InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Testosteron verhogen: tips, voeding & supplementen

Testosteron verhogen: tips, voeding & supplementen

Testosteron verhogen: tips, voeding & supplementen Ben je een man die ook op gevorderde leeftijd slank en sterk wil blijven en bovendien ook nog eens zijn libido wil behouden? Dan is het belangrijk om je testosteronniveau op peil te houden. Testosteron is het mannelijk geslachtshormoon dat je kracht geeft en zorgt voor de regeling van het libido, de spiermassa en agressiviteit. Door een te laag testosteronniveau kan je fysieke kracht minder worden en kan je last krijgen van een zwakker libido. Een man die niet voldoende van dit mannelijk geslachtshormoon aanmaakt kan ook merken dat zijn erecties slapper worden. Je kan je niveau van testosteron onder meer verhogen met extra vitamine B en testosteronsupplementen. Welke tips zijn nuttig om je niveau van het mannelijk geslachtshormoon te "boosten"?

Wat is testosteron?

Testosteron is een hormoon dat in het menselijk lichaam voorkomt en tal van functies heeft, waaronder het reguleren van het libido. Testosteron is afgeleid van het Latijnse "testis" (teelbal) en staat dan ook bekend als het mannelijk geslachtshormoon. Toch komt testosteron ook bij vrouwen voor, maar in veel mindere mate. Testosteron zorgt niet alleen voor de ontwikkeling van de mannelijke geslachtskenmerken, maar is ook van invloed op de spiermassa. Om die reden wordt in de sportwereld testosteron in medicinale vorm genomen om sterker te worden en betere sportprestaties te leveren.

Testosteron verhogen

Zowat iedere man wil er natuurlijk zo lang mogelijk goed blijven uitzien. Strakke spieren, een slank lichaam, en liefst ook nog een hoog libido. Om deze kwaliteiten te bewaren, is het belangrijk om een degelijk testosteronniveau te blijven houden, vermits je lichaam vanaf het 25ste levensjaar minder testosteron produceert. Na die leeftijd moet je dan ook alsmaar meer moeite doen om een fit en seksueel actief lichaam te behouden. Met het geleidelijk dalen van het testosteronniveau verhoogt ook de kans op erectieproblemen. Je kan je testosteronniveau op een natuurlijke manier op peil houden en "boosten" door je aan enkele tips te houden.

Tip: vrij regelmatig

Onderzoek heeft uitgewezen dat een regelmatig sekspatroon goed is voor de testosteronproductie en de teelballen actief houdt. Mannen die seksueel minder actief waren, bleken een lagere productie aan testosteron te hebben. Blijf dan ook heel regelmatig aan seks doen om je testosteronproductie "up-to-date" te houden.

Slaap voldoende

Een goede nachtrust is op alle vlakken goed voor je lichaam, dus ook voor je testosteronniveau. De testosteronspiegel is het hoogst tijdens de slaap, zo rond vijf uur in de morgen. Wordt je slaap verstoord, of is de kwaliteit ervan slecht, dan zal er minder testosteron geproduceerd worden. Deze tip kan in feite goed met de eerste tip gecombineerd worden: na een stevige vrijpartij kan het lichaam goed ontspannen waarna de kans op een goede nachtrust vergroot.

Libido en beweging

Lichaamsbeweging is nuttig om tal van ziekten en aandoeningen tegen te gaan, en bovendien kan het ook een invloed hebben op je testosteronniveau. Door veel te bewegen wordt je bloedcirculatie gestimuleerd en kan je lichaam makkelijker afvalstoffen afvoeren. Dit is positief voor je metabolisme en je algemene conditie waardoor ook de kans op een betere testosteronproductie groter wordt. Door aan sport te doen zal je doorgaans ook vlotter de slaap vatten en dieper slapen, wat je lichaam ook weer de gelegenheid geeft om meer testosteron te produceren. Lichaamsbeweging kan op die manier ook een boost betekenen voor je libido, waardoor je meer zin krijgt in seks. Op die manier komt er een kettingreactie op gang waarbij het volgen van enkele tips (lichaamsbeweging en slaapkwaliteit) de andere tip vergemakkelijkt (regelmatig vrijen).

