InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cinnarizine en Primatour tegen reisziekte

Cinnarizine en Primatour tegen reisziekte

Cinnarizine en Primatour tegen reisziekte Cinnarizine en Primatour zijn twee bekende medicijnen tegen reisziekte. Ze zijn beiden zonder voorschrift verkrijgbaar bij de plaatselijke apotheek, drogist en bekende winkels zoals Kruidvat en Etos. Hiervoor was ook Touristil een bekend medicament tegen reisziekte, maar dit werd sinds 1 september 2014 uit de rekken gehaald omwille van de risico's op ernstige bijwerkingen door de combinatie van de twee werkzame stoffen domperidon en cinnarizine.

Cinnarizine

Cinnarizine wordt zonder voorschrift verkocht in de vorm van tabletten van 25 mg en is te verkrijgen in de apotheek, bij de drogist en in winkels zoals Kruidvat en Etos. Het medicijn werd ontwikkeld om misselijkheid, duizeligheid en allergieën zoals netelroos en jeuk te bestrijden en om reisziekte tegen te gaan. Het wordt ook veel voorgeschreven bij mensen die lijden aan de ziekte van Mèniere. Het zorgt in de hersenen voor een blokkering van de prikkels van het braakcentrum en is op die manier efficiënt om duizeligheid en misselijkheid te bestrijden.

Risico's en bijwerkingen

Indien je lichamelijke of psychische klachten hebt, zwanger bent of borstvoeding wilt geven, dien je eerst een arts te raadplegen alvorens dit medicijn op zelfstandige basis te nuttigen. Alcohol drinken is afgeraden omdat het de mogelijke sufheid die je van het medicijn ervaart bevordert. Ook met de auto rijden bij de start van de inname van dit medicijn is afgeraden, omwille van de mogelijke problemen met de lichaamscoördinatie die het medicijn als bijwerking kan hebben. De meest voorkomende bijwerkingen zijn slaperigheid, sufheid, vermoeidheid en moeite met lichaamscoördinatie. Hiernaast zijn er ook andere klachten zoals een uitgedroogde mond, neus en keel. Ook pijn aan de ogen (branderig gevoel) of minder goed zien (wazig of dubbel) kan voorkomen. Zeer zelden worden ook hartkloppingen, plasproblemen, maagklachten overgevoeligheid, stijve spieren, en ook oorsuizingen gemeld.

Dosering

De apotheker of arts bepaalt de aangewezen dosis. De gebruikelijke dosering bij een gezonde volwassene bij duizeligheid en allergieën is 1 tot 2 tabletten, twee- tot driemaal per dag. De standaard dosering voor een (gezonde) volwassene is 1 tablet van 25 mg, in te nemen 2 uur voor het op reis gaan, gevolgd door een extra tablet van 25 mg om de 6 tot 8 u. Voor een kind van 12-18 jaar is dit dezelfde dosering. Voor een kind van 5 tot 12 jaar is dit 12,5 mg en om de 6 tot 8 u een volgende.

Primatour

Combinatie van chloorcyzlizine en cinnarizine
Cinnarizine werd gecombineerd met chloorcyzlizine en als Primatour op de markt gebracht. Het is een zeer bekend medicijn tegen reisziekte (wagen-, zee- en luchtziekte). 1 standaardtablet bevat 12,5 mg Cinnarizine en 25 mg chloorcyzlizine. Chloorcyclizine is een kortwerkend antihistaminicum, dit wil zeggen dat het werkt tegen allergieën. Hierbij onderdrukt het ook de functie van het evenwichtsorgaan, waardoor klachten als misselijkheid en duizeligheid kunnen bestreden worden. Net als Cinnarizine kan Primatour zonder voorschrift verkregen worden en zijn er ook de bovenvermelde bijwerkingen en risico's waarmee je rekening dient te houden. Bij twijfels of wanneer je lijdt aan lichamelijke of psychische klachten; zwanger bent of borstvoeding wilt geven, dien je dus ook eerst te informeren bij een arts of dit medicijn genomen mag worden.

Touristil

Uit de rekken gehaald
Een ander bekend medicament dat ontwikkeld was tegen reisziekte was Touristil. Dit medicijn bestond uit een combinatie van cinnarizine en domperidon. Een standaartablet bevatte 25 mg cinnarizine en 15 mg domperidon. Domperidon is op de markt beter bekend onder de merknaam Motiliium. Omwille van de schadelijke bijwerkingen door de combinatie van cinnarizine en domperidon werd Touristil sinds 1 september 2014 uit de rekken gehaald. Dit werd besloten door het PRAC (risicobeoordelingscomité van geneesmiddelenbewaking) en het EMA (Europees geneesmiddelenagentschap). Deze beslissing kwam er nadat het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsbeoordeling een herziening had aangevraagd omwille van de nadelige gevolgen die medicijnen met een combinatie cinnarizinne en domperidon op de gezondheid kunnen hebben.
© 2015 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Misselijkheid: welke medicijnen nemen als je misselijk bent?Misselijkheid: welke medicijnen nemen als je misselijk bent?Misselijk zijn is geen pretje: je hebt het gevoel dat je maag gaat omkeren en daarnaast ben je ook nog eens draaierig en…
Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?Iedereen is wel eens misselijk of moet overgeven. Misselijkheid ontstaat doordat een bepaald stukje van de hersenen, het…
Cocculus indicus gebruiken tegen reisziekteCocculus indicus gebruiken tegen reisziekteCocculus indicus is een homeopathisch middel dat onder andere gebruikt kan worden om wagenziekte of andere vormen van re…
Reisziekte de baasReisziekte de baasVeel mensen hebben last van misselijkheid en draaierigheid tijdens het reizen met de auto, bus, boot of het vliegtuig, h…
Kokhalzen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsKokhalzen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsKokhalzen is een natuurlijke reflex van het lichaam dat ervoor zorgt dat je niet gaat stikken. Hoewel kokhalzen je eigen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SilviaP Design, Pixabay
  • Bijsluiter Cinnarizine
  • https://www.mijnmedicijn.nl/duizeligheid-reisziekte/cinnarizine
  • Cinnarizine Frederic P. Miller, Agnes F. Vandome, McBrewster John VDM Publishing, 22 okt. 2010 - 80 pagina's
  • http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2055424
  • http://www.meesterbrein.com/view.php/wagenziek-reisziekte-wat-is-het-en-hoe-voorkom-je-het.html

Reageer op het artikel "Cinnarizine en Primatour tegen reisziekte"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 17-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!