InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Atypische of wandelende pneumonie (longontsteking)

Atypische of wandelende pneumonie (longontsteking)

Atypische of wandelende pneumonie (longontsteking) Wandelende pneumonie is een medische term die duidt op een minder ernstige vorm van longontsteking. Deze wordt ook wel atypische pneumonie genoemd omdat het niet wordt veroorzaakt door de bacteriën die een typische longontsteking veroorzaken. Deze aandoening treft vele mensen ongeacht leeftijd, geslacht of ras maar komt toch vooral voor bij kinderen en volwassenen jonger dan veertig jaar. Dit type longontsteking kan zich gedurende het hele jaar manifesteren hoewel ze toch meer prominent aanwezig is tijdens de herfst en de late zomer. Hoewel het hier gaat over een milde vorm van longontsteking kan deze toch gevaarlijk zijn en zelfs een fatale afloop kennen wanneer het immuunsysteem van de patiënt reeds is aangetast.

Oorzaken

Hoewel wandelende pneumonie vooral voorkomt bij kinderen en volwassenen jonger dan veertig jaar kan elke leeftijdsgroep deze ziekte ontwikkelen. Mensen die werken of wonen op overbevolkte plaatsen zoals scholen, gevangenissen en opvangcentra lopen een verhoogd risico op het ontwikkelen van een wandelende longontsteking. Dit is vooral te wijten aan het besmettelijke karakter van de aandoening. Zo kan een gezonde persoon deze aandoening heel gemakkelijk oplopen na blootstelling aan keel- en neusslijmen die door een reeds besmette persoon worden vrijgegeven tijdens het hoesten of niezen zonder de mond af te dekken.

Heel vaak kan atypische pneumonie ook een gevolg zijn van een longinfectie. Andere mogelijk oorzaken omvatten:
  • bacteriën (chlamydophila, mycoplasma en legionella)
  • virussen
  • schimmels
  • chemicaliën

Mensen die lijden aan wandelende pneumonie zullen zelden aan bed gekluisterd zijn of dienen niet niet te worden opgenomen in het ziekenhuis. Sommigen ervaren dit gewoon als een verkoudheid en kunnen ongestoord hun dagelijkse activiteiten uitoefenen.

Symptomen

In het beginstadium van atypische pneumonie worden er meestal geen opmerkelijke symptomen ervaren, maar indien er toch bepaalde symptomen de kop opsteken zijn deze veelal te vergelijken met die van een griep of verkoudheid. De meest prominente symptomen zullen pas verschijnen na twintig dagen, wat ook wel de incubatietijd wordt genoemd. Deze symptomen ontwikkelen zeer traag en kunnen meerdere dagen aanhouden. Deze symptomen kunnen omvatten:
  • lage koorts
  • hoofdpijn
  • keelpijn
  • verstopte neus of loopneus
  • droge hoest
  • rillingen
  • snelle, piepende, moeizame ademhaling
  • pijn in de borst
  • stijve gewrichten
  • verlaagde eetlust
  • vergrootte lymfeklieren
  • spierpijn
  • buikpijn
  • braken
  • diarree
  • vermoeidheid, lusteloosheid
  • huiduitslag

Zelfs nadat de symptomen volledig verdwenen zijn kan een algehele lichaamszwakte worden ervaren die een week kan aanhouden. Voor zwangere vrouwen is het essentieel om een arts te raadplegen wanneer de symptomen van wandelende pneumonie opduiken daar deze mogelijk gevaarlijk kunnen zijn voor de baby.

Behandeling

Meestal wordt een antibioticakuur voorgeschreven in de behandeling van atypische pneumonie. Na enkele dagen zullen de symptomen reeds afnemen. Wanneer de infectie geneigd is vanzelf te genezen zullen de symptomen ook vanzelf overgaan maar indien medicatie tegen verkoudheid of griep niet helpen is een bezoek aan de huisarts aangeraden. Hij zal een passende behandeling voorschrijven net zoals het advies geven om voldoende rust te nemen.

Wanneer een persoon reeds besmet is geweest met atypische pneumonie zal het lichaam antistoffen aanmaken en een zekere immuniteit creëren tegen de ontwikkeling van deze infectie. De immuniteit is echter tijdelijk waardoor er toch kans is om de aandoening meerdere keren op te lopen. Gelukkig zijn de symptomen veel lichter bij een terugkerende wandelende pneumonie in vergelijking met de eerste keer.

Huisremedies

  • Meng een eetlepel honing met gembersap en neem deze twee tot drie maal per dag in. Dit heeft een helende werking tegen infecties op de luchtwegen en de longen.
  • Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C en A of neem extra vitaminesupplementen. Deze vitaminen versterken de longen en zullen bovendien voorkomen dat de ziekte zich een tweede keer ontwikkelt.
  • Gebruik echinacea- en thymusextracten in de aanbevolen dosering. Deze stimuleren de productie van witte bloedcellen waardoor het immuunsysteem beter bestand is tegen virussen en bacteriën.
  • Drink kruidenthee met enkele druppels citroensap meerdere malen per dag.
  • Drink verse groentesappen.
  • Drink voldoende water.
  • Veel rusten.
  • Handhaaf een gezond eetpatroon.

Preventie

Er bestaat helaas geen vaccin tegen wandelende pneumonie waardoor volledige preventie tegen deze aandoening niet mogelijk is. Gelukkig bestaan er enkele eenvoudige voorzorgmaatregelen die het risico op infectie drastische zullen verminderen: voldoende beweging, gezonde voeding en voldoende slaap. Deze dragen bij tot de versterking van het immuunsysteem en de algemene gezondheid van het lichaam waardoor het infecties efficiënter kan bestrijden.
  • Was je handen op een regelmatige basis met een antiseptische zeep waardoor nagenoeg alle ziektekiemen zullen worden vernietigd of weggespoeld.
  • Rook niet of stop met roken. Roken beschadigt immers de longen waardoor het risico op pulmonaire en andere infecties zal toenemen.
  • Bedek de mond wanneer je hoest of niets. Hierdoor voorkom je de verspreiding van bacteriën.
Gerelateerde artikelen
Longontsteking of pneumonieLongontsteking of pneumonieEen longontsteking kan iedereen treffen. Vaak is dit het gevolg van een infectie met een virus of een bacterie. Een long…
Wat te doen bij een longontsteking?Wat is een longontsteking? Een longontsteking is een ontstekingsreactie binnen in een of beide longen. Een longontstekin…
Longontsteking of pneumonie: soorten, symptomen & vaccinatieLongontsteking of pneumonie: soorten, symptomen & vaccinatieAls je te maken krijgt met symptomen als droge hoest en koorts, is het best opletten voor een mogelijke longontsteking.…
Chemische longontsteking: oorzaken, symptomen en behandelingChemische longontsteking: oorzaken, symptomen en behandelingEen chemische longontsteking is een longontsteking die ontstaat door externe factoren, specifiek de inademing van chemis…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • http://www.symptomenlongontsteking.org/oorzaken-longontsteking/
  • Medische encyclopedy - WInkler Prins

Reageer op het artikel "Atypische of wandelende pneumonie (longontsteking)"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 28-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!