InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hormoongebruik bij transmannen

Hormoongebruik bij transmannen

Hormoongebruik bij transmannen Bij het gebruik van hormonen kan worden gekozen tussen spuiten, smeren en pillen slikken. Voordat er kan worden begonnen met hormonen wordt er een medisch onderzoek afgenomen.

Onderzoeken

Voordat er begonnen kan worden met hormonen wordt er een bloed- (en eventueel urine-) onderzoek gedaan. De uitslag hiervan duurt ongeveer twee a drie weken. Hierbij wordt onderzocht of er lichamelijke bezwaren zijn. Indien dit het geval is kan de behandelend arts besluiten te beginnen met een lagere dosis. Bij ziekten zoals nieraandoeningen, hart- & vaatziekten, epilepsie of migraine is medische controle noodzakelijk.

Eerste recept

Bij het gebruik van hormonen kan gekozen worden tussen spuiten, pillen en gel. Nadat een toedieningsvorm is gekozen zal de endocrinoloog/gynaecoloog het eerste recept uitschrijven. Het recept kan vervolgens bij de apotheek opgehaald worden. Niet alle apotheken hebben testosteron op voorraad.

Spuiten

Als er gekozen wordt voor spuiten, is het belangrijk dat er geen angst voor naalden is. Vaak wordt het de eerste paar keer voor gedaan door een arts of assistent. Sommige transmannen kiezen er voor dit altijd door een arts of assistent te laten doen. In de eerste dagen na een spuit kan er spierpijn of stijfheid worden ondervonden op de plek van het spuiten. Het is verstandig de vloeistof eerst op lichaamstemperatuur te laten komen, voordat het in de bil- of bovenbeenspier wordt gespoten. Een van de voordelen van spuiten is dat het in het begin sneller resultaat geeft.

De twee meest gebruikte hormonen voor het spuiten zijn: sustanon en nebido. Bij sustanon wordt er eens in de twee a drie weken gespoten. Bij nebido wordt er eens in de tien tot veertien weken gespoten. Het voordeel van nebido is dat het een gelijkmatiger effect heeft en er minder vaak gespoten hoeft te worden. Het nadeel echter is dat het veelal niet wordt vergoed door de zorgverzekering.

Pillen

De meest gebruikte pillen zijn andriol en striant SR. Andriol pillen zijn zachte ovale capsules waar gemiddeld drie à vier per dag van moeten worden ingenomen. Aangezien de werkzame stof beter wordt opgenomen bij het eten van vet, wordt het aangeraden de capsules in te nemen tijdens een maaltijd. Het nadeel van andriol is het mogelijk negatieve effect op de lever. Striant SR zijn dunne, witte tabletten die aan het tandvlees plakken als ze in contact komen met speeksel. De gemiddelde dosering hiervan is twee maal daags één tablet, met een tussenpauze van minimaal 12 uur. Het nadeel van striant SR is dat het een relatief nieuw medicijn is en er hierdoor nog niet veel over bekend is.

Smeren

Het voordeel van smeren is een stabielere testosteronspiegel. Het nadeel is dat het de eerste paar minuten sterk naar alcohol ruikt en dat het dagelijks moet worden gebruikt. De gel dient enkele minuten in te trekken en mag overal (behalve op de borst) worden gesmeerd. Het is aan te raden enkele uren te wachten tussen het insmeren en het nemen van een douche of bad. Ook kan lang huidcontact met het gebied waar de gel is aangebracht zorgen voor het overbrengen op een ander persoon.

Bij het smeren van hormonen kan onder andere gekozen worden voor androgel en tostran. Bij androgel moet de gel een maal daags rond hetzelfde tijdstip worden gesmeerd. Androgel wordt geleverd in zakjes die voldoende zijn voor één dag. Tostran wordt geleverd in een flesje met een pomp die 10 mg testosteron per keer afgeeft. De gemiddelde dosering is zes keer pompen per dag.

Effecten

Het gebruik van testosteron heeft verschillende effecten. Hieronder vindt u een overzicht van de effecten en hoe lang het gemiddeld duurt voordat deze effecten merkbaar worden. De volgorde en de mate waarin de effecten merkbaar zijn is per persoon verschillend. Veel veranderingen worden heel langzaam merkbaar. De totale verandering duurt gemiddeld één tot vier jaar.

