InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chronische hyperventilatie: Tintelingen en spierklachten

Chronische hyperventilatie: Tintelingen en spierklachten

Chronische hyperventilatie: Tintelingen en spierklachten Heb je last van tintelingen in je handen, voeten en/of gezicht en doen je spieren niet wat ze normaal doen, soms in de vorm van spiertrekkingen of misschien voel je meer een kloppende sensatie? Chronische hyperventilatie zou weleens de oorzaak hiervan kunnen zijn. Maar waar komen deze symptomen dan vandaan en gaat het vanzelf weer over?

Hyperventilatie

Er bestaan twee soorten van hyperventilatie, een acute en een chronische vorm. Beide hebben vele bijwerkingen waaronder tintelingen en spiertrekkingen. Het probleem ligt in de verkeerde, te snelle en/of te diepe manier van ademhalen. Als je niet weet dat je hyperventilatie hebt kunnen de symptomen zeer beangstigend zijn. Hyperventilatie is niet gevaarlijk maar behandeling is wel nodig omdat het erg vervelend is. Ook is een aanval meestal een reactie op stress, angst of paniek. De chronische vorm is vaak erg moeilijk te herkennen omdat het slachtoffer zichzelf min of meer aangewend heeft te snel te ademen en dit dus ook constant doet. Bij klachten als tintelingen en spiertrekkingen is aan te raden bij je huisarts je koolzuurgehalte (CO2) te laten meten.

Tintelingen en spiertrekkingen

De tintelingen die te voelen zijn bij chronische hyperventilatie zijn een rechtstreeks gevolg van een verkeerde ademhaling. Adem je op een normale en rustige manier dan adem je de juiste hoeveelheid zuurstof in en koolzuur uit. Als je te snel ademt, en dus hyperventileert dan adem je meer zuurstof in en meer koolzuur uit. Dat je extra zuurstof inademt kan geen kwaad, echter het uitademen van te veel koolzuur heeft wel vervelende gevolgen. Dit veroorzaakt o.a. tintelingen die vooral rond de mond in de vingers en in de voeten te voelen zijn. Maar ook op andere plekken kunnen tintelingen waarneembaar zijn.

Doordat je teveel koolzuur uitademt gaan de koolzuurwaarden in je bloed dalen, waardoor er een koolzuurtekort ontstaat. Je lichaam voert een tegenactie en laat de PH-waarde van het bloed stijgen. Spieren reageren direct op een hoge PH-bloedwaarde en gaan melkzuur produceren. Dit zorgt voor het samentrekken van spieren in je lichaam. Het kan soms erg pijnlijk zijn of langdurige spierpijnen veroorzaken. Soms voelt het als kramp, soms voel je kloppende of trillende spieren. Ook aders en bloedvaten vernauwen waardoor er minder zuurstof de hersenen en andere organen zal bereiken.

In vele gevallen ontstaat angst tijdens (chronische) hyperventilatie, en angst is weer een grote boosdoener voor hyperventilatie. Je voedt jezelf dus steeds weer en vaak komen slachtoffers in een vicieuze cirkel van angst en hyperventilatie terecht. Belangrijk is dit vroeg te ontdekken en er wat aan te doen. Wordt het te laat ontdekt dan zijn slachtoffers van hyperventilatie vaak al een stapje te ver in hun angsten en worden ze ook nog het slachtoffer van hypochondrie.

Wat kan je er zelf aan doen om het te voorkomen?

Mits je er op tijd bij bent is acute hyperventilatie relatief gemakkelijk te behandelen. Een aanval is duidelijk te herkennen en je kunt het CO2 tekort herstellen door bijvoorbeeld rustig in een papieren zakje te ademen. Heb je geen zakje, gebruik dan je handen door ze in een kommetje rond je neus en mond te vouwen. Als de klachten wegzakken is verder medische hulp niet nodig. Bij twijfel moet altijd een arts gewaarschuwd worden.

Chronische hyperventilatie is ook te behandelen door de juiste ademhalingsoefeningen. Maar weet wel, hoe later het ontdekt wordt hoe langer het herstel zal duren. Je ademhalingscentrum zal zich namelijk weer helemaal opnieuw in moeten stellen. Ontspanningsoefeningen zullen je helpen rustiger te blijven in tijden van stress. Ook kunnen angstremmend medicijnen erg goed helpen bij het onder controle krijgen van angstgevoelens, zowel verkrijgbaar op doktersrecept als uit de alternatieve branche.

Zorg voor het herstel van het CO2 tekort en daarmee de PH-waarde van je bloed en op den duur zullen vervelende symptomen zoals tintelingen en spiertrekkingen verdwijnen.

Let op! Ga zelf geen diagnoses stellen maar laat je onderzoeken door een (huis)arts. Deze kan je vertellen of je klachten daadwerkelijk worden veroorzaakt door hyperventilatie. Bij de juiste diagnose kun je aan de slag met oefeningen.

Lees verder

© 2015 - 2017 Spring, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chronische hyperventilatie: HartkloppingenChronische hyperventilatie: HartkloppingenLaat je gezondheid de laatste tijd te wensen over? Kom je er maar niet achter waardoor het komt dat je steeds weer niet…
Chronische hyperventilatie, herkennen en genezenChronische hyperventilatie, herkennen en genezenEen van de moeilijkst te herkennen aandoeningen is chronische hyperventilatie. Het wordt gekenmerkt door een hele serie…
Hyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingHyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingAls je angstig of erg gespannen bent, kan dat veel klachten geven, waaronder hyperventilatie. Als je hyperventileert, da…
HyperventilatieHyperventilatieWe weten er allemaal wat van en relatief gezien hebben veel mensen in meer of mindere mate last van hyperventilatie. Maa…
HyperventilatieHyperventilatie is heel vervelend. Het heeft vaak een angstige werking op de persoon en in combinatie met een paniekaanv…
Bronnen en referenties
  • https://longziekten.files.wordpress.com/2004/06/89e63-4ehyperventilatie.jpg?w=546&h=393
  • http://www.chronische-hyperventilatie.nl/images/hersenen%20B.png
  • http://farm8.staticflickr.com/7053/6817988438_e492f34e78_o.png

Reageer op het artikel "Chronische hyperventilatie: Tintelingen en spierklachten"

Infoteur: Spring
Laatste update: 12-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Chronische hyperventilatie
Medische informatie…
Schrijf mee!