InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Androgel (testosteron): bijwerkingen en hoe te gebruiken?

Androgel (testosteron): bijwerkingen en hoe te gebruiken?

Androgel (testosteron): bijwerkingen en hoe te gebruiken? Androgel bevat als werkzame stof testosteron. Androgel wordt gebruikt bij volwassen mannen als testosteronsuppletie of aanvulling. Androgel wordt gebruikt bij mannen die zelf te weinig of in het geheel geen testosteron produceren. Het middel bevat testosteron in een gelvorm. Deze substantie moet eenmaal daags in de ochtend op de huid worden gesmeerd, na het wassen, baden, of douchen. Vervolgens wordt via de huid het testosteron in het bloed opgenomen. Androgel is in Nederland op recept verkrijgbaar. Je kunt androgel ook online kopen. Dat wordt afgeraden.

Wat is androgel?

Androgel is een gel dat testosteron bevat. Testosteron is een mannelijk geslachtshormoon dat op natuurlijke wijze door het lichaam wordt aangemaakt, voornamelijk in de cellen van Leydig in de testikels of teelballen.

Hypofyse / Bron: Tefi/Shutterstock.comHypofyse / Bron: Tefi/Shutterstock.com

Waarvoor wordt androgel gebruik?

Androgel wordt gebruikt bij volwassen mannen als testosteronsuppletie bij een tekort aan dit hormoon. Het is geschikt voor de behandeling van verschillende gezondheidsproblemen die worden veroorzaakt door een testosterontekort (hypogonadisme bij mannen). Er wordt onderscheid gemaakt tussen primair als secundair hypogonadisme. Bij primair hypogonadismee ligt de oorzaak in de teelbal zelf en bij de secundaire vorm komt het door een te traag werkende hypofyse, het gebied in de hersenen dat de teelballen stimuleert tot de productie van testosteron.

Testosterontekort symptomen

Een testosterontekort bij volwassenen kan tot een waaier aan klachten en verschijnselen leiden:
  • onvruchtbaarheid;
  • erectiestoornissen;
  • een verminderd libido;
  • gynaecomastie: overmatige ontwikkeling van de borstklieren;
  • afname van baardgroei en andere lichaamsbeharing;
  • botontkalking door botafbraak;
  • spierzwakte;
  • psychische klachten zoals:

Wanneer mag je androgel niet gebruiken?

Gebruik anrdogel niet als je:

Wanneer moet je voorzichtig zijn met dit middel?

Eerst moet een testosterontekort zijn aangetoond aan de hand van klinische verschijnselen én bevestigd zijn door laboratoriumonderzoek alvorens je dit middel mag gebruiken. Androgel is niet bedoeld door de behandeling van mannelijke steriliteit of impotentie. Ook is androgel niet bedoeld voor de behandeling van kinderen, aangezien er geen klinische informatie beschikbaar is voor jongens en jongemannen onder 18 jaar. Ook is androgel niet bedoeld voor vrouwen, vanwege het risico dat ze mannelijke kenmerken ontwikkelen.

Prostaat

Androgenen zoals testosteron kunnen het risico op een goedaardige vergrote prostaat alsmede prostaatkanker vergroten. Dat is de reden dat je prostaat regelmatig onderzocht dient te worden, zowel voor als gedurende de behandeling met androgel.

Hart-, lever- en nierziekte

Bij mensen die lijden aan een ernstige hart-, lever- of nierziekte, kan behandeling met androgel ernstige complicaties veroorzaken. Het gaat dan om het vasthouden van vocht in het lichaam, wat gepaard kan gaan met (congestief) hartfalen. Men spreekt van congestief hartfalen wanneer het hart het bloed niet meer rond kan pompen, wat tot gevolg heeft dat de druk in de hartholten en het vaatstelsel toeneemt.

Hoge bloeddruk

Testosteron kan een stijging van de bloeddruk teweegbrengen. Daarom moet de arts weten indien je reeds last hebt van hoge bloeddruk of dat je ervoor wordt behandeld.

Obesitas

Bij personen met obesitas of bij personen met bestaande ademhalingsstoornissen, kan een verergering optreden van de ademhalingsproblemen gedurende de slaap.

Botkanker

Calciumspiegels in bloed en urine kunnen verhoogd zijn ingeval van (bot)kanker. het gebruik van androgel kan deze calciumspiegels verder beïnvloeden.

Epilepsie en migraine

Bij epilepsie en/of migraine moet je voorzichtig zijn met het gebruik van androgel, aangezien androgel de klachten kan verergeren.

Hoe gebruik je androgel?

Dit geneesmiddel mag alleen door volwassen mannen gebruikt worden op indicatie van de huisarts. Volgens de bijsluiter is de aanbevolen dosis 5 gram gel eenmaal per dag aanbrengen op ongeveer hetzelfde tijdstip, bij voorkeur 's ochtends na het baden, wassen of douchen. 5 gram androgel bevat 50 mg testosteron. De arts kan zo nodig de dagelijkse dosis aanpassen, maar je mag nooit meer dan 10 gram gel per dag nemen.

Je brengt na het baden, douchen of wassen de gel in een dunne laag aan op een schone, droge en gezonde huid. Je moet het aanbrengen op de schouders, op de armen of op de buik. Daarna de gel ten minste 3-5 minuten laten drogen voordat je je aankleedt. Vervolgens handen goed met water en zeep wassen. Daarmee spoel je de gel van je handen.

