InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De dyslexiebril als oplossing voor dit leesprobleem

De dyslexiebril als oplossing voor dit leesprobleem

De dyslexiebril als oplossing voor dit leesprobleem In de huidige samenleving is lezen en schrijven onmisbaar en worden we praktisch de hele dag met geschreven taal geconfronteerd. Mensen die lijden aan dylexie hebben hier grote moeite mee omdat lezen voor hen moeilijk is. Er komen steeds meer hulpmiddelen op de markt om het voor hen zo makkelijk mogelijk te maken, zo ook de dyslexiebril. In de huidige samenleving is lezen en schrijven onmisbaar en worden we praktisch de hele dag met geschreven taal geconfronteerd. Reclame, post, kranten maar ook andere communicatiemiddelen als mailen en internet draaien allemaal om het geschreven woord. Door oefening, onder andere op school, leren kinderen zich al vroeg deze vaardigheden eigen te maken. Er is echter een grote groep mensen waarvoor lezen en schrijven niet zo makkelijk verloopt. Naar schatting behoort één op de tien mensen in Nederland tot deze groep. Soms zijn er duidelijke oorzaken aan te wijzen voor deze taalachterstand, zoals een onderwijsachterstand of een slecht gehoor. Dyslexie komt naar schatting bij 3 tot 4 procent van de bevolking voor.

Wat is dyslexie

Dyslexie is een hardnekkige stoornis in het lezen, spellen en schrijven van woorden. Wat dyslexie precies is en hoe het ontstaat is nog niet helemaal bekend. Vermoed wordt dat de signaaloverdracht van de ogen naar de hersenen vaak niet optimaal verloopt bij mensen die last hebben van dyslexie. Naar het zich laat aanzien is dyslexie een erfelijke aandoening.

Hoe is dyslexie te herkennen

Per leeftijd zijn er bij kinderen specifieke kenmerken die wijzen op dyslexie. Er zijn echter een aantal algemene kenmerken die voor iedere leeftijd gelden. Kinderen met dyslexie kunnen moeite hebben:
  • om het verschil te horen tussen klanken als m en n; p, t en k; s, f en g; eu, u en ui;
  • om de klanken in volgorde te zetten, zoals bij 'dorp' en 'drop' of '12' en '21';
  • om de aandacht te houden bij 'klankinformatie' (gesproken woord);
  • met het inprenten van reeksen, bijvoorbeeld tafels of spellingsregels;
  • met het onthouden van vaste woordcombinaties, uitdrukkingen of gezegdes;
  • met het onthouden van losse gegevens, zoals rijtjes, woordjes en jaartallen.

Niet dom

Het hebben van dyslexie zegt niets over het intelligentieniveau van die persoon. Toch presteren kinderen met dyslexie vanwege de lees- en spellingsproblemen vaak niet in overeenstemming met hun verstandelijke capaciteiten. Vanzelfsprekend heeft dit gevolgen voor de schoolloopbaan, maar ook op persoonlijk vlak kunnen problemen optreden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uitlachen of pesten van de dyslecticus door andere kinderen.

Behandeling

Dyslexie is niet met een pilletje of een drankje op te lossen. De behandeling bestaat dan ook meestal uit oefeningen en herhalingen (veel leeskilometers maken). Daarnaast zijn er allerhande hulpmiddelen op de markt, variërend van ict-hulpmiddelen tot zaken als leeslinialen en is er zelfs een speciaal lettertype ontwikkeld waardoor voor dyslectici rustiger wordt.

Een bril

De meeste mensen die dyslectisch zijn hebben geen bril op sterkte nodig. Toch lijkt het dat zij baat kunnen hebben bij de dyslexiebril. Deze bril werkt met gekleurde lenzen die individueel moeten worden aangemeten en dus niet voor iedere dyslecticus gelijk zullen zijn. Oorspronkelijk zijn de gekleurde filters ontwikkeld voor mensen met kleurenblindheid. Door het gebruik ervan zijn zij vaak in staat kleuren beter te onderscheiden dan zonder de gekleurde glazen of lenzen. Bij dyslectici zouden de gekleurde filters helpen om het oog en de hersenen beter op elkaar af te stemmen waardoor het lezen direct veel makkelijker gaat. Dyslectici nemen letters in teksten namelijk versprongen of vaag waar waardoor het lezen wordt bemoeilijkt. Bij het gebruik van de dyslexiebril zal het leesbeeld rustiger zijn waardoor het lezen steeds makkelijker en sneller zal gaan. Ook worden er minder woorden en regels overgeslagen.

Concluderend:

De dyslexiebril kan voor sommige dyslexie ‘patiënten’ zeker een aanvulling zijn om beter en sneller te kunnen lezen. Problemen met schrijven, met name het spellen, worden er niet door opgelost. De dyslexiebril is daarom geschikt om naast andere hulpmiddelen en behandelingen in te zetten. Daarnaast is de dyslexiebril niet zondermeer voor iedereen met dit probleem geschikt. Onderzoek vooraf kan echter uitwijzen of de bril wel of niet geschikt zal zijn voor een bepaalde dyslecticus. Daarnaast is er behoefte aan meer wetenschappelijk onderzoek naar de werking van en de resultaten bij het gebruik van de dyslexiebril. Een pluspunt is wel dat de meeste leveranciers van de gekleurde glazen een ‘niet-goed-geld-terug’systeem hanteren.
© 2011 - 2019 Dierendokter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dyslexie symptomenDyslexie symptomenHoewel er steeds meer bewijzen worden gevonden van erfelijke en niet-erfelijke oorzaken van dyslexie. Voor ouders is het…
Dyslexie soortenDyslexie soortenDyslexie is een leesstoornis welke frequent voorkomt. Mensen met dyslexie hebben problemen bij het lezen en dikwijls ook…
Kinderen met dyslexie in het reguliere onderwijsKinderen met dyslexie in het reguliere onderwijsKinderen met dyslexie kunnen naar het reguliere onderwijs, al hebben zij bij lezen en bij taal vaak wat meer begeleiding…
Wat is dyslexieWat is dyslexieVeel kinderen hebben soms moeite met lezen en schrijven. Als dit steeds erger wordt, of soms op het ene moment wel en op…
Dyslexie en fonologisch bewustzijnGesproken taal wordt door vrijwel iedereen begrepen, voor schrijftaal is dit een ander verhaal. Ongeveer 3,6% van de Ned…
Bronnen en referenties
  • Steunpunt dyslexie: www.steunpuntdyslexie.nl
  • Regionaal Instituut voor Dyslexie: www.dyslexie.net
  • Xlens: www.xlens.nl

Reageer op het artikel "De dyslexiebril als oplossing voor dit leesprobleem"

Reactie

H. van Dalen, 13-11-2012 21:58 #1
Goedendag,

Waar moet ik zijn om te laten bepalen of de bovengenoemde bril voor mijn vrouw ook zou helpen. Bij een opticien?

Vriendelijke groet,
Herman Reactie infoteur, 14-11-2012
Beste Herman,

Om uit te zoeken of zo'n bril werkt bij uw vrouw kunt u terecht bij een aantal opticiens. Ik weet niet in welk deel van het land u woont, maar in de regio Arnhem kan dat bijvoorbeeld bij de Focus opticiens. Daarnaast kunt u terecht bij XLens, zij kwamen als eerste op de markt met deze brillen en zijn nogal prijzig. Contactgegevens van genoemde bedrijven vindt u door het gebruik van een zoekprogramma (bijv google) op internet. Succes met uw zoektocht!

Infoteur: Dierendokter
Gepubliceerd: 16-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!