EffectTijd
Menstruatie stopBinnen een half jaar
Verhoogd libidoVanaf twee maanden
Langere stemVanaf drie maanden
Groei clitoris en schaamlippenGrootste groei in het eerste jaar
Emotionele veranderingenVanaf twee maanden
Spierontwikkeling in de borst en armenBinnen ongeveer vijf maanden
Verandering vetverdeling in het gezichtVanaf drie maanden
Haargroei in het gezichtGrootste verschil tussen de drie en twaalf maanden
Verandering vetverdeling lichaamVanaf vier maanden

Nadelige effecten

De hormonen kunnen tevens verschillende negatieve bijwerkingen geven. Hierbij kunt u denken aan:
  • Vermoeidheid
  • Honger
  • Jeuk rond de clitoris en schaamlippen
  • Acne
  • Geelzucht
  • Hoofdpijn
  • Verandering van het cholesterolgehalte
  • Vasthouden van vocht
  • Leverafwijkingen
  • Hoge bloeddruk
  • Snellere botontkalking
  • Hogere kans op hart- & vaatziekten
  • Te grote aanmaak van rode bloedlichaampjes

Lees verder

© 2013 - 2019 Semicolon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Transseksualiteit: gesprekken met genderteamIndien iemand denkt transseksueel te zijn, kan er een intake-gesprek met het genderteam aangevraagd worden. Mocht bij he…
De oorzaak van transseksualiteitNog tot het heden rust er een taboe op transseksualiteit. Bij de meeste mensen staan de vooroordelen al klaar wanneer he…
Depressie bij transgenders (genderdysforie)Depressie bij transgenders (genderdysforie)Een depressie komt schrikbarend vaak voor bij transgenders, mensen met genderdysforie. Niet geheel verbazingwekkend, wan…
Transgender of transseksueel: wat is het verschil?Transgender of transseksueel: wat is het verschil?Transgender of transseksueel zijn. Sommige mensen denken dat dit hetzelfde is. Maar dat is het niet. Man zijn maar je vr…
Transseksualiteit: vrouw naar man operatiesBij een geslachtsverandering van vrouw naar man zijn verschillende operaties mogelijk. Er kan bijvoorbeeld gekozen worde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fibonacci, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.transman.nl

Reageer op het artikel "Hormoongebruik bij transmannen"

Reacties

Nick, 13-11-2017 23:33 #2
Hallo,
Ben transman van 53 jaar en in 2013 begonnen met Nebido… dit heb ik een jaar gebruikt maar kreeg enorm pijn in mijn bovenste ledematen en vooral in mijn schouders… mijn gewicht was op 9 maand tijd 11 kg bijgekomen ondanks mijn gezonde levensstijl en het intensief sporten wat ik al 20 jaar deed… had ook last van oedeem.
Na dat jaar overgeschakeld naar sustanon om de 2 weken 125 Mg… de eerste maanden was ik daar goed mee, mijn gewicht was weer normaal en pijn in de schouders verdween.
Na anderhalf jaar had ik terug dagelijks last van mijn gewrichten ( bovenlichaam ) mijn levenskwaliteit ging erop achterruit maar stond er niet bij stil dat sustanon de oorzaak was. Door omstandigheden moest ik een sessie overslaan en wat bleek mijn pijn verdween vanaf de derde week! Terug een injectie en daar was de pijn terug… dan maar op eigen houtje terug gestopt en jawel de pijn verdween terug. Overlegd met de arts en besloten om Deca durabolin injectie 25 Mg om de 2 weken.daar voel ik me goed mee maar ben op zeer korte tijd een heel stuk verouderd en veel moe daar dit geen testesteron is en ze het ook niet kunnen controleren in het bloed… ook de mannelijke kenmerken zijn voor een stukje verdwenen waar ik mij zeer ongelukkig bij voel… mijn verwachtingen van heel de transformatie zijn maar voor 20% ingevuld! Denk er dan ook aan om te stoppen en opnieuw mijn ander identiteit aan te vragen want nu voel ik mij noch man noch vrouw en dit maakt mij zeer ongelukkig! Bepaalde mensen spreken mij ook met Mevr. aan wat zeer frustrerend is… heeft daar nog iemand ervaring mee?
Groeten Nick

Danny, 03-04-2015 15:12 #1
Hoi ik heb heel vaak het gevoel dat ik een meisje ben maar me ouder vinden het maar niks hoe kan ik ze overtuigen Reactie infoteur, 01-06-2015
Misschien zijn je ouders er nog niet klaar voor of denken ze dat het een fase is. Als je niet terecht kunt met je gevoel bij je ouders, is het misschien een idee om te praten met vrienden/vriendinnen, een ander familielid of professionele hulp. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog op school zit, is er vaak wel zoiets als een schoolpsycholoog of aanspreekpunt. Het kan al erg opluchten om het daar aan te vertellen :) En vaak als je er met iemand anders over praat, kom je ook op ideeën hoe je het beter aan je ouders kunt vertellen.

Infoteur: Semicolon
Gepubliceerd: 16-04-2013
Subrubriek: Leven
Special: Transseksualiteit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!