Wat zijn mogelijke bijwerkingen?

Behalve het gewenste effect kan androgel bijwerkingen geven. Niet iedereen die androgel gebruikt krijgt daarmee te maken. Androgel kan de volgende bijwerkingen veroorzaken:
  • hoofdpijn;
  • haaruitval;
  • ontwikkeling van pijnlijke, gevoelige of vergrote borsten;
  • prostaatklachten;
  • diarree;
  • duizeligheid;
  • verhoogde bloeddruk;
  • stemmingsveranderingen;
  • stijging van het aantal rode bloedcellen;
  • overgevoeligheid van de huid;
  • prikkelingen; en
  • geheugenverlies.

Overdosering androgel
Als je te veel van het geneesmiddel gebruikt kun je last krijgen van prikkelbaarheid, nervositeit, gewichtstoename en frequente of langdurig aanhoudende erecties.

Lees voor gebruik eerst de bijsluiter!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hormoongebruik bij transmannenHormoongebruik bij transmannenBij het gebruik van hormonen kan worden gekozen tussen spuiten, smeren en pillen slikken. Voordat er kan worden begonnen…
Dokter Online, ja of nee?Dokter Online, ja of nee?Dokter Online groeit in populariteit. Steeds meer medicijnen worden online verkocht, zoals pillen tegen erectiestoorniss…
Verhoog je testosteron en je libido met uiensapVerhoog je testosteron en je libido met uiensapEen te laag testosterongehalte is niet bevorderlijk voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van vooral mannen. Iranes…
Finasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatFinasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatHaargroeimiddel Finasteride wordt voorgeschreven als tegen prostaatvergroting en als haargroeimiddel. Het is een zogenaa…
Testosteron: testosteron zorgt ervoor dat mannen flirtenTestosteron: testosteron zorgt ervoor dat mannen flirtenTestosteron is een mannelijk hormoon. Testosteron zorgt er voor dat mannen machogedrag vertonen, maar ook dat ze zich ag…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/daizuoxin
  • http://www.androgelkopen.com/
  • http://www.klinefelter.nl/pagina/7/informatie/9/medisch/76/testosteron_-_producten/
  • http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h27741.pdf
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/testosteron?product=androgel#wat-zijn-mogelijke-bijwerkingen
  • Afbeelding bron 1: Tefi/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Androgel (testosteron): bijwerkingen en hoe te gebruiken?"

Reacties

Pieter Lock, 15-01-2019 07:02 #4
Ik gebruik nu Androgel gedurende 6 maanden en heb sinds twee maanden een zeurende pijn in m'n ellebogen en de spieren in m'n armen.
De vraag is er een verband is tussen deze klacht en androgel?

Met vriendelijke groet,
Pieter Lock Reactie infoteur, 16-01-2019
U kunt het beste de arts (die het heeft voorgeschreven) of de apotheker raadplegen.
Spierpijn is een bijwerking die kan optreden tijdens de behandeling van testosteron via oraal gebruik of per injectie.

John, 07-05-2018 09:35 #3
Vraag van 25 mg androgel naar 50 mg, bloedwaarde 18.9 vielde net of ik toch wat meer nodig had.
Mocht proberen ophogen, gebruik zakje van 50 mg plus 1 pompje is 20,25 mg,
Voel iets opgejaagd gevoel, is dit bijwerking? En is dit tijdelijk bij ophogen. Reactie infoteur, 11-05-2018
Nervositeit is één van de mogelijke bijwerkingen van Androgel. Krijgt u last van bijwerkingen, neem dan contact op met uw art of apotheker. Dit geldt ook voor mogelijke bijwerkingen die niet in de bijsluiter staan vermeld.

Koen, 06-05-2018 13:31 #2
Ik gebruik Androgel al een geruime tijd naar volle tevredenhuid. De hoeveelheid die ik gebruik, is 7 pompjes per dag van (141.75 mg) Dit op voorschrift van mijn internist. Hierdoor krijg ik een aanvaardbaar niveau van testosteron in mijn lichaam om goed te kunnen functioneren.

Normaliter smeer ik dit op de bovenarm, wat ik mij afvraag, mag ik het ook smeren op de binnenkant van de onderarmen? Reactie infoteur, 11-05-2018
Volgens de bijsluiter (Androgel 50 mg, gel in sachet) dient de gel in een dunne laag te worden aangebracht op een schone, droge en gezonde huid, op de schouders, op de armen of op de buik. Op de afbeelding is te zien dat het op de bovenarmen aangebracht dient te worden. Raadpleeg bij twijfel uw arts of apotheker.

G. Norder, 15-02-2017 20:41 #1
Geachte heer / mevrouw,

na gebruik van Androgel geleidelijk (loop van 1 maand) een enorme overgevoeligheid van de huid ontwikkeld. Loop nu, na destijds direct stoppen met opsmeren, reeds een jaar met langzaam afnemende jeuk en atopische eczeem (waarvoor met vette zalf behandeld.) Reactie infoteur, 20-02-2017
Overgevoeligheid van de huid als gevolg van het gebruik van Androgel komt tussen 1 en 10 op de 100 mensen voor.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mannelijke genitaliën
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!