InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Transseksualiteit: gesprekken met genderteam

Transseksualiteit: gesprekken met genderteam

Indien iemand denkt transseksueel te zijn, kan er een intake-gesprek met het genderteam aangevraagd worden. Mocht bij het intake-gesprek blijken dat verdere behandeling door het genderteam wenselijk is, dan wordt er een afspraak gemaakt met de psycholoog/psychiater van het genderteam. Na enkele gesprekken zal het genderteam in een teamvergadering besluiten of er groen licht, oranje licht of rood licht wordt gegeven.

Genderteams

In Nederland zijn twee genderteams. Het grootste genderteam zit in het VUMC in Amsterdam. Daarnaast is er nog een kleiner genderteam in het UMCG in Groningen.

Intake-gesprek

Bij het intake-gesprek wordt gekeken of verdere behandeling door het genderteam wenselijk is. Mocht dit het geval zijn, dan wordt er een afspraak gemaakt bij de psycholoog/psychiater van het genderteam. De wachttijd hiervoor is veelal enkele maanden.

Doel van de gesprekken

In de gesprekken met de psycholoog/psychiater wordt vastgesteld of er daadwerkelijk sprake is van transseksualiteit en of er voldoende draagkracht is om de transitie aan te gaan. Het kan erg variëren hoeveel gesprekken nodig zijn. Bij sommige transmannen wordt er na drie gesprekken al een advies gegeven, bij andere transmannen zijn er meer dan tien gesprekken nodig.

Psychische onderzoeken

Er is geen test die kan vaststellen of iemand transseksueel is. Echter kan het genderteam wel, door middel van enkele testen, andere oorzaken voor dit soort gevoelens uitsluiten. Als uit deze testen geen bijzonderheden komen, zal het genderteam niets anders kunnen concluderen dan dat er sprake is van transseksualiteit.

Het proces

De transitie (ook wel het transproces genoemd) is geen eenvoudig proces. Stevig in de schoenen staan en steun uit de omgeving is zodoende erg belangrijk. Indien een van beide niet het geval is, kan de psycholoog/psychiater adviseren dit eerst te verbeteren.

Teamvergadering

Na de gesprekken met de psycholoog/psychiater zal het genderteam een teamvergadering houden. Hierna zullen zij een advies geven: groen licht, oranje licht of rood licht. Na de teamvergadering volgt een gesprek met de psycholoog/psychiater om het advies toe te lichten.

Rood licht

Indien het genderteam niet overtuigd is van transseksualiteit of van mening is dat een geslachtsverandering niet wenselijk is, zullen zij rood licht geven. In dit geval wordt er niet gestart met de hormoonbehandeling. In geval van rood licht kan er een second opinion worden aangevraagd of kan er een verzoek worden ingediend het nogmaals te laten bespreken tijdens een teamvergadering.

Oranje licht

De redenen voor het geven van oranje licht zijn erg divers. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het genderteam van mening is dat het wenselijk is nog enkele gesprekken met de psycholoog/psychiater te hebben. Ook kunnen zij adviseren een bepaalde periode vrouwelijke hormonen te volgen, die de maandelijkse cyclus stilleggen. Dit gebeurt dan veelal voor een periode van zes tot negen maanden.

Groen licht

Bij groen licht is het genderteam van mening dat het daadwerkelijk om transseksualiteit gaat en dat er voldoende draagkracht is om het proces te vervolgen. Zij geven hierbij toestemming te beginnen met mannelijke hormonen (testosteron). In overleg met de endocrinoloog/gynaecoloog wordt besloten welke toedieningsvorm wordt gekozen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Semicolon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Transseksualiteit: genderteamsTransseksualiteit: genderteamsEr zijn twee genderteams in Nederland. Het grootste genderteam vindt u in Amsterdam, in het VUMC. Daarnaast is er nog ee…
De oorzaak van transseksualiteitNog tot het heden rust er een taboe op transseksualiteit. Bij de meeste mensen staan de vooroordelen al klaar wanneer he…
Transseksualiteit: van vrouw naar manTransseksualiteit is een aandoening waarbij iemand zich voelt als iemand van het andere geslacht. Vaak wordt er gesproke…
Spijt van geslachtsverandering, wat nu?Spijt van geslachtsverandering, wat nu?Bij genderdysforie of transseksualiteit heeft een persoon het gevoel geboren te zijn in het verkeerde lichaam. Een biolo…
Joods medische ethiek: transseksuele chirurgieJoods medische ethiek: transseksuele chirurgieTransseksuelen zijn mensen die het gevoel hebben in een verkeerd lichaam te zitten. Het schijnt bij mannen vaker voor te…

Reageer op het artikel "Transseksualiteit: gesprekken met genderteam"

Infoteur: Semicolon
Gepubliceerd: 16-04-2013
Subrubriek: Leven
Special: Transseksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!