Gewicht

Veel mannen hebben na hun veertigste last van een bierbuik en stapelen teveel vetten op. Dit is nefast om een goed testosteronpeil te onderhouden. In buikvet ontstaat immers aromatase, een enzym dat testosteron omzet in oestrogeen, de tegenhanger van testosteron. Niet te vet eten en regelmatig sporten is daarom de boodschap.

Voeding met testosteron

Vitamine B

B-vitaminen zijn vitaminen die een te hoog niveau aan van het vrouwelijk geslachtshormoon (oestrogeen) bij de man tegengaan. Op die manier wordt je testosteronniveau versterkt door voldoende voedsel te eten dat vitamine B bevat. Vitamine B komt voor in vlees, vis, volkorenproducten, noten, eieren en gevogelte. Laat eventueel je bloed analyseren bij de huisarts en neem bij een vitamine B-tekort aanvullende vitaminensupplementen.

Broccoli

Broccoli is een van de meest gezonde groenten die er bestaan. Het is een veelzijdige groente die voor uiteenlopende dingen goed is, zoals ook voor de testosteronproductie. In broccoli zit de plantaardige stof diindolymethane (DIM), die onrechtstreeks zorgt voor een hoger testosteronniveau én goed is voor de prostaat. Ook in spruitjes en in bloemkool vind je deze stof.

Andere voeding

Een evenwichtig voedingspatroon waarbij er een balans bestaat tussen koolhydraten, vetten en eiwitten is noodzakelijk om een goed testosteronpeil te verkrijgen en te behouden. Daarnaast zijn ook zink (bv. schaaldieren), gember en fenegriek nuttig om je niveau aan testosteron op een aanvaardbaar niveau te brengen.

Supplementen met testosteron

Gels en capsules

Om alle bovenstaande tips wat te ondersteunen en je testosteronniveau een extra zetje te geven, kan je ook denken aan het innemen van extra testosteron via supplementen. Er zijn behoorlijk wat middeltjes op de markt waarmee je je testosteron kan "boosten" of verhogen, zoals testosterongels, testosteronpleisters, sprays en capsules. Wel moet je steeds goed de bijsluiter lezen want het innemen van extra testosteron kan op lange termijn best wel vervelende bijwerkingen met zich meebrengen. Aangeraden is om advies te vragen aan je arts of apotheker voordat je een behandeling met testosteron start.

Voorbeelden

  • Golden Naturals Testosteron Support
  • Natusport Testosteron Support
  • Androgel
  • Andropatch
  • Testim
  • Axiron
  • Livensa
  • Andriol

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tekort aan testosteron: een serieus probleemTekort aan testosteron: een serieus probleemOver het hormoon testosteron wordt in de regel vrij laconiek gedaan. Maar wat veel mensen niet weten, is dat een tekort…
Testosteronbooster: bijwerkingen, voordelen en de nadelenTestosteronbooster: bijwerkingen, voordelen en de nadelenMet een testosteronbooster is het mogelijk om uw testosterongehalte te verhogen. Hierdoor kunt u meer energie, kracht en…
Fitness: het verhogen van het testosteronniveauTestosteron, het mannelijk hormoon dat zorgt voor de groei van spieren en het skelet, invloed heeft op het libido, talgp…
Verhoog je testosteron en je libido met uiensapVerhoog je testosteron en je libido met uiensapEen te laag testosterongehalte is niet bevorderlijk voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van vooral mannen. Iranes…
Testosteron als dopingTestosteron als dopingTestosteron gebruiken veel recreatieve sporters om spieren op te bouwen. Dat kan gevaarlijk zijn. Testosteron kan je ook…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/specials/testosteron/3807/tips-om-je-testosteron-op-te-krikken
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Testosteron
  • https://www.salusi.nl/tips-testosteronspiegel-verhogen/ (bronnen geraadpleegd op 06/10/2015).

Reageer op het artikel "Testosteron verhogen: tips, voeding & supplementen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-08-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Mannenzaken
Medische informatie…
Schrijf mee!