InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Transseksualiteit: genderteams

Transseksualiteit: genderteams

Transseksualiteit: genderteams Er zijn twee genderteams in Nederland. Het grootste genderteam vindt u in Amsterdam, in het VUMC. Daarnaast is er nog een kleiner genderteam in Groningen, in het UMCG. Hieronder vindt u meer informatie over de aanmelding en kennismaking met beide genderteams.

VUMC

Het genderteam in het Amsterdam maakt deel uit van het KCG-VUMC (het kenniscentrum genderdysforie). In Amsterdam worden tientallen transseksuelen per jaar behandeld. Meer informatie over dit genderteam vindt u op de website van het VUMC.

Aanmelding

Er is geen verwijsbrief nodig voor een aanmelding bij het genderteam in Amsterdam. Er kan rechtstreeks contact worden opgenomen met het genderteam zelf.

Intake-gesprek

Voordat de behandeling wordt gestart vindt er een intake-gesprek plaats. Het eerste gedeelte van dit gesprek bestaat uit een gesprek met een co-assistent of endicrinoloog. Naar aanleiding van enkele vragen wordt bepaald of een behandeling bij het genderteam de juiste keuze is. Vervolgens wordt er een kort lichamelijk onderzoek gedaan. Hierna zal de coördinator van het genderteam uitleg geven over de werkwijze en wat er van de verdere behandeling verwacht kan worden.

Eerste gesprek met psychiater/psycholoog

Het kan soms enkele maanden duren voordat het eerste gesprek met een psychiater/psycholoog plaats vindt.

UMCG

Het genderteam in Groningen is een stuk kleiner. Hier krijgen gemiddeld 10-20 transseksuelen per jaar groen licht. Dit genderteam is onderdeel van de afdeling psychiatrie. Meer informatie over het genderteam in Groningen vindt u op de website van het UMCG.

Aanmelding

Bij het genderteam in Groningen is een rechtstreekse aanmelding niet mogelijk. Er is altijd een verwijsbrief van een huisarts of psycholoog nodig.

Intake-gesprek

Ook het intake-gesprek bij het genderteam in Groningen bestaat uit verschillende onderdelen. Allereerst vindt er een uitgebreid gesprek plaats met een co-assistent. Hierbij wordt het levensverhaal doorgenomen en wordt er gepraat over de transseksuele gevoelens. Soms is hier ook een psycholoog of psychiater bij aanwezig. Na dit gesprek wordt er een uitgebreid psychologisch onderzoek gedaan. Hierna wordt er nog gekeken naar de leefsituatie en het draagvlak (steun van familie/vrienden) en worden de resultaten van het psychologische onderzoek besproken.

Na het intake-gesprek wordt er besloten of behandeling bij het genderteam gewenst is. Indien dit het geval is wordt er een afspraak gemaakt bij een psycholoog of psychiater. Het kan soms enkele maanden duren voordat het eerste gesprek met de psycholoog of psychiater plaats vindt.

Lees verder

© 2013 - 2019 Semicolon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Transseksualiteit: gesprekken met genderteamIndien iemand denkt transseksueel te zijn, kan er een intake-gesprek met het genderteam aangevraagd worden. Mocht bij he…
Transseksualiteit: van vrouw naar manTransseksualiteit is een aandoening waarbij iemand zich voelt als iemand van het andere geslacht. Vaak wordt er gesproke…
In het verkeerde lichaam geboren? Hersens werken andersIn het verkeerde lichaam geboren? Hersens werken andersGenderdysforie. Het is het dure woord voor in het verkeerde lichaam geboren zijn. Daarover bestaan nogal wat misverstand…
De oorzaak van transseksualiteitNog tot het heden rust er een taboe op transseksualiteit. Bij de meeste mensen staan de vooroordelen al klaar wanneer he…
Gender ontwikkelingGender ontwikkelingJe hebt jongens en meisjes, mannen en vrouwen. De geslachtsrol van een persoon wordt gender genoemd. Naast biologische e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Transseksualiteit: genderteams"

Infoteur: Semicolon
Gepubliceerd: 30-04-2013
Subrubriek: Leven
Special: Transseksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!