrière

Zoals voor veel problemen bestaan er echter voor dyslexie ook hulporganisaties zoals de IWAL instituten voor dyslexie met vestigingen over het hele land. Zij kunnen zowel aan jongeren als ouderen hulp bieden. De instituten hebben deskundigen in dienst van verschillende specialismen zoals:
  • psychologen
  • logopedisten
  • taalkundigen
  • (ortho-)pedagogen
De IWAL instituten zijn door hun werkwijze altijd op de hoogte van de laatste wetenschappelijke inzichten en kunnen daardoor die hulp bieden die iemand nodig heeft waardoor een mooie carrière zeker tot de mogelijkheden behoort.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De dyslexiebril als oplossing voor dit leesprobleemDe dyslexiebril als oplossing voor dit leesprobleemIn de huidige samenleving is lezen en schrijven onmisbaar en worden we praktisch de hele dag met geschreven taal geconfr…
Dyslexie symptomenDyslexie symptomenHoewel er steeds meer bewijzen worden gevonden van erfelijke en niet-erfelijke oorzaken van dyslexie. Voor ouders is het…
Dyslexie; wat moet ik doen?Letterlijk betekent dyslexie; Moeite hebben met leren lezen. Zo’n 5 tot 10 procent van de bevolking blijkt in meerdere o…
Dyslexie soortenDyslexie soortenDyslexie is een leesstoornis welke frequent voorkomt. Mensen met dyslexie hebben problemen bij het lezen en dikwijls ook…
Wat is dyslexieWat is dyslexieVeel kinderen hebben soms moeite met lezen en schrijven. Als dit steeds erger wordt, of soms op het ene moment wel en op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3dman eu, Pixabay
  • http://spreekbeurten.info/dyslexie.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyslexie
  • http://rudolfberlin.org/
  • http://www.iwal.nl/volwassenen/

Reageer op het artikel "Dyslexie en toch mooie carrière"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 17-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Taalproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!